Selasa, Julai 24, 2012

Misteri Surat Seorang Banduan!



Ramai yang mempersoalkan betapa cekapnya Anwar Ibrahim, masih mampu menulis pelbagai bentuk surat walaupun berada di dalam kandang besi. Yang musykilnya, kebanyakan surat-surat yang tersebar itu tidak lengkap sebab tanpa tanda tangan Anwar. Macam surat layang pulak!

Inilah menjadi tanda tanya, ke mana perginya tanda tangan bentuk ‘BONTOT’ yang menjadi trademark Anwar Ibrahim selama ini. Menurut sumber-sumber yang sahih lagi boleh dipercayai, surat-surat itu sebenarnya bukanlah datang dari banduan penjara Sungai Buloh tapi ditulis oleh kaki-kaki penjilat terkemukanya yang masih lagi setia sampai mati seperti Rahim Ghouse, Saifuddin dan bekas-bekas pengkhianat UMNO.

Ini memang betul, sebab itulah nada dan kandungan surat-surat Anwar bercanggah dan tidak menentu hala tujunya. Banyak merapu dan melalut. Manalah boleh empat lima otak yang lain-lain mahzab menjadi wakil pada Anwar. Haru biru jadinya.

Oleh sebab itulah, surat-surat yang disebarkan yang kononnya dari Anwar telah menjadi bercelaru dan berserabut tak tahu hujung pangkal. Sekejap Anwar tulis dalam bahasa Inggeris yang terlalu tinggi penggunaan bahasanya, sekejap dia pakai bahasa rojak Inggeris yang nahu pun tak betul. Adakalanya Anwar memuji barat yang menyokongnya dan adakala Anwar berkata bahawa dia tidak pernah berbaik dengan barat semasa jadi TPM.

Tak jadi hairanlah, sebab sebelum ini pun kebanyakan buku-bukunya bukanlah betul dia tulis sendiri. Semua dia pakai penulis import atau penulis jemputan yang dibayar dengan begitu lumayan. Hidup Anwar selama ini sebenarnya penuh dengan kepalsuan dan kepura-puraan. Pura-pura baik tapi perangai macam Estrada. Pura-pura sayang Kak Wan tapi lebih syok kat Sukma. Pura-pura tak ambil rasuah tapi kat rumah duit berjuta-juta dan macam-macam jenis kepuraan lagi.


Cakap berbelit-belit macam minum todi. Dulu Anwar mendakwa seorang menteri membawa RM 1 bilion yang diisi dalam karung yang banyak jumlahnya keluar negara dengan kapal terbang. Tetapi surat Anwar kata wang itu dibawa dalam bentuk cek. Fuhhhh!!! Besar punya penipu, takkanlah sampai tak insaf lagi dengan dosa-dosa liwat, salah guna kuasa dan menjadi musang berbulu ayam.

Dalam keghairahan Anwar untuk menonjolkan dirinya, dia telah memberi kebenaran kepada setiap puak yang menyokongnya untuk menulis surat-surat bagi pihaknya. Bila semua pihak ini berbuat demikian, maka caca merba lah jadinya semua amanat matan TPM ini. Yang bebal politik pun turut sama tulis pasal politik, yang bodoh nak tunjuk pandai dan yang salah nak tunjuk benar, hasilnya semua jadi cerita kartun.

Habis surat Anwar mana satu yang betul kalau semua puak-puak ini berlawan untuk menyamar jadi Anwar. Patutlah Anwar sakit macam kena racun. Semua barua-baruanya nak menyamar jadi Anwar. Tapi mereka lupa kalau nak jadi Anwar mesti pandai menipu, hipokrit, kaki perempuan dan yang paling utama pandai ngorat lelaki. Pokoknya Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Lihat contoh tanda tangan pun sudah tahu untuk menceritakan perwatakan seseorang itu! Renong-renongkanlah…!!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: