Ahad, Ogos 10, 2014

Amaran buat Pakatan Haram : Pas sedia berjuang bersendirian?


Keputusan Majlis Syura Ulama Pas untuk mempertahankan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor adalah muktamad meskipun Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP berpendapat sebaliknya.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) berkata, PKR bebas membuat apa sahaja keputusan berhubung masa depan Abdul Khalid, namun pendirian Majlis Syura Ulama Pas tidak akan sekali-sekali berganjak.

Malah katanya, parti itu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan ekoran percanggahan pendapat dengan rakan-rakan sekutunya dalam pakatan pembangkang.

Beliau turut memberi gambaran Pas sedia berjuang bersendirian kerana sejarah membuktikan parti itu tetap berdiri teguh meskipun diuji dengan pelbagai masalah dan konflik dengan pihak luar.

"Tidak terima (keputusan Majlis Syura) itu dia punya pasal. Begini saya nak sebut, Pas telah mengalami macam-macam masalah dengan parti lain, mula-mula dengan Barisan Nasional (BN), kita masuk tetapi entah macam mana dia tendang kita keluar, namun kita tetap tegak duduk.

"Kemudian kita bersama Semangat 46 (S46) namun musnah akhirnya. Bahkan Datuk Asri (Muda) dulu pernah buat parti lain iaitu Hamim (Hizbul Muslimin Malaysia). Walau apa pun berlaku, Pas tetap utuh sampai hari ini," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka, di sini hari ini.

Dalam kenyataan bersama Nik Abdul Aziz dan timbalannya, Datuk Dr. Haron Din kelmarin, Majlis Syura Ulama Pas menegaskan Abdul Khalid tidak boleh digugurkan selagi beliau tidak disabitkan sebarang pelanggaran terhadap amanah yang mewajarkan beliau disingkirkan.

Sementara itu Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam reaksinya semalam menegaskan, apa sahaja keputusan Majlis Syura Ulama Pas tidak akan mempengaruhi pendirian parti itu untuk menyingkirkan Abdul Khalid.

Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz yang juga bekas Menteri Besar Kelantan menasihatkan semua ahli Pas supaya akur dengan pendirian tegas Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi berhubung kemelut politik di Selangor di samping menjaga 'lidah' masing-masing.

"Saya nasihat orang Pas khasnya serta semua rakyat Malaysia jaga lidah. Nabi ada sebut, manusia tersungkur dalam neraka kerana lidah, sikit-sikit bercakap akhir sekali timbul macam-macam.

"Jangan celupar mulut dan sebar benda tak tentu betulnya kerana akhirat kelak kamu akan disoal, kenapa bercakap macam ini sedangkan kamu sendiri tak yakin," katanya.

Kenyataan terbaharu Nik Abdul Aziz itu sekaligus menepis laporan portal berita propembangkang kononnya beliau tidak terlibat dengan keputusan Majlis Syura Ulama parti itu.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: