Ahad, Mei 05, 2013

Karpal 'protes' dakwat kekal ‘hilang’ dalam 2 jam?


Kerana tidak berpuas hati dengan dakwat kekal yang didakwanya hilang setelah dicuci, Pengerusi DAP, Karpal Singh berpatah balik ke pusat pembuangan undi di Penang Free School untuk mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu.

Karpal pada mulanya tiba di pusat itu pada jam 9.15 pagi bersama isteri, Gurmit Kaur; anak perempuannya, Sangeet Kaur dan beberapa pengiring termasuk calon DAP Seri Delima, RSN Rayer untuk membuang undi.

Beliau tiba dengan menaiki sebuah kereta dan turut diiringi dengan dua buah kereta lain yang mana ketiga-tiganya memaparkan logo serta bendera parti. Karpal kemudiannya memasuki bilik mengundi sambil diiringi Gurmit dan Sangeet untuk membuang undi.

Karpal kemudiannya meminta petugas SPR supaya meletakkan 10 kertas undi bagi beliau memilih sendiri dan bukannya diberikan oleh petugas yang bertugas di situ.

Karpal sempat meminta SPR melakukan perkara sama kepada semua pengundi kerana ia termaktub di bawah undang-undang di bawah Perkara 19(5A) dan 5(B) Akta Pilhan Raya 1981.


Pada satu sidang medianya, Karpal berkata, pengundi berhak untuk menuntut serta memilih kertas undi secara rawak untuk membuang undi. Ketika mengadakan sidang media, Karpal diminta polis untuk mengalihkan ketiga-tiga keretanya berikutan ia berunsurkan kempen berikutan memaparkan logo serta bendera parti.

Karpal kemudiannya meninggalkan pusat mengundi itu kira-kira jam 9.45 pagi. Kira-kira 11.30 pagi, keadaan di pusat mengundi itu kecoh apabila Karpal dilihat kembali dengan diiringi beberapa pengiring termasuk Rayer namun tanpa isteri dan anaknya.

Sambil menunjukkan jari telunjuk kirinya, Karpal berkata, kehadirannya itu adalah untuk mendapatkan penjelasan daripada SPR berhubung dakwat yang disapu di jarinya, yang telah hilang, setelah dicuci dengan menggunakan air dan sabun.

Menggunakan dakwat kekal semasa pilihanraya sebenarnya adalah mentaliti rakyat dunia ketiga. Apakah mentaliti Pakatan Rakyat sama seperti mereka?

Menurutnya, beliau mahukan penjelasan daripada SPR berhubung isu itu kerana mendakwa ia tidak telus serta satu usaha untuk menipu rakyat.

“Saya mahukan mereka beri penjelasan kepada saya, mengapa ini (dakwat hilang setelah dicuci) berlaku sedangkan SPR sebelum ini berkata, dakwat ini akan kekal selama tiga hari.

“Saya juga ingin meminta sampel dakwat yang mereka gunakan untuk dibuat kajian. Saya juga akan buat laporan polis selepas ini,” katanya.

Sementara itu, Pengarah SPR negeri, Morat Pora ketika dihubungi berkata, pihaknya tidak akan hadir untuk bertemu serta memberi penjelasan kepada Karpal berhubung perkara itu.


“Kita tidak akan hadir untuk bertemu dengannya, jika beliau tidak berpuas hati, beliau boleh teruskan niatnya untuk membuat laporan polis.

“Kita tidak akan memberi sebarang sampel dakwat kepada sesiapa pun, ia prosedur, perlu dipatuhi,” katanya.

Karpal kemudiannya dilihat bergerak meninggalkan pusat pembuangan undi itu setelah membuat laporan kepada Ketua Pusat Mengundi, Ismail Pawanteh.

Menurutnya, beliau tidak akan membuat laporan polis berikutan sudah membuat laporan kepada SPR selain mengatakan kes itu di bawah tanggungjawab SPR.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

an0n berkata...

ini membuktikan bahawa karpal singh ada kembar seiras yg turut guna wilcha !!!