Isnin, Julai 16, 2012

Gempar...!!! MB Khalid sudah terdesak, nak 'rampas' Syabas dalam masa 14 hari?



Kerajaan Selangor memutuskan untuk mengambil alih pengurusan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dalam tempoh 14 hari selepas didakwa tidak mampu memberi perkhidmatan air yang baik kepada pengguna.

Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata keputusan itu diambil menggunakan kuasa di bawah Klausa 32 dalam perjanjian konsesi.

Bagaimanapun, kerajaan negeri akan menghantar surat memohon persetujuan daripada kerajaan pusat dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Kerajaan negeri Selangor sepatutnya menjelaskan kepada rakyat mengenai catuan air yang mungkin dilaksanakan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) ke atas pengguna di beberapa kawasan tidak lama lagi dan bukannya mengeruhkan lagi kedaaan!

Ini adalah kerana kerajaan negeri Selangor yang dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum ini menegaskan bahawa simpanan air adalah mencukupi. Masalah itu telah menjadi isu yang dibahaskan antara Kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri Selangor, tetapi akibat kedegilan kerajaan Pakatan Pembangkang mengakibatkan rakyat yang menjadi mangsa.

Benarkah Syabas tidak mampu memberikan perkhidmatan air yang baik atau pun kerajaan negeri melalui Menteri Besarnya, Khalid Ibrahim tidak mampu membayar semula hutang kepada Syabas kerana janji pilihanraya air percuma 20m/padu?

Atau adakah MB Khalid masih lagi mahu mempolitikkan isu air ini sehingga rakyat Selangor terpaksa meminum air lombong sepertimana yang dicadangkan Khalid sebelum ini! Fikir-fikirkan lah..!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: