Selasa, September 23, 2014

Pas bukan jenis 'palahap' semua - Hadi?


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan, isu kerusi Menteri Besar Selangor tidak boleh diselesaikan melalui hukum akal semata-mata sebaliknya terdapat hukum-hukum syariat yang perlu dipatuhi.

Atas sebab itulah, tegas beliau, walaupun parti tersebut mempunyai kelebihan kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan tidak membuat sebarang perjanjian bertulis dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, namun Pas tidak berebut atau pelahap' dengan jawatan tersebut.

"Walaupun Pas ada 15 kerusi, PKR ada 13 dan DAP 15, mengikut perlembagaan negeri Selangor, Menteri Besar mesti Melayu Islam, Pas tak rebut jawatan Menteri Besar, tetapi dalam hal ini ada hukum syaraknya, jangan hukum akal sahaja. Kita tak boleh biarkan di negeri dan rajanya, kita ada peranannya dan tidak boleh berdiam diri," katanya dalam ucapan penggulungan dan penangguhan pada Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-60, di sini hari ini.

Sebelum itu, beberapa pemimpin dan perwakilan ketika berucap di muktamar tersebut mendesak Pas menolak jawatan Menteri Besar Selangor jika sultan membuat keputusan menyerahkan kepada ADUN daripada Pas.

Mereka berpendapat, tindakan perlu dilakukan bagi menjaga integriti Pas yang sudah berjanji bahawa jawatan berkenaan milik PKR.

Abdul Hadi berkata, walaupun Pas tidak mahu jawatan tersebut, menyedari tanggungjawab dalam perkara itu, Pas mesti campur tangan untuk menyelesaikan kemelut tersebut sebagai satu amanah.

"Saya tidak rela mengheret ahli Pas ke dalam neraka jahanam. Oleh kerana itu, kita perlu campur tangan dalam masalah ini dan jangan pandang ringan, jangan pandang mudah, nak beri begitu sahaja," katanya sambil disambut laungan takbir oleh perwakilan dan pemerhati.


Dalam pada itu, Abdul Hadi turut mengecam tindakan dua ADUN Pas di Selangor yang menyokong Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail yang dicadangkan PKR dan DAP bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan menggelar mereka sebagai 'broker' dan `barua'.

"Ini ada pula, curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat kita, inikah etika kita bertahaluf? Kita tidak akan memandang ringan dua wakil rakyat kita yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua," katanya sambil menegaskan bahawa semua wakil rakyat parti itu telah berbaiah dan menandatangani surat aku janji.

Menurut beliau, tindakan pemimpin dan ahlinya yang tidak wala' ataupun taat kepada pemimpin parti adalah bertentangan dengan prinsip berjemaah dalam pati itu dan wala' kepada pihak lain adalah haram dalam sebuah jemaah Islam begitu juga dengan tindakan membocorkan rahsia mesyuarat parti serta membawa agenda pihak lain dalam parti.

"Wala' dengan pihak lain diharamkan, kita kena pegang kepada jati diri Islam," katanya.

Beliau berkata, ahli Pas bukan sahaja perlu taat, malah mesti menjaga adab dalam berjemaah dan tidak menjadikan parti sebagai alat untuk mencapai kepentingan peribadi.

"Jangan berkeras dalam benar, jangan tubuh jemaah dalam jemaah. Adat berjemaah perlu dipelihara, jangan ikut munafik.

Beradab dalam berbeza pendapat, jangan kacau parti rakan kita dan apabila kita tidak kacau, rakan pula jangan kacau kita," katanya.

Suara Politik
Belantan

Isnin, September 22, 2014

Betoi ka Mat Sabu tiada niat nak jatuhkan Haji Hadi?


Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu hari ini menegaskan, beliau tidak mempunyai sebarang masalah dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan tiada niat sama sekali untuk menjatuhkan Presiden Pas itu.

