Sabtu, Julai 21, 2012

Krisis Air - Kerajaan Selangor ( Pemegang Saham Hanya 30% ) Bagi Tempoh 2 Minggu Pada Kerajaan Pusat!



Kerajaan negeri Selangor yang hanya memegang saham Syabas sebanyak 30% hari ini memberi tempoh dua minggu kepada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk memberi jawapan berhubung niatnya mengambil alih pengurusan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas).

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri, Dr. Xavier Jayakumar berkata, kerajaan negeri bersedia sepenuhnya untuk mengambil alih pengurusan Syabas serta memastikan peralihan pengurusan berjalan lancar.

Xavier bagaimanapun enggan mengulas secara terperinci apabila ditanya tindakan susulan Kerajaan Selangor sekiranya pengambilalihan Syabas tidak disetujui.


"Saya tidak mahu membuat sebarang spekulasi, tindakan susulan hanya akan diumum selepas kita sampai ke situasi itu," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan surat berhubung niat kerajaan negeri untuk mengambil alih pengurusan Syabas di Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, di sini hari ini.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini menyalahkan Syabas atas masalah kekurangan bekalan air yang berlaku dan menyatakan hasrat untuk mengambil alih pengurusan syarikat pembekal air itu.

Persoalannya adalah, layak kah pemegang saham sebanyak 30% mengambil alih pengurusan Syabas? Adakah pemegang saham majoriti akan berdiam diri! Mengapa tidak di ambil dari awal lagi jika merasakan mereka layak menguasai Syabas! Sampai bila kerajaan Selangor mahu mempolitikkan isu air ini?

Sampai bila kerajaan Selangor mahu 'bermain tarik tali' dengan kerajaan pusat! Nak tunggu sehingga semua loji rawatan kering kontang, baru rasa menyesal ketika itu?

Sementara itu : Jawatankuasa Khas ditubuh

Satu Jawatankuasa Khas Kabinet ditubuhkan bagi menangani isu air yang semakin kritikal di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, jawatankuasa itu ditubuhkan selepas mesyuarat Kabinet kelmarin dan ia akan dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


"Antara agenda penting yang akan dibincangkan dalam mesyuarat tersebut adalah berhubung cadangan yang diutarakan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk catuan air dan pengumuman kerajaan negeri Selangor yang berhasrat mengambil alih Syabas," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan seminar Pemeliharaan dan Kecekapan Tenaga 2012 anjuran Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM), di sini hari ini.

Beliau mengulas pengumuman kerajaan negeri yang mahu merombak barisan pegawai pengurusan kanan Syabas melalui tindakan campur tangan ke atas pentadbiran syarikat tersebut.

Menurut Fah Kui, terlalu banyak kenyataan yang mengelirukan dikeluarkan berhubung isu air sehingga menimbulkan rasa panik dalam kalangan penduduk.

"Isu ini semakin hangat diperkatakan oleh semua orang, terutamanya di Selangor sehingga timbul banyak kekeliruan. Dengan mewujudkan jawatankuasa khas ini, kita dapat meneliti serta membuat keputusan daripada semua aspek," ujarnya.


Katanya, selepas bermesyuarat, jawatankuasa tersebut akan memaklumkan cadangan serta keputusan kepada kerajaan negeri Selangor.

"Ini jawatankuasa Kabinet, selepas mengadakan perbincangan serta penelitian yang penuh, kami akan umumkan kepada kerajaan negeri pendirian kita. Andainya perlu khidmat nasihat atau pandangan, kita akan tanya mereka," katanya.

Mesyuarat pertama jawatankuasa khas itu di Putrajaya dijangka diadakan Isnin ini yang turut dianggotai oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar; Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dan bekas menteri yang juga Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis.

Suara Politik
Taminsari


Tiada ulasan: