Jumaat, Julai 20, 2012

Siri 2/3 - ISU SKANDAL HUTANG TALAM CORPORATION!


...sambungan dari Siri 1/3..

Pengambilalihan hutang ini menunjukkan kerajaan negeri prihatin dengan syarikat korporat swasta tetapi menindas dan organisasi yang bermotifkan pembangunan sosial untuk rakyat Selangor.

Tujuan, keikhlasan dan justifikasi kerajaan negeri untuk menyelamatkan syarikat Talam adalah pelik, tidak munasabah dan zalim kepada rakyat.

Kerajaan negeri sanggup menggunakan wang rakyat semata-mata untuk menyelamatkan sebuah syarikat korporat swasta. Yang pelik dan memelikkan, pada masa yang sama kerajaan menekan Yayasan Basmi Kemiskinan Selangor (YBK) sehingga mahu merampas tanah milik YBK.

Kenapa kerajaan negeri begitu lunak dan sanggup bersusah payah membantu Talam Corporation sehingga mempertaruhkan wang rakyat? Pada yang sama kerajaan negeri menindas hak golongan miskin di negeri Selangor.

Apakah ada udang di sebalik batu? Apakah kerana dendam tidak dapat habuan maka YBK ditindas. Ingatlah pemimpin suka berdendam membawa negeri ke arah jahanam.

Inovasi pengambialihan hutang Talam Corporation hanyalah publisiti murahan untuk memperbodohkan ADUN dan rakyat yang tidak faham perakaunan.

Di fahamkan pula Menteri Besar Diperbadankan (MBI) yang menguruskan kutipan hutang Talam Corporation sebanyak RM 392juta. Lebih mengelirukan, sungguhpun ia diletak di bawah pentadbiran MBI, Menteri Besar, mengikut laporan Malaysiakini.com, kerajaan negeri masih mengarahkan anak syarikat kerajaan negeri seperti KDEB dan PNSB mengutip hutang tersebut dalam masa tiga bulan.

Justeru, di manakah letaknya releven kaedah yang diguna pakai ini jika hutang masih dikutip oleh anak-anak syarikat negeri seperti keadaan asal? Adalah pelik aksi silap mata ini dipertontonkan jika akhirnya hutang tetap dikutip oleh anak syarikat.

Jika itu yang berlaku, sebenarnya kerajaan masih boleh mengutip hutang cara biasa iaitu anak-anak syarikat mengutip terus dari Talam Corporation seperti keadaan asal.

Sedangkan sewaktu Barisan Nasional dahulu kerajaan negeri telah menubuhkan satu jawatankuasa khas pada 2007 yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri dan semua anak syarikat terbabit bagi mengutip hutang Talam kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri.

Antara tindakan yang dalam proses ketika itu ialah rundingan pengambil alihan aset-aset dan hartanah Talam seperti Kelab Golf Bukit Beruntung dan beberapa hartanah lain. Selain itu tekanan juga dibuat dengan membekukan projek-projek "akan datang" yang membabitkan syarikat tersebut sehingga hutang mereka kepada kerajaan negeri dilangsaikan.

Persoalannya bagaimanakah usaha pengambilalihan hutang ini dapat memaksa atau melunturkan syarikat Talam Corporation agar membayar hutang? Justeru, tiada apa-apa inovasi, yang ada hanyalah permainan silap mata untuk memperbodoh, mengelirukan dan menghiburkan para ADUN dan rakyat Selangor yang tidak faham perakaunan.

bersambung ke Siri 3/3..

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: