Rabu, Julai 18, 2012

Meru Kawasan Terpilih, Tetapi Masih Kotor - Apa Dr.Rani Buat?


Papan tanda Zon Bersih berdiri megah di Taman Meru 1, pekan Meru, Klang, namun ia tidak menggambarkan persekitaran tempat itu yang dicemari sampah.

Kriteria sesebuah kawasan yang dijadikan Zon Bersih adalah ia mempunyai persekitaran yang bersih dan disenggarakan dengan baik. Namun, perkara sebaliknya yang dirasai oleh penduduk Taman Meru 1 dan Jalan Teratai di sini apabila ia hanya gah pada papan tanda sahaja.

Seorang peniaga, Saharil Mohd. Aini, 31, mendakwa bukan sahaja kawasan perumahan mereka tidak disenggara dengan baik malah papan tanda zon bersih yang diletakkan di kawasan berkenaan hampir setahun lalu tidak dijaga dengan baik oleh pihak berwajib.

"Mereka ada menghantar kontraktor dan tukang sapu sampah bagi kerja pembersihan tetapi kerja yang dilakukan hanya ala kadar sahaja dan sekarang sudah seminggu tukang sapu sampah tidak kelihatan.

"Pihak berkuasa seharusnya membuat pemantauan terhadap kawasan yang telah diiktiraf sebagai Zon Bersih dan bukan hanya meletakkan papan tanda Zon Bersih dan membiarkan kawasan tersebut begitu sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Seorang pekerja swasta, Tan Knye Sin, 44, berkata, dia telah membuat laporan sebanyak tiga kali kepada seorang ahli majlis Majlis Perbandaran Klang (MPK) di kawasan tersebut tetapi jawapan yang diberikan mengecewakannya.

"Pihak tersebut mengatakan bahawa tiada peruntukan yang disediakan bagi kerja pembersihan. Bukan itu sahaja, keadaan longkang yang berdekatan dengan papan tanda Zon Bersih juga tersumbat sehingga mengakibatkan nyamuk membiak dan akan masuk ke premis pada waktu petang," katanya.


Beliau berharap pihak bertanggungjawab dapat membersihkan kawasan yang telah dinaik taraf sebagai Zon Bersih dan mengindahkan kawasan tersebut yang semakin membangun.

Peniaga restoran, Syed Hassan Syed Ahamed Kabeer, 40, pula berkata, keadaan longkang yang tersumbat dan daun-daun kering tersangkut pada kabel elektrik telah mencacatkan pandangan di persekitaran kawasan tersebut.

"Kadang-kadang ada juga dahan pokok yang jatuh kerana tidak dipangkas lebih awal. Ini boleh mendatangkan risiko kemalangan kepada para penunggang motosikal," katanya.

Persoalannya disini adalah apa peranan ADUN Kawasan Meru iaitu Dr.Rani? Beliau seolah-olah tidak mengambil tahu langsung apa yang berlaku di Pekan Meru. Lihat sahaja didalam longkang-longkang besar di sepanjang Pekan Meru, sampah sarap dapat dilihat dimerata-rata!

Tambahan pula dengan kehadiran ramai pekerja-pekerja asing di Pekan Meru dengan sikap mereka yang suka membuang sampah dimerata-rata tempat, menambahkan lagi sakit mata memandang!

Apakah selama 4 tahun memerintah, tiada apa-apa tindakan yang diambil? Adakah jika ada aduan, baru hendak bertindak! Perlukah MPK, Pejabat Daerah dan JPS dipersalahkan? Atau adakah wakil masyarakat kepada rakyat ( wakil rakyat ) tidak prihatin!

Salah UMNO ke! UMNO tak salah..BN pun tak salah..? Habis nak salahkan siapa? Wakil rakyat yang salah kerana tak peka masalah rakyat! Mana perginya perancangan strategik jangka masa panjang atau pendek pembangunan Pekan Meru?

Dengan kata lain, mana pelan tindakan DUN Meru setelah 4 tahun ditampuk pemerintahan! Adakah masyarakat Meru diberitahu tentang perkara tersebut? Pernah kah..!!! Fikir-fikirkanlah?

Suara Politik
Taminsari

2 ulasan:

Unknown berkata...

MACAM MANA KOTOR KAWASAN MERU MACAM TU LAH KOTOR NYA PARTI YG MEMERINTAHNYA.

Aliffnajmi berkata...

Ada rani kesah??