Ahad, Ogos 03, 2014

Guan Eng sokong Wan Azizah MB Selangor?


Parti Pas terus dilihat bersendirian dalam mempertahan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor selepas DAP hari ini menyatakan sokongan penuh kepada Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Setiausaha Agung DAP yang jawatannya belum disahkan, Lim Guan Eng berkata, parti itu tidak mempunyai halangan untuk menyaksikan Wan Azizah menggantikan Abdul Khalid apatah lagi tiada peruntukan dalam Perlembagaan yang menyebut seorang wanita tidak boleh memegang jawatan Menteri Besar.

Malah, menurut beliau, pemimpin pembangkang juga akan bermesyuarat pada 10 Ogos ini yang antara lain menyentuh mengenai persoalan sama ada seorang wanita boleh menjadi Menteri Besar atau sebaliknya.

Tambahnya, isu itu wajar diatasi terlebih dahulu yang mana semua pemimpin pembangkang daripada DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas perlu bersetuju seorang wanita boleh menyandang jawatan tersebut.


"Kita perlu membuat pendirian itu untuk membuktikan pembangkang bersifat inklusif dan menyokong kepelbagaian," katanya kepada pemberita di sini.

Sebelum ini, Penasihat PKR, Anwar Ibrahim mengumumkan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat menerima cadangan menyingkirkan Abdul Khalid dan mencalonkan Presiden PKR yang juga isterinya, Wan Azizah sebagai pengganti.

Walau bagaimanapun, hasrat Anwar itu ditentang Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mempertahan Abdul Khalid untuk terus memegang jawatan tersebut memandangkan beliau tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.

Isu penggantian Menteri Besar Selangor itu meletakkan pembangkang dalam krisis terburuk selepas beberapa pemimpin Pas terutama di Selangor menyuarakan hasrat keluar daripada pembangkang kerana rasa tidak puas hati.

Suara politik
Belantan

1 ulasan:

Unknown berkata...

Sebenarnya Wan J dan Anwar I ni pelingkup SELANGOR yg akan datang,Tak percaya sokonglah beliau , Kalau dia betul betul popular ,pergilah berkhidmat kat tempat dia sendiri