Jumaat, April 17, 2015

Hapuskan sabotaj dalam parti!


“Kekuatan kita hanya akan menjadi sesuatu kenyataan sekiranya kita padu dalam parti kita. Kalau kita padu dan kita tak berbalah sesama kita tiada unsur-unsur sabotaj dalam parti dan sebagainya, saya yakin insya-Allah kita boleh menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 yang akan datang.’’

Itulah petikan pandangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika diwawancara dalam edisi Soal Jawab TV3 pada Khamis lalu.

Sememangnya, mana-mana juga pihak boleh memberi peringatan dan pandangan berhubung peluang UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam sesuatu pilihan raya tidak kira sama ada pilihan raya kecil mahupun pilihan raya umum tetapi akhirnya yang akan menentukan parti tersebut mampu mendapat sokongan atau tidak ialah rakyat.

Tetapi zaman sudah berubah, sokongan rakyat tidak akan dilakukan secara membuta tuli. Rakyat kini semakin kritis dan bijak menilai kedudukan sesebuah parti politik. Di atas kertas BN dan UMNO jauh lebih baik berbanding pakatan pembangkang yang disertai DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas. Soalnya kenapakah dari semasa ke semasa sokongan kepada BN semakin merosot?

Bermula pada 2008, seterusnya 2013, BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. Perak pernah jatuh seketika ke tangan pembangkang begitu juga Kedah manakala di Kelantan sehingga ke hari ini UMNO bagaikan terus bermimpi untuk menguasai negeri itu.

Masalahnya bukanlah UMNO atau BN itu tidak kuat tetapi acap kali dalam pilihan raya berlaku perpecahan dalaman atau istilah popularnya sabotaj oleh pemimpin dan ahli parti itu sendiri. Apa yang lebih malang sabotaj ini tidak berlaku dalam komponen BN lain sebaliknya hanya dalam UMNO.

Lebih memalukan sabotaj juga tidak berlaku dalam pakatan pembangkang biarpun mereka dilihat berbalah sesama sendiri namun dalam pilihan raya mereka akan bersatu. Walaupun seseorang pemimpin itu tidak dipilih sebagai calon atau orang yang mereka sokong tidak menjadi calon namun mereka sama sekali tidak akan mensabotaj parti. Tetapi bagaimana dengan UMNO?

Perlu diakui `penyakit sabotaj’ ini masih berlaku dan terus wujud bagaikan sakit yang tiada ubatnya. Atas sebab itulah Najib memberi pandangan tersebut. Walaupun Najib bersikap terbuka menerima segala kritikan ke atas parti di bawah pimpinannya dan berusaha menangani kritikan itu tetapi kesudahannya perpaduan dalam parti juga bakal menjadi penentu kemenangan dalam pilihan raya.

Sabotaj tidak akan berlaku jika seseorang pemimpin atau ahli di sesuatu kawasan sayangkan parti. Di hadapan pemimpin utama mereka beria-ia menyatakan akan menyokong sesiapa juga calon yang dipilih tetapi di belakang mereka melakukan pengkhianatan berdasarkan sikap `kalau aku tak dapat, kau pun tak dapat’, soal yang kalah ialah parti bukannya perhitungan utama.

Keadaan itu berlaku kerana seseorang pemimpin khususnya di peringkat bahagian merasakan dirinya sahaja yang layak bertanding dalam pilihan raya. Kalau pucuk pimpinan parti memilih orang lain, maka keputusan itu tidak akan diterima secara terbuka.

Sedangkan keputusan memilih calon bukanlah dilakukan secara membuta tuli tetapi berdasarkan laporan yang diterima oleh pucuk pimpinan daripada pelbagai sumber. Sepatutnya kalau benar mereka berjuang untuk parti dan berhasrat melihat parti mencapai kejayaan dalam pilihan raya maka mereka perlu menyokong calon yang dipilih.

Bagaimanapun keadaan itu tidak berlaku, sebaliknya di sesetengah bahagian, walaupun rakyat sudah memberikan isyarat jelas mereka tidak mahu seseorang pemimpin atau seseorang pemimpin itu mempunyai rekod yang boleh menjejaskan peluang parti mencapai kemenangan, namun pemimpin yang terlibat tetap berdegil. Kalau dia tidak terpilih maka bersedialah menanti tindak balas apabila pilihan raya berlangsung.

‘Penyakit’ ini sama sekali tidak boleh dibiarkan berlaku dalam pilihan raya kecil (PRK) Permatang Pauh dan Rompin pada 5 Mei dan 7 Mei ini. Ada sesetengah pemimpin menguar-uarkan kononnya ada penyokong pembangkang mengundinya kalau dia bertanding. Sebenarnya, inilah politik syok sendiri.

Penulis menyatakan demikian kerana sokongan supaya dia menjadi calon ada `udang di sebalik batu’. Penyokong pembangkang tidak akan sewenang-wenangnya memberikan undi mereka kepada mana-mana calon BN biarpun mereka tidak suka kepada calon parti mereka. Janganlah `bermimpi di siang hari’.

Perlu difahami, apabila PRK berlangsung seluruh jentera parti akan `turun padang’ ke kawasan Parlimen terlibat. Mereka akan bertungkus lumus siang malam dan mengaturkan pelbagai program bagi meraih sokongan rakyat. Segala penat lelah mereka tidak harus disia-siakan begitu sahaja akibat tersalah pilih calon atau akibat sabotaj dalam parti.

Pengalaman membuat liputan dalam beberapa pilihan raya kecil memberi pemahaman kepada penulis bahawa unsur-unsur sabotaj masih menjadi salah satu faktor kekalahan calon-calon BN khususnya UMNO.

Seorang bekas calon daripada UMNO yang pernah bertanding dalam sebuah pilihan raya pernah memaklumkan kepada penulis bahawa dia sudah serik untuk menjadi calon lagi walaupun berpeluang menang berdasarkan sokongan rakyat kepadanya.

Tetapi dia sudah patah hati kerana tidak tahan dengan sabotaj yang diterimanya ketika kempen berlangsung.

Fenomena ini tidak boleh dibiarkan dan hanya boleh diatasi dengan ketegasan parti memastikan mana-mana juga pemimpin atau ahli di peringkat bahagian tidak melakukan sabotaj kepada parti khususnya pada PRK Permatang Pauh dan Rompin.

Kedua-dua PRK itu amat penting untuk UMNO. Parti itu berusaha merampas kerusi Parlimen Permatang Pauh daripada PKR manakala di Rompin, UMNO akan cuba meneruskan legasi yang ditinggalkan oleh Allahyarham Tan Sri Jamaludin Jarjis.

Penilaian terhadap sesuatu calon perlu dilakukan secara terperinci. Segala laporan daripada sumber-sumber yang dipertanggungjawab berbuat demikian harus diterima dan bukannya berdasarkan kepada pandangan bahagian sahaja. Jika tidak UMNO perlu bersedia menerima kekalahan yang sepatutnya boleh dielakkan.

Oleh : Zulkeflee Bakar

Suara Politik
Belantan


Isnin, April 13, 2015

Hinakah guru KAFA?

Ekhsan Bukharee

Rakaman video seorang guru Kelas Agama dan Fardhu Ain (KAFA) yang dihalang untuk menyerahkan memorandum menuntut kerajaan negeri Selangor menunaikan janji menaikkan gaji guru KAFA, menjadi buah mulut selepas insiden itu viral.

Ekhsan Bukharee Badarul Hisham yang bertindak mewakili hampir 10,000 guru KAFA di negeri itu, tanpa segan silu merintih dan merayu di hadapan para pengawal yang menghalangnya. Pada manifesto pilihan raya lepas, kerajaan negeri gabungan PKR, DAP dan Pas berjanji untuk menaikkan gaji guru KAFA daripada RM1,300 kepada RM1,500.

Sebagai insan kerdil, tersentuh melihat insiden itu sambil mengenangkan nasib guru KAFA. Berikut sedutan rayuannya yang penuh sebak.

Tolonglah, tolonglah, lepaskanlah, tak payah layan saya macam ini. Hina sangatkah ustaz macam saya ni, saya nak jumpa ADUN pun tak boleh. (Kerjaya) macam saya ni didik anak-anak encik. saya nak beri surat je. Tolonglah, saya merayu nak beri surat tu je. Encik bayangkan (nasib) guru KAFA. Siang ada yang jadi cleaner, malam jaga stesen minyak semata-mata kos sara hidup tinggi. Encik bayangkan gaji kami cuma RM1,212. Tolonglah... saya merayu nak hantar surat je. Daripada sebelum PRU-13, kata gaji kami nak dinaikkan RM1,500 tetapi sampai sekarang (tidak dilaksanakan) ... daripada (era) Tan Sri Khalid sampai Azmin Ali, menteri besar baharu. Asyik kaji, rancang, kaji rancang, itu je. Kerajaan negeri buat kami seperti peminta sedekah, hina sangatkah kami guru KAFA yang mengajar Alif, ba , tha. Jika hina sangat, biarlah kami berhenti kerja.

Kepada semua, terutama Azmin, renungkanlah. Kepada Ekhsan, usah kecewa, guru KAFA tidak hina malah ia kerjaya yang mulia. Berbanding pemimpin dan parti politik yang peralat rakyat dengan janji manis semasa pilihan raya, itu barulah benar-benar hina.

Suara Politik
Belantan

Titah Sultan Perak - Tolak pihak langgar sempadan adab dan adat!

Sultan Nazrin muizzuddin Shah ketika bertitah dalam Mesyuarat Dewan Negara Perak Ke-163 di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak, semalam. Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir (kanan).

KUALA KANGSAR - Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah rakyat menolak golo­ngan yang melanggar sempadan adab dan adat yang dipelopori individu dan organisasi yang disifatkan sebagai buta huruf terhadap sejarah negara.

Titah baginda, perbuatan mahu mengetepikan adab sehingga memijak adat semakin ketara oleh mereka yang longgar pegangan adat dan kosong fahaman adab­nya.

Ini kerana golongan itu mempunyai pengetahuan cetek tentang tamadun bangsanya, minda budaya pelarian dan minda terapung-apung serta tidak ada akar budaya sehingga melanggar adab dan menyisihkan adat.

Berikut ialah titah ucapan Sultan Nazrin dalam Mesyuarat Dewan Negara Negeri Perak ke-163 di Istana Iskandariah Kuala Kangsar semalam:

Istiadat pertabalan ini bukan satu pesta untuk bersuka-suka dan berpesta-pesta. Beta amat sensitif akan aspek perbelanjaan dan pada setiap kali disembahkan taklimat, beta memperingatkan ahli-ahli jawatankuasa agar dipastikan elemen bermewah-mewah dan bermegah-megah dihindarkan daripada berlaku.

Istiadat ini dilaksanakan dengan tujuan untuk memperingatkan kembali warga akan sejarah negara bangsanya yang memiliki tamadun dan telah membina tamadun bangsa, berlandaskan adab - bertiangkan adat.


Sebagai sultan yang telah dipilih oleh mesyuarat Dewan ini pada 28 Mei 2014, beta wajib memenuhi tanggungjawab untuk memelihara adab dan adat yang telah diwariskan turun-temurun sejak daripada Sultan Perak yang pertama.

Setiap negara ada adabnya. Adab melibatkan aspek-aspek mo­ral, perilaku, perbuatan baik, kesantunan, kesopanan dan kemanusiaan. Malah, kemajuan sesebuah negara bergantung pada warga yang mengamalkan disiplin tinggi, kesusilaan terpuji, beradab sopan terhadap negara dan menghormati lambang kedaulatan negara.

Setiap warga ada adatnya, ditakrifkan secara umum sebagai satu aturan cara hidup, prinsip pegangan dan kepercayaan yang timbul daripada pemikiran lalu mempengaruhi tingkah laku. Adat adalah hukum norma yang dijunjung oleh kelompok masyarakat.

Dalam bahasa Melayu lama, adat sebenarnya merujuk kepada undang-undang yang merangkumi bidang sosial, politik, ekonomi, malah undang-undang samudera. Hukum adat adalah hukum yang berlandaskan kebiasaan turun-temurun. Kerana adat itu secara konvensyen dianggap sebagai undang-undang, lahir pepatah dalam masyarakat Melayu, yang sedia mati anak daripada mati adat. Pepatah ‘Biar Mati Anak, Asalkan Tidak Mati Adat’ memperlihatkan masyarakat Melayu amat menghormati undang-undang.

Undang-undang sama sekali tidak akan dikompromikan walaupun yang melakukan kesalahan itu adalah anak sendiri. Adat ialah peraturan hidup, adat ialah gagasan kebudayaan. Masyarakat dan anggota masyarakat yang menghormati dan menghargai adat adalah masyarakat dan anggota masyarakat yang hidup bertatacara.

Adat berfungsi membentuk sebuah masyarakat berdisiplin yang maju, dinamik dan progresif. Adat itu mencerminkan jiwa dan keperibadian sesuatu masyarakat - jiwa dan keperibadian sesuatu warga - jiwa dan keperibadian sesuatu bangsa.

Oleh itu, Istiadat Pertabalan Sultan Perak XXXV ini adalah istiadat yang dianjurkan dengan tujuan untuk menziarahi semula adab dan adat negeri beraja - rakyat bersultan, agar semangat kenegaraan dan semangat ketatanegaraan dapat difahami, di apresiasi dan dihayati oleh rakyat jelata.

Ia bukan istiadat semata-mata untuk batang tubuh individu seorang Raja, tetapi ia adalah istiadat menabalkan raja yang bertakhta, lambang kedaulatan negara - payung penyatuan warga; sementara Raja Pemerintah pula turut diamanahkan dengan tanggung jawab sebagai pelindung dan pemelihara (protector and custodian) kepada adab, adat dan budaya bangsa.


Raja yang ditabalkan itu adalah pemegang watak utama untuk menghubungkan tradisi dengan modenisasi, menghidupkan kembali sejarah dan keagu­ngan tamadun bangsanya, yang telah dibina melalui amalan budaya yang penuh adab lagi beradat, mengandungi komponen-komponen kekayaan sejarah, keagungan tamadun, kehalusan budi dan keindahan bahasa, lalu dijadikan asas untuk membangunkan sebuah negara bangsa yang berdisiplin, maju, moden lagi progresif. Ia menjadi amat relevan, bertambah relevan malah semakin relevan ketika masyarakat kini sedang berhadapan dengan pelbagai perbuatan subversif budaya dan sabotaj budaya.

Kebelakangan ini, perbuatan mahu mengetepikan adab malah memijak adat semakin kelihatan; perbuatan yang dipelopori oleh kalangan yang buta huruf atau illiterate terhadap sejarah negaranya, kalangan yang cetek tentang tamadun bangsanya, kalangan yang berminda budaya pelarian, (refugee minded culture); minda yang terapung-apung, minda yang tidak ada akar budaya lalu melanggar adab dan menyisihkan adat; mengingatkan Beta kepada pantun Melayu lama:

Berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Bagai bunga kembang tak jadi.

Terlalu mahal - terlalu berharga untuk tamadun yang telah dibina dan tercatat dalam sejarah bangsa untuk boleh dibenarkan dirompak, dirampas, dimusnahkan dan dinyahkan dari bumi bersejarah ini kerana perbuatan yang dicetuskan oleh individu dan organisasi tertentu yang longgar pegangan adatnya dan kosong fahaman adab­nya.


Individu dan organisasi yang cerdiknya tidak boleh diikut dan dungunya tidak boleh diajar tetapi bernafsu besar untuk memperkenalkan orde baharu dan tatacara baharu; berkelakuan sumbang tidak bertempat, mempromosikan budaya yang sangat asing dan bercanggah dengan adat dan adab bangsa yang selama hari ini amat mengutamakan sifat santun dan hormat serta suasana rukun lagi harmoni. Bangsa perlu disedarkan untuk menolak perbuatan pencerobohan bu­daya yang semakin melanggar sempadan adab dan adat daripada terus berlaku. Bangsa tidak boleh dibenarkan menjadi warga yang tidak bertamadun, miskin adab - papa adat.

Istiadat pertabalan ini adalah peristiwa yang wajib diusahakan secara bersama untuk membina jati diri rakyat daripada diresapi oleh racun-racun yang mahu memusnahkan tamadun bangsa.

Beta mentakrifkan acara-acara yang Beta akan alami sepanjang istiadat pertabalan ini adalah acara-acara yang dapat menyediakan ruang membawa Beta mengenali lebih dekat - lebih rapat majoriti rakyat di negeri Perak Darul Ridzuan, rakyat daripada pelbagai strata sosial dan ekonomi, rakyat dari pelbagai agama, rakyat dari pelbagai kaum dan rakyat daripada pelbagai lapisan usia.

Istiadat pertabalan ini hendaklah dijadikan platform untuk rakyat disatukan dalam semangat kenegerian dan kenegaraan, menerima dan menghormati perbezaan, sama-sama berazam untuk teguh bersatu dalam kepelbagaian, membina negara bangsa yang bertamadun lagi dihormati.

Semoga Allah Subhanahu Wa­ta’ala akan mengurniakan rahmat dan kesejahteraan kepada rakyat dan negeri ini. Semoga Allah Subhanahu Wata’ala senantiasa memberikan hidayat, petunjuk dan panduan membolehkan Beta menyempurnakan amanah dengan adil lagi saksama.

Suara Politik
Belantan

Sabtu, April 11, 2015

Sultan tidak berkenan slogan ‘Kita Lawan’ Azmin!



Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah tidak berkenan dengan langkah Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang menggunakan slogan ‘Kita Lawan’ bagi Kontinjen Selangor dalam Sukan Malaysia (Sukma) 2016.

Titah baginda, slogan itu telah digunapakai dan diadaptasi oleh sebuah parti politik dan ternyata bertentangan dengan peranan sukan sebagai platform perpaduan.

Baginda turut membuat peringatan supaya badan-badan sukan, atlet dan para penyokong mengetepikan fahaman politik dan tidak membawanya ke dalam pentadbiran sukan.

“Beta tidak mahu masyarakat umum tersalah tafsir atau meng­anggap bahawa Kontinjen Selangor mencampur-adukkan atau cuba berpolitik dalam sukan.

“Beta berpendapat adalah lebih baik Kontinjen Selangor untuk Sukma 2016 mencari slogan lain yang lebih bersemangat dan dapat berbangga mewakili negeri Selangor serta tidak mempunyai kontroversi yang boleh membawa nama baik kepada para atlet, pasukan dan negeri Selangor yang kita kasihi ini,” titah baginda.


Baginda bertitah demikian dalam Majlis Anugerah Sukan Negeri Sela­ngor 2014 yang turut dihadiri Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali dan Exco Pembangunan Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Usahawan Selangor, Ami­rudin Shari, di sini malam ini.

Sultan Sharafuddin memulakan titahnya malam ini dengan menjelaskan bahawa baginda jarang memberikan titah ucapan di majlis-majlis Anugerah Sukan Negeri Se­langor sebelum ini namun berbuat demikian kerana ingin memberikan amanat dan pesanan demi pemba­ngunan sukan negeri.

Sebelum ini, baginda pernah mengingatkan semua pihak agar tidak mempolitikkan isu air demi kepentingan rakyat dan mahu perjanjian penstrukturan perkhidmatan air di negeri Selangor dimuktamadkan dengan segera.

Dalam titah ucapan itu, baginda turut melahirkan kebimbangan terhadap kemunduran sukan negeri Selangor apabila gagal menyerlah dalam banyak arena termasuk kejohanan Sukma serta kegagalan pasukan bola sepak Selangor menjuarai Piala Malaysia, malah tidak layak sampai ke peringkat akhir.


Sedangkan titah baginda, kerajaan negeri telah banyak menyediakan kemudahan sukan sama ada ‘indoor’ atau ‘outdoor’ di setiap daerah termasuklah kemudahan bagi sukan bola sepak dan badminton yang merupakan sukan popular dalam kalangan rakyat.

“Apa yang membimbangkan beta ialah akhir-akhir ini beta dapati pentadbiran dan pengurusan beberapa kelab dan persatuan sukan di Selangor menghadapi masalah dalaman yang mengakibatkan ke­gagalan dan kemunduran sukan.

“Negeri Selangor telah mencapai tahap negeri maju, tetapi akhir­-akhir ini bidang sukannya telah merosot dan mundur serta tidak mengikuti kemajuan yang dicapai oleh negeri Selangor,” katanya.

Sementara itu, Sultan Sharafuddin bertitah, pengurusan kewangan di sesetengah persatuan sukan juga didapati banyak menimbulkan masalah yang serius disebabkan kurang perancangan jangka panjang dan tidak mempunyai peruntukan kewangan yang seimbang.

Titah baginda, keadaan yang negatif itu jika berterusan akan melemahkan semangat para atlet dan pemain yang akhirnya akan menjejaskan prestasi mereka.

Suara Politik
Belantan

Azmin tidak layak jadi negarawan - Khalid?


Bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menganggap penggantinya, Mo­hamed Azmin Ali tidak layak menjadi negarawan kerana masih bermain retorik dan sandiwara politik da­lam isu membabitkan rakyat.

Abdul Khalid berka­ta, sikap Mohamed Az­min itu dapat dilihat dalam isu pembatalan projek Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) baru-baru ini. Menurutnya, keputusan tersebut ternyata tidak kena dengan prinsip Perlembagaan Persekutuan khusus­nya dalam Jadual Ke­sembilan yang menetapkan bidang kuasa dan prerogatif bagi kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan sama ada di bawah senarai Persekutuan, negeri atau bersama.

“Berdasarkan jadual tersebut, amat jelas bahawa projek Kidex terletak di bawah bidang kuasa penuh Kerajaan Persekutuan memandang­kan perkara-perkara berkaitan komunikasi, pengangkutan serta kontrak di bawahnya termasuk dalam senarai Persekutuan.

“Hakikatnya, skop dan capaian bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dalam hal-ehwal berkepentingan awam sangat meluas dan hampir mutlak.

“Dalam pembangunan infra­struktur dan kemudahan awam, peranan kerajaan negeri tidak lebih daripada memberi nasihat dan tiada kuasa menolak projek Kerajaan Persekutuan. Malah, walaupun sebarang perkara berkaitan tanah di bawah senarai negeri, perancangan pembangunan bandar dan desa masih tertakluk di bawah senarai bersama,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam masa sama, Abdul Khalid turut meragui serta berasa aneh dengan tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor membatalkan projek lebuh raya tersebut kerana pembatalan itu tidak membabitkan langsung perjanjian yang ditandatangani antara syarikat konsesi dan Kerajaan Persekutuan pada 16 November 2013.

Selain itu, katanya, terdapat percanggahan hujah oleh kerajaan negeri yang mendakwa syarikat konsesi gagal mematuhi semua syarat ditetapkan dalam tempoh diberi sehingga 14 Februari lalu sedangkan syarikat konsesi dan Kerajaan Persekutuan mendakwa sebaliknya.

“Berpandukan krisis Kidex, kita tidak dapat menolak kemungkinan pelabur swasta akan berfikir berulang kali sebelum membuat keputusan melabur di Selangor khususnya dalam pembinaan infrastruktur pengangkutan awam,” ujar beliau lagi.

Suara Politik
Belantan

Khamis, April 09, 2015

Air : MB diselar pertahan tanah bukan milik kerajaan negeri Selangor?


SHAH ALAM - Seorang anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor hari ini menyelar Menteri Besar Mohamed Azmin Ali kerana bertindak mempertahankan tanah Loji Rawatan Air (LRA) Bukit Nanas dan Semenyih sebagai milik kerajaan negeri.

Datuk Mohd Shamsudin Lias (BN-Sungai Burong) berkata, tindakan menteri besar itu akan menyebabkan perjanjian utama penstrukturan semula industri air tertangguh dan gagal dimuktamadkan.

"Kerajaan negeri tidak sepatutnya menyenaraikan aset milik Kerajaan Persekutuan sebagai aset kerajaan negeri.

"Tindakan itu hanya akan menyebabkan perjanjian tersebut tidak boleh dikuatkuasakan kerana bertentangan dengan Kanun Tanah Negara," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri Selangor di sini.

Beliau berkata, status tanah LRA Bukit Nanas dan Semenyih sehingga kini tidak dapat diputuskan kerana perjanjian utama penstrukturan semula industri air masih di peringkat rundingan.

"Walaupun kedua-dua aset tersebut disenaraikan dalam perjanjian (air), tetapi ia masih di peringkat proses rundingan...ini kerana perjanjian air itu belum pun dikuatkuasakan," katanya.

Kerajaan Selangor mendakwa tanah LRA Bukit Nanas dan LRA Semenyih merupakan milik kerajaan negeri seperti mana yang disenaraikan dalam perjanjian utama penstrukturan semula industri air yang ditandatangani bersama Kerajaan Persekutuan pada 12 September lepas.

Mohamed Azmin berkata, penyenaraian aset tanah itu dibuat bekas menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

Mohamed Azmin berkata, isu tanah tersebut punca pihaknya membatalkan rundingan penstrukturan yang ditandatangani bersama Kerajaan Persekutuan sebelum bersetuju untuk berunding semula pada 23 Mac lepas. - BERNAMA

Suara Politik
Belantan

Selasa, April 07, 2015

Remaja ‘100 tahun’ meninggal dunia?


UNITED KINGDOM – Remaja yang menghidap progeria, Hayley Okines meninggal dunia Khamis lalu pada usia 17 tahun.

Berita itu disahkan ibu Hayley sendiri iaitu Kerry Okines menerusi status muat naik di Facebook.

“Anak kesayangan saya kini berada di tempat yang lebih baik. Dia menghembuskan nafas terakhir di dakapan saya pada pukul 9.39 malam,” ujarnya.

Yayasan Penyelidikan Progeria turut memuat naik status menyatakan berita yang sama beberapa jam kemudian.

Memetik laporan BBC, Hayley baru sahaja pulang ke rumah dari hospital sehari sebelum itu kerana menghidap radang paru-paru (pneumonia).

Bapa kepada Hayley menyatakan bahawa ‘kepulangan’ Hayley ke rumah itu mungkin untuk mengucapkan selamat tinggal kepada keluarganya.

Progeria adalah satu gangguan genetik yang sangat jarang berlaku. Ia terjadi kepada 125 kanak-kanak di seluruh dunia. Menurut USA Today, progeria menyebabkan Hayley meningkat usia lapan kali lebih cepat daripada biasa.


NIH melaporkan antara simptom mereka yang mengalami progeria adalah keguguran rambut, ketidakupayaan menaikkan berat badan, dan mempunyai ciri-ciri yang menyerupai orang yang tua, yakni penuaan di wajah.

Hayley sebelum ini digelar ‘remaja 100 tahun’ oleh para media di United Kingdom. Gadis istimewa itu sebelum ini diramal tidak akan hidup melepasi usia 13 tahun.

Sepanjang hidupnya, Hayley aktif membantu dalam mewujudkan kesedaran terhadap penyakit yang dihadapinya.

Selain dijadikan ujian untuk beberapa jenis ubatan di Amerika Syarikat, Hayley turut menulis memoir semasa berusia 14 tahun malah terus membuat penampilan untuk memberi inspirasi kepada orang lain.

“Jauh di sudut hati, saya tidak berbeza daripada sesiapa. Kita semua manusia,” ujar Hayley dalam bukunya, Old Before My Time.

Kredit gambar : dailymail, pixgood

Suara Politik
Belantan

'Serangan Tun M terhadap Najib ada agenda' - Salleh Said Keruak?


1. Akhir - akhir ini, Tun Dr Mahathir Mohamad makin sinis. Saya baca tulisan terbarunya dalam blog. Sekali lagi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak jadi sasaran kritiknya.

2. Dari pengamatan saya, komen-komen Tun M ini menjurus untuk memberi tekanan kepada Najib. Beliau berulang-ulang bercerita mengenai isu negatif. Inilah cara dan strateginya. Niatnya agar masyarakat mempercayainya. Yang terbaru beliau cerita mengenai isu bekas anggota polis, Sirul Azhar Umar. Kenapa hal itu dibangkitkan lagi sekarang?

3. Dalam kebanyakan tulisan-tulisan Tun M sebelum ini pun, beliau menyasarkan kepada Najib. Beliau seolah-olah cuba memberi andaian dan persepsi negatif umum terhadap Najib. Sebab itulah, saya katakan bahawa niat Tun M di sebalik tulisannya itu boleh dipersoalkan!

4. Tun M berulang kali dan kerap melemparkan tuduhan terhadap Najib agar masyarakat percaya yang Najib itu sangat teruk. Ini propagandanya semata-mata. Malah, kritikannya hanya menimbulkan masalah tambahan kepada parti dan tidak membantu menyelesaikan masalah parti.‎

5. Bagi saya, kritikan-kritikan serta serangan Tun M dan kumpulannya yang semakin kuat terhadap Najib akhir-akhir ini ada agenda politik yang besar. Sebab itu, mereka memberi tekanan berterusan kepada Najib dengan membangkitkan pelbagai isu menerusi pelbagai kaedah dan platform.

6. Apapun, saya pasti Najib tidak bersendirian dalam mendepani cabaran ini. Beliau mempunyai cara tersendiri mengurus dan mentadbir negara. Zaman kini berbeza berbanding era Tun M dahulu.

7. Najib memahami keadaan persekitaran dan pasti mengambil kira semua pandangan, termasuk pandangan Tun M dalam membuat sesuatu keputusan. Keputusan Najib sebagai Perdana Menteri sesuai dengan tuntutan semasa.

8. Najib adalah ahli politik yang sudah teruji. Beliau menghadapi suasana politik yang berbeza dan pemikiran pengundi tidak sama seperti dahulu. Dalam keadaan sedemikian, pemimpin yang bergelar negarawan sepatutnya mencari jalan membantu parti. Tuntutan mereka untuk menukar Najib bukanlah satu penyelesaian, sebaliknya akan mencetuskan perpecahan dalam parti.


9. Saya kira bacaan politik Tun M silap dan tersasar. Ini kerana susana politik pada zamannya berbeza dengan sekarang. Hari ini saingan politik lebih sengit daripada zaman Tun M dulu. Pengundi kini mendapat maklumat dari sumber yang pelbagai.

10. Yang pasti, pengundi akan memihak kepada BN kerana mereka boleh melihat parti pembangkang kini dalam keadaan kucar-kacir dan tidak mampu mentadbir negara.

11. Oleh hal yang demikian, Tun M sepatutnya menyokong usaha-usaha mentransformasi negara yang dibawa Najib walaupun dia mempunyai pendekatan yang berbeza.

12. Jika Tun M berterusan mengkritik BN dan Najib secara terbuka, masyarakat akan melihat Tun M seolah-olah bersekongkol dengan musuh-musuh tradisi politik beliau sendiri.

13. Yang jelas, pimpinan Najib jauh mengatasi cara Tun M dahulu. Pimpinan dan pendekatan Najib yang bersifat terbuka disenangi, diminati dan jadi `favourite' orang Sabah dan Sarawak, kerana dia memahami denyutan nadi rakyat di kedua-dua negeri itu.

14. Mengambil kira semua isu ini, maka saya percaya hanya Najib yang terbaik memimpin. Secara peribadi, saya tegaskan bahawa BN akan kalah kalau bukan Najib mengetuai PRU14 akan datang.

15. Sabah dan Sarawak berasa lebih senang dengan Najib kerana beliau memahami aspirasi kami. Beliau mengiktiraf sokongan kami dengan memberi jawatan-jawatan Menteri yang penting kepada pemimpin dari Sabah dan Sarawak, malah memberi peruntukan besar untuk kedua-dua negeri di Borneo ini.

16. Dari persepsi politik, Najib sedar terhadap realiti 56 kerusi Parlimen dari Sabah dan Sarawak membantu bagi penubuhan kerajaan pada hari ini.

SALLEH ‎SAID KERUAK
Penulis ialah Datuk Seri Panglima Salleh Said Keruak adalah Speaker Dun Sabah

Suara Politik
Belantan

Sabtu, April 04, 2015

Ada sebab kubur Nik Aziz dipagar?


KOTA BHARU - Anak kepada Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menjelaskan pagar yang dibina di kubur ayah adalah bertujuan untuk mengelak beberapa perbuatan bidaah.

Nik Mohamad Abduh bagaimanapun menafikan ia dibina oleh keluarga, sebaliknya ia adalah atas hasil usaha penduduk kampung dan murid Nik Abdul Aziz.

Biarpun pagar itu dibina tanpa pengetahuan mereka sekeluarga, namun Nik Mohamad Abduh berkata dia dan keluarga tidak kisah kerana ia dibuat dengan tujuan yang baik.

Beberapa hari lepas, sekeping gambar yang menunjukkan sebuah kubur dipercayai kubur Allahyarham Nik Aziz dipagari besi berwarna hijau, tersebar di laman sosial dan aplikasi WhatsApp.

Suara Politik
Belantan

Jumaat, April 03, 2015

Anwar gagal lagi - Permohonan ke Parlimen di tolak?


KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam menolak permohonan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) Ketua Pengarah Penjara yang tidak membenarkannya menghadiri sidang Parlimen.

Ini berikutan keputusan Lembaga Pengampunan menolak petisyen Anwar untuk dibebaskan daripada hukuman selepas didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadi, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Hakim Datuk Asmabi Mohamad membuat keputusan tersebut dalam kamarnya yang dihadiri peguam Latheefa Koya yang mewakili Anwar dan Peguam Kanan Persekutuan Amarjit Singh yang mewakili KDN dan Ketua Pengarah Penjara, Datuk Zulkifli Omar.

Suara Politik
Belantan