Katanya, semua kenyataan yang dikeluarkan terutamanya dalam isu melibatkan kerusi Menteri Besar Selangor dibuat hasil daripada keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat dan beliau hanya mengetuai sidang akhbar yang diadakan pada 17 Ogos.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, tiada perubahan dilakukan dalam setiap perkataan yang dibacakan dalam sidang akhbar itu yang ditandatangani oleh Abdul Hadi.

"Saya nak sebut sekali lagi, apa yang saya cakap depan wartawan pada 17 Ogos itu adalah hasil mesyuarat. Tuan Guru (Abdul Hadi) mempunyai hal lain ketika itu, lalu saya mengetuainya dan saya baca kesemua yang ditandatangani Presiden tanpa ubah sedikit pun.

"Sama juga dalam sidang akhbar pada 7 September lalu, juga hasil mesyuarat jawatankuasa, saya tidak memandai-mandai," katanya dalam sesi penggulungan pada Muktamar Tahunan Pas Ke-60, di sini hari ini.


Sepanjang muktamar selama tiga hari sejak Khamis lalu, Mohamad menjadi sasaran kecaman perwakilan apabila didakwa mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan Abdul Hadi dalam isu Menteri Besar Selangor.

Mohamad berkata, biarpun dalam sesetengah perkara beliau boleh menandatangani perkara tertentu ketika ketiadaan Presiden, namun rujukan tetap dilakukan termasuk kepada Setiausaha Agung parti, Datuk Mustafa Ali.

"Kalau dia kata jangan tandatangan lagi, saya tak lakukannya walaupun masa itu Presiden tiada dan saya yang patut tandatangan, ertinya kami bersama-sama dalam membuat keputusan.

"Tetapi dalam tuduhan-tuduhan dibuat, kita ni orang dan bukannya plastik yang menyebabkan kadang-kadang tu terasa kecil hati juga, balik ke rumah pun termenung," katanya yang menegaskan akan tetap menyokong kepimpinan Abdul Hadi.

Suara Politik
Belantan

Mahfuz The Mr.Bean akui imej hamPas tercalar teruk?



Ketua Penerangan Pas, Mahfuz Omar The Mr.Bean mengakui imej Pas tercalar berikutan krisis dalaman yang berlaku dalam parti tersebut.

Sehubungan itu, tegas beliau adalah satu pembohongan jika terdapat pihak yang mengatakan imej parti tersebut tidak tercalar dan mengakui pihaknya menghadapi kesukaran untuk memperbetulkan keadaan.

"Kita berharap selepas tamatnya muktamar ini, Pas dapat menjalankan pelbagai program untuk mendekatkan parti itu dengan rakyat dan menggunakan segala kreativiti di semua peringkat bagi menggilap semula imej parti,'' katanya dalam sesi penggulungan pada Muktamar Tahunan Pas Ke-60, di sini hari ini.

Sementara itu, Pas mempertahankan tindakan pemimpin parti itu memasuki gereja atas alasan memenuhi gerakan keperluan silang budaya.



Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa pula berkata, wujud suara yang menyatakan tindakan itu sebagai mahu menggadai agama dan mengikut kehendak penganut Kristian.

Beliau berkata, ahli perlu jelas tentang perkara berkenaan dengan mengetahui hala tuju parti selagi tidak bercanggah dengan al-Quran dan sunah.

"Atas kesedaran ini kita sudah menggerakkan keperluan silang budaya dengan mengadakan dialog bersama pelbagai pihak. Dalam isu kalimah Allah ketika berada di kemuncak, kita mengambil sikap untuk berdialog dengan arahan dan persetujuan Jawatankuasa Pas Pusat serta menyatakan pendirian,'' katanya.

"Ini bukan soal kita nak terlibat dalam isu kalimah Allah dari segi akademik, tetapi nak mengatakan Pas bersedia dan terbuka untuk berbincang,'' katanya.

Mujahid berkata, Pas mengambil pendirian yang cukup besar dalam soal berkenaan dan memberi impak khususnya kepada pihak gereja.

"Kita sudah beberapa kali diminta berucap mengenai dasar Pas dalam gereja oleh pihak gereja,'' katanya.

Lantaklah labu...!!!

Suara Politik
Belantan

Ahad, September 21, 2014

Pas sudah kaji ke video seks yang dikatakan Anwar?


Tetapi siapa pula lelaki ini...!!! Pas sudah kaji ke juga?



Lelaki ini nampak macam sama dengan lelaki diatas atau pelanduk dua serupa?


Macam pernah ku nampak lelaki ini, tapi di mana ya?


Fikir-fikirkan lah...!!!

Suara politik
Belantan

Memang 'hentam' Presiden Pas - Pasma?


Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) mengakui terdapat suara yang mendesak Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali berundur dalam pertemuan bersama ahlinya di Kota Bharu, Kelantan pada 31 Ogos lalu.

Presiden Pasma, Datuk Ir. Phahrolrazi Zawawi berkata, desakan itu dibuat atas alasan mahu memperkukuh pakatan pembangkang yang dilihat kian rapuh akibat krisis Menteri Besar di Selangor.

Namun katanya, desakan itu bukan pendirian rasmi Pasma sebaliknya hanya disuarakan oleh ahlinya yang juga merupakan ahli Pas di peringkat bawahan.

"Saya tak nafikan memang ada (desakan berundur). Tetapi itu bukan pendirian Pasma dan desakan itu bukannya datang daripada kepemimpinan parti di mana-mana peringkat, sebaliknya disuarakan oleh ahli Pas atas nama individu yang tidak memegang apa-apa jawatan.


"Memang mereka 'hentam' Presiden Pas tetapi bagi saya itu perkara biasa dalam politik. Semua yang hadir dalam pertemuan itu adalah penyokong pakatan pembangkang yang bertaraf ahli biasa tanpa jawatan. Jadi, mereka cuma boleh bersuara sahajalah," katanya di sini hari ini.

Sebelum ini, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Nasrudin Hassan dalam laman Facebooknya mendedahkan pertemuan Pasma itu sarat dengan perbincangan dan kritikan untuk menjatuhkan pucuk pimpinan Pas terutamanya Abdul Hadi.

Menyifatkan pertemuan itu sebagai majlis 'membelasah' pimpinan Pas, Nasrudin mendakwa menerima maklumat terdapat individu yang menyebut Jawatankuasa Pas Pusat sedia ada boleh menurunkan Abdul Hadi tanpa perlu menunggu muktamar.

Suara Politik
Belantan

Sabtu, September 20, 2014

Adam Adli mendahului Anwar dipenjara 12 bulan kerana kenyataan menghasut?


"Walaupun tiada sebarang keganasan terjadi disebabkan kenyataan tertuduh, dia terlibat secara lantang dalam mengajak orang ramai menjatuhkan kerajaan sedia ada. Itu secara tidak langsung boleh menggugat perpaduan negara."

Demikian penegasan seorang pendakwa raya sebelum Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan terhadap aktivis mahasiswa propembangkang, Adam Adli Abd. Halim setelah didapati bersalah mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan untuk menggulingkan kerajaan menerusi demonstrasi jalanan dalam satu ceramah, Mei tahun lalu.

Hakim Mat Ghani Abdullah menjatuhkan hukuman tersebut terhadap bekas penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berusia 25 tahun itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.


Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas sebelum itu turut memohon hukuman berat dikenakan terhadap tertuduh dengan mengambil kira kepentingan awam dan sebagai pengajaran kepada orang lain agar tidak mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dengan sewenang-wenangnya.

"Latar belakang tertuduh sebagai mahasiswa juga membuktikan tertuduh adalah golongan terpelajar dan seharusnya lebih berhati-hati membuat sebarang kenyataan," ujarnya.

Terdahulu, peguam Latheefa Koya yang mewakili tertuduh meminta mahkamah mengenakan hukuman denda sahaja terhadap Adam Adli dan mengetepikan hukuman penjara kerana anak guamnya itu masih muda dan menuntut di sebuah kolej swasta dalam jurusan perundangan.

Menurutnya, tertuduh juga sentiasa memberi kerjasama kepada pihak mahkamah dengan menghadiri setiap tarikh perbicaraan yang ditetapkan.

Beliau juga mendakwa tindakan anak guamnya tidak mengakibatkan masalah terhadap negara dan sebarang kejadian tidak diingini seperti keganasan berlaku dalam kalangan orang awam sehingga sekarang.


Peguam N. Surendran yang turut mewakili tertuduh pula membangkitkan bahawa tiada bukti kukuh yang boleh membuktikan bahawa Adam Adli membuat kenyataan yang mengajak orang ramai menukar kerajaan secara tidak sah.

Tertuduh yang hadir ke mahkamah dengan memakai baju kemeja putih disematkan reben biru sebagai tanda solidariti didakwa melakukan kesalahan berkenaan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di No. 1 Jalan Maharajalela, Dang Wangi di sini antara pukul 8.55 malam dan 11.15 malam, 13 Mei 2013.

Pendakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara lima tahun.

Mahkamah bagaimanapun membenarkan permohonan tertuduh untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan dengan mengekalkan wang jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin. -UMO

Suara Politik
Belantan

Cina Selangor tuntut khinzir untuk perayaan mereka dari kerajaan Pakatan Rakyat?


Akhbar China Press bertarikh 12 September 2014 mengulas tentang dasar pemerintahan kerajaan negeri Selangor yang dilihat berat sebelah.

Artikel bertajuk 'Di hari raya kaum Cina kenapa tidak beri hadiah secara adil' yang ditulis oleh Lai Shao Kuang disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C19.

Hari Raya Haji adalah hari raya korban dan penyembelihan binatang ternakan. Orang Islam akan membahagi-bahagikan daging lembu dan kambing kepada orang fakir dan miskin.

Perkara sama dilakukan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim apabila mengumumkan tujuh syarikat kerajaan negeri Selangor akan menyumbang sebanyak RM2.6 juta untuk membeli 763 lembu untuk tujuan korban bagi diagihkan kepada orang Islam.


Cuma yang menjadi persoalan kita kenapa perkara sama tidak dilakukan ketika sambutan perayaan Tahun Baru Cina dengan menghadiahkan 500 khinzir untuk upacara sembahyang?

Jika dianggap menghadiahkan khinzir itu terlalu sensitif, kerajaan negeri boleh menghadiahkan 5,000 ayam dan itik untuk kaum Cina miskin bagi menunjukkan kerajaan pembangkang prihatin dan telah membuat pembaharuan dalam pentadbiran berbanding kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

Lebih 90 peratus orang Cina di Selangor telah mengundi pihak pembangkang, tetapi tidak kelihatan pun kerajaan negeri menderma jutaan ringgit atau bunga dan kuih kepada kuil Buddha sempena Tahun Baru Cina.

Semasa susah sama-sama pikul, tetapi masa senang tidak nampak sama-sama menikmatinya. Jangan kata seekor khinzir, sebiji limau Mandarin pun tidak pernah dihadiahkan ke kuil-kuil.

Suara Politik
Belantan

Jumaat, September 19, 2014

Anwarinas semakin berkuasa?


Kemelut dalaman Pas yang menyaksikan barisan kepemimpinan utamanya bertelagah secara terbuka rentetan kemelut jawatan Menteri Besar Selangor adalah sesuatu yang malang bagi parti itu.

Presiden Parti India Bersatu Malaysia (MIUP), Senator Datuk Seri S. Nallakaruppan berkata, walaupun Pas telah mengharungi pelbagai ujian sejak penubuhannya pada 1951, masalah yang berlaku sekarang lebih parah kerana berpunca daripada penyusupan sekumpulan pemimpin pro-Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim.

Katanya, beliau tidak perlu menamakan siapa pemimpin berkenaan kerana identiti mereka bukanlah satu rahsia bagi mana-mana rakyat Malaysia yang peka dengan perkembangan politik pembangkang.

"Kiblat politik pemimpin ini dipamerkan secara terbuka apabila berlakunya kemelut jawatan Menteri Besar Selangor sehingga sanggup menyanggah pendirian Presiden parti mereka, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melalui media dan ceramah.

"Inilah bukti Anwarinas semakin berkuasa dalam Pas hasil penyusupan berbelas tahun lalu sehingga berjaya menduduki jawatan strategik," katanya di sini hari ini.

Sejak kemelut jawatan Menteri Besar Selangor tercetus, terdapat pemimpin kanan Pas membuat kenyataan yang berbeza dengan pendirian Abdul Hadi walaupun Presiden Pas itu sebenarnya telah bertindak mengikut kelulusan Majlis Syura Ulama yang menjadi pembimbing hala tuju politik parti berkenaan.


Abdul Hadi yang secara terbuka menegaskan isteri Anwar, Datin Seri Azizah Wan Ismail tidak layak menjadi Menteri Besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kemudiannya dikecam secara terbuka oleh sekutu pembangkang, PKR dan DAP.

Dalam pada itu, Nallakaruppan menyatakan simpati kepada Abdul Hadi yang diserang bertubi-tubi kerana mempertahankan pendiriannya yang tidak mahu memenuhi cita-cita politik Anwar.

Katanya, masalah di Selangor juga bukan disebabkan oleh parti Islam itu tetapi dicipta oleh PKR namun kesan negatifnya ditanggung oleh Pas, iaitu parti terawal yang mendukung Anwar selepas dia dipecat daripada jawatan dalam kerajaan Pusat pada 1998.

"Dalam banyak ceramah, saya selalu cakap Pas akan terima akibat jika berkawan dengan Anwar dan sekarang hal itu berlaku. Apa nilai setiakawan bagi Anwar, dahulu saya jadi mangsa, sekarang Khalid dan Pas yang mengalaminya," katanya.

Nallakaruppan berkata, kemelut jawatan Menteri Besar Selangor juga adalah kemuncak sikap besar kepala PKR terhadap Pas yang selama ini bersabar dan lebih banyak berkorban berbanding DAP.

Malah katanya, selama ini pun PKR menumpang kekuatan Pas khasnya di peringkat akar umbi dan tidak keterlaluan jika dikatakan separuh daripada kekuatan PKR sebenarnya disumbangkan oleh jentera parti Islam itu.

Sementara itu, beliau berharap ahli Pas menilai kenyataannya berkaitan perkembangan semasa parti itu secara berlapang dada kerana masalah lebih besar akan berlaku jika Abdul Hadi tidak disokong secara mutlak oleh akar umbi.

Suara Politik
Belantan

Jatuhnya UMNO Kerana Banyaknya Kuantiti Pembodek Dari Kualiti?


Kalau dilihat kepada polisi dan gerak kerja Perdana Menteri kita sekarang, Datuk Seri Najib Tun Razak, tidak terlihat cacat celanya. Dan kalau ada pun hanyalah terguran-teguran membangun, yang dilihat ketidakpuasan hati dan kegusaran rakyat terhadap kerisauan, kekeliruan dan isu-isu kesamarataan yang berani disentuh oleh sesetengah pihak?

Apa yang lebih merimaskan dan memualkan sekarang terlalu ramai 'pengampu dan pembodek' yang berada disekeling Perdana Menteri? Malah dalam ketidak beranian bersuara sesetengah pihak, malu melihat gelagat-gelagat pengampu yang diberi kepercayaan untuk memimpin atau kerja, lebih sudu dari kuah.

Spesis yang hanya bersandar kepada glamor dan kroni-kroni tertentu, keterlihatan tidak ada 'Kuantiti Kerja Yang Membantu PM' sebaliknya boleh merosakkan imej dan krebiliti PM sendiri, seperti lakonan 'syok sendiri' atau kaki kipas yang hanya untuk menempa nama dan tumpang glamor?.

Memberi gambaran hanya yang baik-baik sahaja oleh pengampu-pengampu itu lah yang berlaku sekarang. Kalau semuanya baik, kita bukanlah dinamakan manusia yang sering melakukan kesalahan. Kalau memang semuanya baik, tidak mungkin Umno hilang banyak kerusi dan majoriti 2/3 pada Pru12 dan Pru13?

Tidak mungkin sukarnya mendapatkan kembali negeri yang telah tewas yang dahulunya kubu kuat BN. Dua (2) yang dirampas kembali pun kerana bandingan jumlah kerusi yang tidak jauh bezanya.

Budaya membodek pemimpin secara berlebihan ini bukan sahaja keterlihatan politik yang tidak matang tetapi cara berlebih-lebihan, bermusim, berekor dan menonjol tanpa peranan yang besar, seolah-olah 'Kualiti' tidak perlu asalkan ungkapan 'terbaik' sentiasa dibibir.

Kalau dilihat kepada sikap PM kita ini, beliau bukanlah seorang yang cepat melenting? Sebaliknya biasalah dengan sikapnya yang lebih suka diam, senyap dan lambat memberi respon. Mungkin dia tidak suka menjatuhkan maruah dan menghampakan hati orang lain?

Tukang-tukang kipas, bodek dan ampu ini satu virus yang boleh merosakkan pemimpin kita dan membiarkan ketegangan di luar sana, seolah-olah menambahkan lagi tekanan yang tidak diluahkan oleh rakyat dan mereka-mereka yang berbulu mata melihatnya?.

Hentikanlah mempertahankan pemimpin hingga setiap persoalan dibangkitkan tidak mampu dijawab, selain dari terus memuji, memuja dan mengaburi mata rakyat hingga kempen UMNO pun mahu dikipas?

Akhirnya pemimpin dibekalkan dengan hidangan dan laporan semua yang baik-baik, tetapi hakikatnya dibelakang berpeluh dan penuh kepalsuan?.

Suara Politik
Belantan

Khamis, September 18, 2014

Haron Din: Kaji semula kerjasama dalam Pakatan?


Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din menyeru agar Dewan Ulama PAS meneliti sama ada kerjasama politik dalam Pakatan Rakyat perlu diteruskan demi mengelakkan fitnah ke atas pemimpin utama parti Islam itu.

Berucap dalam Muktamar Dewan Ulama hari ini, Haron berkata “setiap hari ada fitnah” yang dilemparkan kepada Majlis Syura Ulama, presiden PAS dan semua anggota PAS.

Beliau yang menyifatkan PAS menghadapi “suasana politik yang gawat” pada ketika ini berkata, PAS perlu mengambil jalan terakhir dengan keluar dari Pakatan sekiranya syarat kerjasama itu tidak dapat dipulihkan.

“Tahaluf (kerjasama) dibina atas nasihat ulama yang mempunyai syarat dan rukun yang perlu dipenuhi. Sekiranya semuanya dipenuhi, ulama mempertahan tahaluf demi kepentingan Islam dan jemaah, bukan untuk kepentingan individu.


“Sekiranya syarat dilanggar, rukun dirobohkan, ulama wajar memikirkan balik kalau ia boleh diteruskan (atau tidak).

“(Jika) syarat-syarat dirobohkan ulama perlu memperbaiki balik, memperbaiki balik, memperbaiki balik. Kalau tak boleh juga, ambillah konsep talak dalam perkahwinan, walaupun ia dibenci,” katanya.

“Saya meminta tahaluf diperhalusi semula, dalam suasana politik hari ini, tiap-tiap hari ada fitnah kepada Majlis Syura, presiden dan semua kena fitnah,” katanya.

Menurutnya lagi, bagi anggota PAS yang memperjuangkan reda Allah, maka sepatutnya mereka tidak bersengketa sesama sendiri bagi mengelakkan kekuatan mereka hilang.

“Kalau kita tidak kuat, kita akan hilang segala-galanya. Sebab itu kita perlu berada dalam jemaah,”katanya.

Suara Politik
Belantan

Rabu, September 17, 2014

Pemuda Pas selar AMK?


Dewan Pemuda Pas menyelar tindakan Angkatan Muda Keadilan (AMK) mendedahkan hasrat Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang masih mahu mengekalkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dalam pertemuan Presiden Pas itu dengan sayap pemuda pakatan pembangkang Jumaat lalu.

Exconya, Ahmad Fadhli Shaari berkata, pendedahan yang dibuat oleh Ketua AMK, Nik Nazmi Nik Ahmad kelmarin adalah amat tidak wajar dalam ketika isu pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu sudah memasuki fasa terakhir.

"Saya cukup kesal dengan langkah Nik Nazmi yang mengeluarkan kenyataan sebegini di saat ini. Saya yakin dan menghormati komitmen teman-teman AMK dalam menjaga keutuhan pakatan rakyat (pembangkang).

"Namun, kenyataan Nik Nazmi yang terbaharu ini saya sifatkan akan mengeruhkan kembali keadaan. Pandangan-pandangan yang dilontarkan dalam pertemuan tertutup tidak semuanya perlu dikongsi kepada khalayak terutama apabila ia tidak mendatangkan apa-apa faedah,'' katanya dalam laman sosial Facebook miliknya, semalam.


Nik Nazmi dalam blognya sebelum itu mendakwa Abdul Hadi memberi jawapan kepada jalan penyelesaian berhubung kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor adalah dengan mengekalkan Abdul Khalid.

Menurut Nik Nazmi, pandangan Abdul Hadi itu bertentangan dengan sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor terhadap Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail selain berbeza pandangan dengan keputusan Pas sendiri sedangkan Abdul Khalid hanyalah ADUN Bebas yang kini hanya bertindak sebagai Menteri Besar peralihan yang telah diperkenankan Sultan Selangor.

Dalam pada itu, Ahmad Fadhli yang juga Ketua Dewan Pemuda Pas Kelantan berkata, walaupun hasrat Abdul Hadi bukan satu-satunya isi perbincangan dalam pertemuan itu, pendedahan sedemikian telah membuka dimensi persoalan baharu kepada umum.

Suara Politik
Belantan

Nik Aziz dihalang bercakap tentang kemelut Pas?


Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dihalang oleh petugas parti itu untuk memberi sebarang ulasan mengenai kemelut dalaman yang dikatakan melanda Pas walaupun beliau kelihatan ingin berbuat demikian.

Selepas selesai ber-kempen untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor di Kampung Surau Lama, dekat sini hari ini, wartawan cuba meminta reaksi beliau mengenai isu tersebut.

Bagaimanapun, sebelum sempat beliau mengulas, petugas yang juga pengacara majlis itu mencelah meminta wartawan berhenti bertanya dan beredar.

"Cukup, cukup," katanya kepada para petugas media sebelum membisikkan sesuatu kepada Nik Abdul Aziz.

Terdahulu, Nik Abdul Aziz yang juga bekas Menteri Besar mene-gaskan, Pas tetap menggunakan perkara berkaitan tuntutan royalti petroleum sebagai isu utama dalam siri kempennya sepanjang kempen PRK DUN Pengkalan Kubor.

Beliau mengakui, Kerajaan Persekutuan selama ini telah menyalurkan sejumlah peruntukan yang dipanggil wang ihsan kepada Kelantan.

Bagaimanapun kata beliau, kerajaan negeri tidak pernah menerima walau satu sen pun kerana wang tersebut disalurkan terus kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

"Terengganu tidak ada JPP, Sarawak tidak ada JPP, kenapa Kelantan mesti ada JPP. Mengarut semua itu, apakah dia tidak percaya kita dan pegawai kerajaan negeri pun masuk universiti juga," katanya.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam meminta Pas berhenti menfitnah kerajaan berhubung royalti minyak dan mencabar parti itu mengemukakan bukti spesifik terdapat tunggakkan sebanyak RM12 bilion yang belum dibayar kepada kerajaan negeri.

Sementara itu, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang turut menghadiri majlis sama berkata, UMNO dan BN tidak boleh menentukan isu apa yang hendak dibangkitkan Pas ketika berkempen dalam PRK DUN Pengkalan Kubor.

Beliau dikawal ketat pengawal peribadi dan mengelak untuk bertemu wartawan sekadar berkata: "Dia (UMNO) tak boleh paksa kita (bangkitkan isu apa)".

Suara Politik
Belantan

Pemimpin 'anai-anai' rosakkan Pas?

Beberapa ahli Pas menunjukkan tanda bantahan kepada segelintir pemimpin Pas yang menentang golongan ulama dalam parti tersebut di Butterworth, Pulau Pinang, semalam.

Pas kini berdepan ancaman dalaman yang amat berbahaya kepada kelangsungan parti itu kerana terdapat beberapa pemimpinnya mengikut telunjuk pihak luar dan menjadi 'anai-anai' yang merosakkan parti berkenaan.

Bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamed Nordin Mohd. Nor berkata, tindakan beberapa pemimpin parti itu yang secara terbuka menyanggah keputusan pucuk pimpinan yang diterajui golongan ulama dalam beberapa isu kebelakangan ini merupakan permulaan kepada kerosakan serius yang bakal berlaku jika tidak dikawal.

Sambil memberi sokongan padu kepada kepimpinan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Mohamed Nordin mencabar pemimpin-pemimpin berkenaan supaya keluar parti jika mereka tidak menghormati suara ulama yang memimpin Pas sejak dahulu lagi.

"Mereka merupakan individu yang sering memberi kenyataan bercanggah dengan pendirian ulama dan melanggar walaq (taat setia) kepada perjuangan parti.


"Kumpulan ini memperlekehkan golongan ulama yang selama ini menjadi teras kepimpinan Pas sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam. Kalau sudah tidak hormat prinsip perjuangan Pas, saya cabar mereka keluar parti dan menyertai Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma)," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Mohamed Nordin yang menyertai Pas pada 1982 dan menjadi Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri pada 1991 dan 1992 berkata, Pas negeri sudah lama menyedari kehadiran kumpulan 'anai-anai' dalam parti itu iaitu sejak 2005 dan pernah membangkitkan isu berkenaan dalam Muktamar Pas.

Ketika itu jelas beliau, Pas mula dipengaruhi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ahli-ahli akar umbi turut melihat kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP sebenarnya mempunyai agenda tersembunyi iaitu untuk melemahkan Pas sebagai parti yang memperjuangkan Islam.

Sementara itu, Mohamed Nordin berkata, ahli Pas terutama di negeri ini turut kecewa dengan sikap Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamad atau Mat Sabu yang tidak konsisten dengan perjuangannya.

"Dulu Mat Sabu yang ajar kami supaya sentiasa taat setia kepada parti, tetapi hari ini beliau membuat pusingan U apabila tidak senada dengan keputusan ulama.

"Malah, beliau juga pernah menyatakan jawatan dalam Pas bukan hak eksklusif golongan ulama sedangkan kepimpinan ulama telah diterima sejak dahulu lagi," katanya.

Suara Politik
Belantan