Sabtu, Ogos 30, 2014

Soksek-soksek akhbar berbahasa Cina : Siapakah 'Zhou Yu' PKR?


Akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 26 Ogos 2014 menyiarkan artikel mengenai kenyataan dua pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mengibaratkan kemelut yang berlaku dalam parti itu sekarang seperti kisah The Three Kingdoms dalam sejarah China.

Artikel yang ditulis wartawan akhbar berkenaan, Koh Kok Wei bertajuk 'Siapa panglima Zhou Yu dalam PKR?' disiarkan dalam ruangan Pendapat Yan Lun halaman W3.

Ketika Kongres Nasional PKR Ke-10 di Shah Alam, Selangor baru-baru ini, Timbalan Presiden, Azmin Ali dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd. Akin menyentuh mengenai sejarah China yang berlaku pada zaman Dinasti Han Timur.

Tidak kira sama ada pernah membaca atau tidak sejarah The Three Kingdoms, kedua-dua mereka terlalu berani untuk menceritakannya kepada para perwakilan.

Memang banyak peristiwa yang berlaku ketika era pemerintahan dinasti berkenaan dan salah satunya adalah mengenai peperangan yang terjadi dan kesetiaan para pahlawan.

Azmin mahu para perwakilan mencontohi kesetiaan pahlawan kepada ketua mereka, Sun Liu sehingga dapat mengalahkan tentera lawan yang diketuai Chao Chao. Menurut Timbalan Presiden PKR itu, ahli-ahli perlu bersatu bagi memastikan parti itu terus kuat.

Walaupun Azmin tidak menceritakan sepenuhnya apa yang berlaku ketika pemerintahan dinasti berkenaan, yang pasti ia hanya berkaitan apa yang terjadi sebelum dan ketika pertempuran di Lembah Chi Bi yang disertai pahlawan berkenaan.

Beliau tidak menceritakan apa yang terjadi selepas kemenangan tentera Sun Liu apabila semangat setiakawan di kalangan pahlawan telah hancur dan mereka membawa haluan masing-masing.

Kisah itu tidak diceritakan kerana ia tidak relevan dengan nasihat supaya ahli-ahli bersatu dan gabungan pihak pembangkang dikekalkan.

Dalam pada itu, Shamsul Iskandar dalam ucapannya pula menyebut isu pelantikan Menteri Besar Selangor baharu yang boleh diibarat serupa dengan kisah hulubalang Zhou Yu.

Walaupun Zhou Yu setia kepada Shun Quan, beliau tidak memberi maklumat yang benar kepada ketuanya sehingga timbul ancaman perpecahan di kalangan pahlawan.

Tindakan Zhou Yu itu bukan kerana beliau berniat untuk mengkhianati ketuanya sebaliknya kerana sikapnya yang agak kurang terbuka.

Beliau ialah orang muda yang bijak dan hebat tetapi kelemahannya kerana suka ikut pandangannya sendiri dan tidak dapat menerima hakikat ada orang lain yang lebih bijak daripada dirinya.

Jika begitulah huraian Shamsul Iskandar, pembaca sudah tentu mahu tahu siapakah individu seperti Zhou Yu yang dikatakan berada dalam PKR?

Berdasarkan perbandingan yang Shamsul Iskandar sebut, Zhou Yu PKR pastinya orang dalam yang menerajui dan berkuasa dalam parti itu.

Beliau juga ialah orang muda yang bertindak sebagai pemimpin yang berilmu dan bijak dalam parti.

Ketika isu untuk menukar Menteri Besar hangat diperkatakan, orang itu sudah pasti memainkan peranan penting untuk mempertahankan kepentingan parti dan lantang menentang mereka yang tidak sehaluan dengan Penasihat PKR, Anwar Ibrahim.

Boleh dipastikan bahawa orang itu bukan Azmin dan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

usin berkata...

Pengarah strategik? Betul ke? Kisahnya mcm sama sbb ending cerita adalah GAGAL...