Selasa, Ogos 05, 2014

#MH 17: Hanya 62 mayat ditemui sempurna?


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan hanya 62 mayat mangsa nahas MH17 ditemui dalam keadaan sempurna.

Dalam satu wawancara khas dengan Astro Awani, Khalid memaklumkan bahawa mayat yang bertaburan di sekitar kawasan seluas 15 kilometer persegi, menyukarkan kerja-kerja mencari.

Khalid berkata, dia yakin bahagian mayat yang belum ditemui masih berada di lokasi berkenaan, dan berharap mendapat kerjasama, khususnya daripada penduduk tempatan untuk memaklumkan di mana mayat yang belum ditemui berada.


Biarpun yakin dengan ketelusan siasatan pakar, Khalid bagaimanapun tidak dapat memberi kepastian selama manakah proses siasatan akan berjalan. Malah beliau turut tidak menafikan kemungkinan bahan bukti telah diubah berikutan ia terbiar dalam tempoh masa yang lama sebelum pasukan pakar dibenarkan masuk ke lokasi nahas.

Pesawat MAS MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, terhempas di Ukraine pada 17 Julai lalu dan mengorbankan kesemua 298 penumpang dan anak kapal. Ia dipercayai ditembak namun belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab melakukannya.

Suara politik
Belantan

Tiada ulasan: