Jumaat, Ogos 29, 2014

Buat Anwar dan Wan Azizah : Inilah kriteria untuk menjadi Menteri Besar Selangor?


Seseorang yang ingin menjadi Menteri Besar Selangor perlu memenuhi beberapa kriteria yang ditetapkan dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor.

Selain itu Perlembagaan Persekutuan Malaysia juga memainkan peranan dalam menentukan kelayakan seseorang untuk menjadi Menteri Besar.

Kriteria itu termasuklah seseorang itu adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor. Beliau juga mestilah mendapat sokongan majoriti ahli dewan undangan negeri (DUN).

Beliau juga mestilah seorang Melayu beragama Islam. Kriteria ini sudah dijelaskan apabila terdapat beberapa calon dalam tahun 2008. Pemilihan Tan Sri Khalid Ibrahim mengesahkan pentingnya kriteria ini.

Kriteria ketiga ialah kerakyatan. Kerakyatan di sini bukanlah kerakyatan negeri Selangor tetapi kerakyatan Malaysia. Kerakyatan ini bukan kerakyatan secara naturalisasi, tetapi kerakyatan secara kelahiran.

Mengapa Wan Azizah mempertikaikan hak istimewa orang Melayu

Apakah Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail memenuhi ketiga-tiga kriteria di atas?

Cuba kita lihat latar belakang Wan Azizah. Berdasarkan rekod yang ada, beliau lahir di Singapura pada 3 Disember 1952. Jika demikian beliau bukanlah seorang rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia kerana beliau bukanlah seorang rakyat Malaysia pada ketika kelahirannya.

Wan Azizah dikatakan seorang anak angkat. Jika ini disahkan benar, besar kemungkinan ibu bapa kandungnya juga bukanlah warganegara Malaysia. Jika ibu bapanya bukan warganegara Malaysia, Wan Azizah ialah seorang warganegara secara proses naturalisasi.

Pihak Jabatan Pendaftaran Negara boleh mengesahkan perkara ini.

Pentingkah kriteria kerakyatan ini? Di negara-negara lain, isu kerakyatan ini adalah amat penting. Seseorang warganegara yang memperolehi kewarganegaraan melalui proses naturalisasi dianggap tidak layak untuk memegang jawatan penting tertentu.


Di Amerika Syarikat, ada beberapa kali isu kerakyatan ini berbangkit. Pernah satu ketika dahulu Henry Kissinger dan Arnold Schwarzenegger dicadangkan menjadi Presiden Amerika Syarikat, tetapi idea ini tidak diteruskan apabila didapati mereka berdua ialah warganegara AS secara naturalisasi.

Jika AS yang kuat memperjuangkan demokrasi dan hak asasi manusia memberi penekanan yang kuat kepada soal kerakyatan, tidak ada sebab Selangor ataupun Malaysia perlu mengetepikan kriteria ini.

Mesti ada kebijaksanaan dalam meletakkan syarat kerakyatan dalam Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Pihak Istana Selangor dan mungkin juga Kerajaan Selangor sudahpun menjalankan tapisan halus terhadap Wan Azizah dan tentunya, Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dimaklumkan mengenai soal kerakyatan ini.

Jika pencalonan Wan Azizah tidak diterima oleh istana, ia bukan kerana beliau seorang wanita tetapi ia adalah berkaitan kerakyatan naturalisasi.

Oleh : DR. MOHD SAFAR HASIM

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: