Selasa, Ogos 12, 2014

Pekung dan hanyir politik PKR?


Tidak pernah berlaku dalam sejarah politik Malaysia, sebuah parti bersedia membuka pekung atau 'membasuh dosa' pemimpin sendiri secara terbuka. Tetapi seperti dimaklumi semua, tiada apa yang mustahil atau aneh dalam politik Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Itulah yang berlaku kini dalam keghairahan pucuk pimpinan PKR untuk menjatuhkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar (MB) Selangor. PKR bersedia mengarahkan Setiausaha Agung parti, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendedahkan beberapa urusan perniagaan dan pentadbiran di bawah Abdul Khalid bagi menimbulkan soal integriti.

Walaupun perkara itu sudah dibangkit dan pernah dipersoalkan oleh UMNO termasuk dalam Dewan Rakyat namun Abdul Khalid dipertahankan bermati-matian oleh pucuk pimpinan PKR ketika itu, sebaliknya UMNO dan Barisan Nasional (BN) dituduh cuba merosakkan reputasi dan integriti Abdul Khalid.

Kini ternyata, 'peluru-peluru' itu juga yang kembali digunakan oleh PKR bertujuan menjatuhkan beliau dalam usaha mencapai cita-cita Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim melantik isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Abdul Khalid sebagai MB Selangor.

Namun Abdul Khalid yang mungkin sudah masak dengan permainan politik kotor dalam PKR tegas mempertahankan diri dengan menyifatkan dakwaan Saifuddin sebagai tuduhan liar yang bermotif politik dan berniat jahat semata-mata, malah beliau `mempersilakan' Saifuddin membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan Bank Negara.


Dalam pertemuan penulis dengan beberapa pemimpin Pas dan PKR serta UMNO, rata-rata kagum dengan `keberanian' Abdul Khalid. Biarpun diserang kiri kanan oleh pemimpin dan parti sendiri namun beliau dilihat stabil dan tidak tergugat.

Bagi Abdul Khalid, apa yang berlaku sekarang sekadar perebutan kuasa politik dalam PKR sedangkan beliau mempunyai mandat untuk memimpin negeri dan memikul amanah rakyat.

Malangnya, fakta ini tidak pernah difikirkan oleh para pemimpin PKR khususnya Anwar dan konco-konconya. Mereka tidak mampu melelapkan mata dan seolah-olah tidak merasai nikmat Aidilfitri apabila asyik memikirkan pasal Abdul Khalid.

Justeru mahu atau tidak, setuju atau tidak, biar apa pun terjadi, Abdul Khalid mesti diturunkan dari takhta pemerintah negeri Selangor yang kaya-raya. Setelah usaha secara lembut termasuklah merancang pilihan raya kecil 'paling memualkan' di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, gagal 'memujuk' Abdul Khalid, maka usaha secara tidak terhormat pula dirancang.

Kepimpinan PKR dilihat mula melaksanakan politik paksaan dengan cara menimbulkan isu bagi menjejaskan reputasi dan integriti Abdul Khalid, dimulai dengan menghantar surat tunjuk sebab kerana keengganan beliau berundur daripada jawatan MB.


Sebenarnya, PKR tidak ada alasan kukuh untuk menjatuhkan Abdul Khalid. Apa yang ada dalam tangan mereka ialah kerakusan untuk meletakkan Wan Azizah sebagai MB.

Atas sebab itulah juga, sekutu-sekutu PKR terutamanya Pas melihat, apa yang dilakukan oleh PKR sudah melampaui batas dan parti itu tidak mahu bersekongkol dalam perebutan kuasa dalaman PKR.

Para pemimpin Pas mahu alasan kukuh kenapa Abdul Khalid perlu mengosongkan kerusi MB dan mengapa PKR tidak berunding terlebih dahulu dengan mereka sebelum mengambil langkah politik yang besar seperti itu.

Hakikatnya segala-galanya diatur Anwar. PKR terus dan sengaja melupakan bahawa kerusi MB Selangor bukan hak mutlak mereka. Sebab itulah ramai yang ketawa apabila Saifuddin dengan penuh yakin menyatakan kerusi itu hak multak PKR. Biarpun beliau dikenali seorang yang sering bercakap berdasarkan fakta dan angka tetapi kali ini Saifuddin bagaikan bermimpi di siang hari, bercakap seolah-olah mengikut perasaan serta terperangkap dengan keghairahan untuk menyingkirkan Abdul Khalid.

Semua orang tahu, PKR menguasai kerusi MB atas ihsan Pas dan DAP. Malah parti paling layak ialah Pas bukan PKR. Fakta ini sudah berulang-ulang kali dinyatakan, malangnya Saifuddin bagai `buta mata, pekak telinga dan tertutup hatinya' untuk menerima hakikat ini.

Berikutan itulah para pemimpin Pas 'melenting' kerana menganggap PKR telah mengkhianati kesepakatan dan tidak tahu menghormati orang yang membuat ihsan kepada mereka.

PKR rancang segala-galanya berhubung kedudukan MB Selangor sehingga langsung tidak pernah mengajak Pas berunding. Tetapi apabila merasakan perancangan tersebut terbantut, mereka cuba menagih simpati Pas untuk bersekongkol.

Namun walau sekeras manapun tindakan atau tekanan oleh kepimpinan PKR terhadap Abdul Khalid, belum tentu mampu mencapai cita-cita mereka khususnya Anwar untuk menyingkirkan beliau. Ini kerana Abdul Khalid mempunyai banyak cara untuk menghalang niat tersebut termasuklah membubarkan DUN bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

"Membubarkan DUN adalah pilihan terakhir yang ada pada Abdul Khalid jika kepimpinan PKR terus 'menyerang' beliau dan kita bersedia menghadapi situasi tersebut,'' kata seorang pemimpin Pas Selangor ketika dihubungi.

Walaupun Abdul Khalid mungkin menyedari tidak akan menduduki lagi kerusi MB selepas itu, tetapi itulah cara terbaik mengatasi polemik yang dicipta oleh kepimpinan PKR ini. Abdul Khalid mungkin lebih rela mengembalikan mandat kepada rakyat, yang diperolehinya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 selepas `dikhianati' oleh 'rakan' pemimpin dalam parti sendiri demi merebut kerusi MB.

Rakyat Selangor memberikan mandat untuk penggal kedua kepada pakatan pembangkang kerana percayakan kemampuan Abdul Khalid, ekoran rekod baik semasa penggal pertama. Jika tidak, sudah pasti awal-awal lagi mereka akan menolak pakatan tersebut.


Mungkin inilah cara terbaik. Serahkan kembali mandat kepada rakyat untuk membuat keputusan siapa yang mereka mahu menerajui pentadbiran kerajaan negeri. Tidak perlulah rakyat diheret sama dalam percaturan politik dan perebutan kuasa PKR yang semakin membosankan ini.

Sementara itu, apa yang boleh dibuat adalah menunggu selama manakah Abdul Khalid mampu bertahan dan melihat bagaimana dahsyatnya politik PKR yang sanggup memusnahkan reputasi pemimpin sendiri semata-mata mahu memenuhi nafsu politik pemimpin-pemimpin kanan mereka.

Bayangkanlah, kalau Abdul Khalid yang sebelum ini dijulang sebagai wira oleh PKR kini sanggup dilayan bagaikan musuh oleh partinya sendiri, apa pula nasib para pemimpin lain yang tidak sehebat beliau? Atau jika Abdul Khalid yang dianggap bersih boleh dilayan sebegini, bagaimana pula dengan para pemimpin lain yang mempunyai 'fail' atau 'rekod' rahsia tersendiri?

Mungkinkah fail dan rekod itu suatu hari akan dijadikan 'senjata' oleh kepimpinan PKR untuk menjatuhkan mereka?

Paling penting untuk ditanya, apakah segala dakwaan yang sebelum ini melibatkan pemimpin PKR adalah satu kebenaran tetapi dinafikan kerana pemimpin itu masih belum bermusuh dengan pucuk pimpinan parti?

Krisis politik di Selangor yang melibatkan perebutan kuasa dalam PKR mendedahkan betapa buruknya amalan politik dalam parti itu dan malang sekali Abdul Khalid menjadi 'mangsanya'.

Apa pun, sama-samalah kita nanti kesudahan perebutan kuasa politik PKR di Selangor, sama ada Abdul Khalid mempunyai ketahanan diri atau mengundur diri, yang pasti rakyat Selangor tidak berhak menyaksikan negeri itu ditadbir oleh mereka yang tiada kredibiliti.

Oleh : Zulkiflee Bakar

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: