Selasa, Ogos 19, 2014

Rakyat Selangor menanti 'peluru' terakhir MB Khalid?


PAS sudah membuat pendirian mencalonkan dua pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim manakala PKR dan DAP pula hanya mahukan Wan Azizah sahaja.

Langkah Pas itu bermakna berakhirnya sokongan mereka kepada Abdul Khalid biarpun mereka akan terus berada dalam pentadbiran kerajaan negeri sehingga Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah pulang pada 27 Ogos nanti.

Tetapi apa lebih dinanti-nantikan oleh pelbagai pihak, apakah langkah yang akan diambil Abdul Khalid? Jika berdasarkan kepada pendirian PKR, Pas dan DAP sudah jelas, beliau sudah kehilangan sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Malah kalaupun Pas semalam membuat keputusan menyokong beliau, ia tidak akan membawa apa-apa makna kerana jumlah kerusi masih belum mencukupi untuk mempertahankan beliau.

Tambahan pula daripada 15 kerusi yang dimiliki oleh Pas ia boleh dikatakan berkurangan kepada 13 kerusi berikutan tindakan dua ADUN parti itu, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) menyokong Wan Azizah.

Malah sokongan daripada UMNO sebanyak 12 kerusi pun tidak mampu menolong Abdul Khalid kerana keseluruhannya baru 26 kerusi (termasuk kerusi beliau).


Oleh itu mahu tidak mahu Abdul Khalid terpaksa akur dengan keputusan Pas dan perlu menghadap Sultan Selangor untuk langkah seterusnya.

Apa yang perlu diketahui `peluru akhir' masih ada di tangan Abdul Khalid iaitu membubarkan DUN, itupun jika beliau boleh meyakinkan baginda untuk berbuat demikian atas alasan pemilihan Wan Azizah atau Azmin tetap akan mencetuskan konflik politik di Selangor.

Bukanlah rahsia lagi, Wan Azizah kini sudah menjadi musuh politik Abdul Khalid kerana terlalu mendengar perancangan politik suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Manakala pemilihan Azmin oleh Pas, ibarat gunung berapi yang memuntahkah laharnya setelah sekian lama ia membuak-buak sejak Abdul Khalid menjadi Menteri Besar pada 2008. Konflik yang tercetus kini juga dikatakan bermula daripada konflik antara kedua-dua mereka.

Sudah tentulah Abdul Khalid tidak sanggup melihat musuh-musuh politiknya itu menggantikan beliau, tetapi dalam masa sama, Abdul Khalid akan menghadapi kesukaran untuk berbuat demikian jika salah satu calon itu mendapat sokongan majoriti ADUN.

Sebab itulah, biarpun 'peluru akhir' masih di tangan Abdul Khalid, namun ia belum tentu berkesan kecuali beliau mempunyai alasan kukuh untuk memastikan 'peluru' tersebut walaupun akan mengakhiri tugasnya sebagai Menteri Besar tetapi juga turut 'mendatangkan kecederaan parah' khususnya kepada PKR dan DAP.

Namun apa yang pasti, langkah politik Abdul Khalid sepanjang isu Menteri Besar Selangor telah banyak membantu rakyat untuk mengenali hati budi pemimpin-pemimpin PKR, DAP dan Pas.

Paling penting, beliau membuktikan kepada rakyat betapa hipokritnya politik pemimpin-pemimpin pembangkang terutamanya sanggup melakukan apa sahaja demi merebut kuasa waima mempermainkan demokrasi sekalipun!

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: