Isnin, Ogos 25, 2014

Pas Selangor cuba mengelak lagi, nafi kenyataan Khalid Samad cabar kuasa Sultan lantik MB Selangor?



PAS Selangor dan PAS Pusat hari ini sepakat menjauhi kenyataan Khalid Samad kelmarin yang berpandangan Sultan Selangor tidak sepatutnya diberi kuasa mutlak melantik menteri besar.

"Ia bukan menggambarkan pendirian PAS," kata mereka, sebaliknya berkata ia adalah pandangan peribadi ahli Parlimen Shah Alam itu.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Ketua Penerangan PAS Selangor Zaidy Abdul Talib berkata kenyataan Khalid tidak mewakili pandangan rasmi parti.

"Pendirian PAS seperti yang terkandung dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor, di mana Tuanku merupakan kata pemutus dalam pelantikan menteri besar,"kata Mustafa sebagaimana dilaporkan Haramkahdaily hari ini.

Khalid sebelum ini dilihat cuba meletakkan kritikan jahat itu dibahu pengguna media sosial. Katanya, komuniti netizen mula membangkitkan perkara itu ekoran krisis menteri besar di Selangor selepas PAS menyerahkan dua nama kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Kita tidak sepatutnya memberikan kuasa mutlak kepada Sultan untuk menentukan menteri besar, kerana ini sistem raja berperlembagaan," katanya ketika ditanya mengapa PR tidak menyerahkan dua nama calon menteri besar kepada sultan.

Khalid Samad juga cuba mengaitkan nama Tun Mahathir dalam isu ini. "Pengguna Internet, ahli akademik dan Tun Dr Mahathir Mohamad yang kata seperti ini," dakwa Khalid pada sidang media di pejabatnya di Shah Alam.

Pakatan memutuskan menghantar nama Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, sedangkan sebelum itu PAS mencalonkan dua nama iaitu Dr Wan Azizah dan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali.

Pakatan kemudiannya sepakat menghantar hanya nama Dr Wan Azizah selepas Azmin memutuskan menarik diri demi memberi keutamaan kepada keputusan parti.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu berkata, meskipun mereka menghantar lebih daripada satu nama kepada sultan, pemerintah itu tetap hanya akan memilih satu nama.

Apakah rakyat Shah Alam dan Selangor menyokong desakan Khalid Samad ini! Sampai bila Khalid mahu bersikap biadap dengan Tuanku Sultan Selangor. Jika sebelum ini beliau mempertikaikan kuasa Sultan terhadap Majlis Agama Islam Selangor sehingga membuatkan baginda Sultan murka, kini mempertikaikan kuasa Sultan melantik MB pula!

Sama-samalah kita tunggu dan lihat apa yang akan berlaku selepas ini. Wallahuallam.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: