Ahad, Julai 22, 2012

Lagi masalah sampah - Penghuni Pangsapuri tuntut bayaran penyenggaraan?


Penduduk menunjukkan sampah yang tidak diangkut oleh kontraktor pengutip sampah di Pangsapuri Permai, Petaling Jaya, baru-baru ini.

Badan Pengurusan Bersama (JMB) Blok B, Pangsapuri Permai di sini merayu Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) agar segera menyelesaikan masalah yang membelenggu penghuni sejak dua tahun lalu.

Dakwa penduduk ini termasuklah melunaskan bayaran kerja-kerja penyenggaraan yang dituntut sebanyak RM128,640.

Pengerusi JMB pangsapuri itu, Damiri Majidah berkata, sehingga kini pihaknya tidak menerima sebarang bayaran sejak JMB mengambil alih pengurusan pangsapuri berkenaan pada September 2010.

"Apabila kami mengemukakan tuntutan, alasan yang diberikan langsung tidak munasabah antaranya akaun belum diaudit, sistem komputer bermasalah dan sebagainya.

"Lebih mengecewakan apabila dijemput untuk menghadiri mesyuarat agung JMB, pihak berkenaan sering mengelak," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Menurutnya, selain bayaran penyenggaraan, pihaknya turut menuntut agar PKNS segera menyelesaikan permohonan migrasi meter air dari meter pukal ke meter individu.

"Sebelum ini PKNS pernah berjanji untuk melaksanakan migrasi (meter air) di pangsapuri ini, namun janji tinggal janji," katanya.

Tambah Damiri, apa yang dikesalkan ialah penghuni telah membayar deposit bil air sebanyak RM30 kepada kontraktor yang dilantik PKNS namun tiada sebarang maklum balas diterima daripada pihak bertanggungjawab.

Turut dibangkitkan, tindakan PKNS yang menghentikan kerja-kerja mengecat bangunan pangsapuri berkenaan pada Mac lalu.

Dia mendakwa, disebabkan kerja-kerja tersebut dihentikan, pangsapuri di situ kelihatan seperti seluar koyak yang bertampal di sana sini.


Selain itu, turut membimbangkan penghuni di pangsapuri berkenaan ialah masalah sampah yang tidak dikutip oleh kontraktor dilantik oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mengikut jadual ditetapkan.

"Kegagalan pihak yang dipertanggungjawab melaksanakan tugas mengutip dan membersihkan sampah di kawasan ini bukan sahaja menimbulkan bau busuk, tetapi turut menjejaskan kesihatan penghuni," katanya.

Sebelum ini Ronnie Liu mengatakan bahawa masalah sampah di MPPJ sudahpun selesai dengan penambahan kemasukkan 50 buah lagi lori kompaktor baru untuk melakukan kerja-kerja mengutip sampah, namun apa yang berlaku adalah disebaliknya? Cakap tak serupa bikin..!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: