Rabu, Ogos 13, 2014

Masih adakah DNA integriti perjuangan PKR?


Hasrat Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menyingkirkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim daripada jawatan nombor satu di Se­langor akhirnya berkubur dengan perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah agar jawatan tersebut terus dipegang oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang tersebut.

Isu perebutan jawatan antara ADUN Kajang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dengan Abdul Khalid semakin rancak sejak Kajang Move digerakkan di negeri ini.

Soalnya, adakah gerakan menukar tampuk pentadbiran Selangor tersebut membolehkan PKR terus mendabik dada sebagai parti yang mengutamakan integriti dalam perjuangan?

Integriti dari segi bahasa membawa erti keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam bahasa Malaysia maknawinya menjurus ke arah perwatakan seseorang.

Maksud integriti mengikut Kamus Dwibahasa Dewan Bahasa dan Pustaka, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan; kesempurnaan; keutuhan.

Daripada maksud kamus di atas, integriti adalah sifat jati diri yang merangkumi juga keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai dan boleh pegang cakapnya.


Melihat kepada kemelut yang melanda Abdul Khalid yang terkenal dengan nilai integriti yang tidak bertolak ansur melibatkan isu kewangan, musuh-musuh politiknya turut menggunakan senjata sama untuk menjatuhkannya.

Apa yang dikesalkan PKR masih mahu menguar-uarkan kepada dunia bahawa mereka amat mementingkan 'DNA' integriti dalam diri pemimpin mereka. Dalam isu Menteri Besar (MB) Selangor segalanya ibarat senjata makan tuan kerana dengan pemecatan Abdul Khalid daripada PKR, beliau telah diadili dengan asas integriti yang amat diragui.

Ke manakah perginya peguam-peguam PKR yang hebat berhujah membela segala pejuang reformasi? Bukankah Abdul Khalid dipecat oleh jawatankuasa disiplin dengan cara yang tidak mencerminkan konsep keadilan dan integriti dalam pengadilan seorang yang begitu berjasa kepada PKR.

Tidakkah pemimpin, ahli-ahli PKR yang menyokong Abdul Khalid sebagai Timbalan Presiden dan rakyat Selangor sedar bahawa beliaulah yang menjadi ikon PKR dalam bab integriti pasca Pilihan Raya Umum ke-12 hingga PRU-13 yang baru lalu?

Di Selangor seharusnya semua pihak membuka mata bahawa untuk menjadi pemimpin nombor satu bukan sekadar hebat dalam bidang ekonomi atau pandai membaca undang-undang tetapi perlu juga mahir bab integriti dalam kepimpinan dan persahabatan.


Soalnya adakah Wan Azizah, seorang doktor perubatan boleh dianggap melepasi integriti diri sebagai seorang yang layak menjadi menteri besar sebuah negeri yang terkaya dan termaju di negara ini? Dia bukan seperti bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang bukan sahaja doktor perubatan tetapi juga seorang pemikir dan pemimpin UMNO yang naik dari bawah hingga ke puncak dunia.

Apabila Abdul Khalid dipecat daripada PKR, seluruh negara terpana kerana selama ini PKR sendiri yang melabelkan beliau sebagai ikon integriti parti mereka. Namun hari ini jawatankuasa disiplin PKR telah menolak hak asasi untuk 'ikon' mereka bersuara membela diri terhadap setiap tuduhan.

Ke mana perginya konsep hak asasi untuk memberi peluang pihak dituduh bersuara sebagai mana frasa 'dengar juga pihak sebelah sana' (Audi alteram partem)?

Dengan kata lain, ke manakah hilangnya prinsip keadilan di dalam DNA perjuangan PKR sehingga penghakiman terhadap Abdul Khalid menjadi sedemikian rupa? Adakah jawapan surat tunjuk sebab Abdul Khalid tidak bernilai hingga ia dijadikan satu-satunya keterangan membela dirinya?


Bukankah Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim diberi peluang merayu dalam kes liwat beliau sehingga ke peringkat Mahkamah Persekutuan. Mengapa kes Abdul Khalid diberi pengecualian? Di mana nilai integriti pucuk pimpinan PKR hingga sanggup mengetepikan ikon integriti mereka demi seorang ADUN yang langsung tidak berpengalaman untuk mentadbir sebuah negeri sekalipun.

Rakyat Selangor perlu menilai senario politik PKR yang tidak menghormati prinsip perjuangan mereka yang telus dalam melaksanakan sesuatu agenda.

Hari ini tembelang mereka sudah pecah apabila DNA integriti mereka gagal ditemui dalam kes pemecatan Abdul Khalid yang bukan sahaja menyebabkan beliau menjadi MB tanpa parti malahan satu-satunya ikon integriti yang diragui oleh partinya sendiri.

Jika hak asasi pemimpin hebat mereka sendiri tidak dihargai bagaimana pula dengan hak-hak rakyat untuk mendapat air bersih yang cukup, rumah yang selesa dan lain-lain pada masa depan?

Jadi apa perlunya menukar MB jika integriti sebagai aspek asas diperlekehkan?

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: