Sabtu, Julai 07, 2012

Jelajah Janji Ditepati - Esok Giliran Penduduk Bangi Jumpa PM!



Pada awal April lalu, hampir 70,000 rakyat pelbagai kaum hadir memeriahkan pelancaran program Jelajah Janji Ditepati (JJD) di Stadium Batu Pahat, Johor.

Pada program itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meluangkan masa beramah mesra dengan orang ramai dan menghadiri jamuan makan tengah hari bersama rakyat.

Najib yang tiba di Batu Pahat pukul 9.15 pagi sempat bersarapan bersama beberapa penduduk di Kedai Kopi Chop Tong Ah sebelum melakukan tinjauan mesra selama 45 minit di Pasar Pagi Jalan Ibrahim.

Selepas itu, program JJD turut diadakan di pekarangan Wisma Bapa Malaysia di Kuching, Sarawak pada 28 April yang dihadiri kira-kira 20,000 orang dan di Taman Teknologi Tinggi Kulim, Kedah pada 8 Jun dengan kehadiran kira-kira 30,000 orang.

Ia kemudiannya diikuti program JJD di Taiping, Perak pada 17 Jun dan di Pusat Transformasi Bandar (UTC) di Jalan Hang Tuah, Melaka pada 23 Jun.

Kini program sama akan diadakan di Bangi, Selangor pada Ahad ini. Berdasarkan jadual, jelajah dimulakan dengan Perdana Menteri bersarapan di medan selera bersebelahan Pasar Awam Seksyen 1, Bandar Baru Bangi.

Ini akan memberi peluang kepada penduduk setempat bertemu dan beramah mesra dengan pemimpin nombor satu negara itu.

Rata-rata penjual dan pengunjung pasar awam yang ditanya mengenai kehadiran Perdana Menteri itu meluahkan perasaan tidak sabar untuk bertemu dengan beliau. Mereka juga menaruh harapan lawatan pemimpin tertinggi negara itu akan memberi nafas baru kepada pasar berusia 17 tahun itu.

Selepas itu, Najib akan ke Akademi Lembaga Hasil Dalam Negeri di Teras Jernang, Bangi, yang menjadi lokasi karnival JJD yang dijangka dihadiri kira-kira 100,000 orang.

Perdana Menteri dijadual tiba di akademi itu kira-kira pukul 11 pagi untuk beramah mesra dengan orang ramai.

Pada program itu, orang ramai juga berpeluang mengunjungi gerai-gerai yang memperkenalkan pelbagai produk kerajaan seperti Kedai Rakyat 1Malaysia, Menu Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA), Kedai Ikan Rakyat 1Malaysia dan Rumah 1Malaysia.

Mereka juga boleh mendapat maklumat mengenai peluang pekerjaan dan pendidikan yang ditawarkan pihak kerajaan dan swasta.

Program bermula seawal pukul 9 pagi dan berakhir pada 10 malam itu akan diselitkan juga dengan pelbagai acara menarik seperti konsert daripada artis tempatan serta pameran oleh agensi kerajaan.

Selain menjalin hubungan erat di antara pihak kerajaan dan penduduk setempat, program berkenaan turut bertujuan menyampaikan mesej kepada rakyat bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) bukanlah kerajaan yang hanya tahu menabur janji tetapi tidak menunaikannya.


Malahan ia juga akan menjadi medan terbaik kepada rakyat untuk melihat sendiri segala pembaharuan yang telah dilaksanakan kerajaan untuk kesejahteraan mereka.

Segala apa yang ditunjukkan oleh pentadbiran Najib adalah bertentangan sekali dengan mainan politik pembangkang yang sentiasa menabur pelbagai janji bagi meraih kuasa sedangkan dari segi realitinya sukar ditunaikan.

Namun ini berbeza dengan pentadbiran Najib yang membuat janji kepada rakyat berdasarkan kemampuan yang ada dan hampir kesemuanya telah ditunaikan. Ini membuktikan, Najib tidak akan sewenang-wenangnya berjanji jika beliau tahu bahawa kerajaan pimpinannya tidak akan mampu menunaikan segala janji berkenaan.

Justeru berdasarkan hakikat itu, semua rakyat seharusnya sedar bahawa mereka akan mendapat faedah yang lebih besar jika Najib terus diberi mandat untuk memimpin negara pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Sementara itu, Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed yang diminta mengulas jelajah terbaru di Bangi berkata, ia adalah langkah terbaik bagi membolehkan pimpinan Kerajaan Pusat mendekati rakyat Selangor yang kini dipimpin oleh kerajaan pembangkang.

Beliau yakin, rakyat khususnya golongan muda akan beralih memberi sokongan kepada BN sekiranya mereka dapat melihat sendiri segala pembaharuan yang telah dibawa kerajaan pimpinan Najib.

"Saya yakin rakyat akan memberikan sokongan tidak berbelah bahagi jika mereka dapat melihat dengan jelas bahawa hanya BN yang dapat membela masa depan mereka di negeri ini," katanya.

Beliau turut percaya, BN mampu menarik sokongan rakyat khususnya golongan muda berdasarkan sambutan menggalakkan terhadap segala program yang dianjurkan pihaknya di setiap pelosok Selangor.

"Contohnya, penganjuran Karnival Belia 4B Malaysia di i-City di Shah Alam baru-baru ini telah berjaya menarik kehadiran 15,000 belia dari Selangor dan juga dari seluruh negara.

"Kehadiran ribuan belia pada program tersebut jelas membuktikan pendekatan Perdana Menteri yang bersikap lebih santai dan terbuka telah berjaya menarik golongan muda terhadap BN.

"Ia turut disokong dengan usaha kerajaan pimpinan BN yang sentiasa berusaha untuk membantu dan membangunkan golongan muda di negara ini," katanya.

Bagi menyokong program JJD itu, Mohd. Zin yang juga Ahli Parlimen Sepang berkata, BN Selangor turut menganjurkan sendiri program Pameran Auto di Bangi pada tarikh berkenaan.

"Kita menawarkan hadiah lumayan kepada para pengunjung yang menyertai pertandingan yang diadakan pada Pameran Auto ini bagi memastikan lebih ramai yang hadir.

"Selain sebagai sokongan kepada Perdana Menteri, pameran anjuran BN Selangor ini bertujuan mencetuskan minat golongan muda dalam industri permotoran dan teknikal di negara ini," ujarnya.

Semua dijemput hadir...Jumpa disana...!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: