Ahad, Ogos 10, 2014

Anwar perlu perjelas dakwaan miliki 20 akaun?



Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim digesa tampil membuat penjelasan berhubung dakwaan beliau memiliki banyak akaun bank di luar negara yang kini tersebar di media sosial.

Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah berkata, Anwar perlu berbuat demikian kerana dakwaan hasil pendedahan oleh Wikileaks itu berlaku semasa beliau menjadi Menteri Kewangan.

"Sebagai Menteri Kewangan ketika itu, adalah sesuatu yang amat menghairankan. Transaksi (yang berlaku juga) luar biasa dengan jumlah wang yang begitu banyak. Jadi kami tuntut penjelasan Anwar.

"Apatah lagi dakwaan yang tersebar di media sosial itu turut melibatkan akaun Bank of Israel, kalau tidak benar beliau perlu nafikan perkara ini," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Sejak beberapa hari lalu, tersebar 20 akaun bank di laman sosial yang didakwa atas nama Anwar membabitkan amaun melebihi AS$100 juta semasa beliau bergelar Timbalan Perdana Menteri.

Dalam pada itu, Azwanddin berkata, Anwar tidak boleh berdiam diri dalam hal berkenaan kerana turut disertakan adalah nama penuh, nombor pasport, nombor akaun, jenis akaun serta nama bank.

"Isu ini diperkatakan oleh rakyat dan JMM sekali lagi meminta penjelasan Anwar tentang dakwaan ini dengan mengemukakan jawapan bagi membuktikan dakwaan yang tersebar tidak benar," ujarnya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: