Selasa, Julai 17, 2012

Desak Selangor benarkan bina loji Langat 2!



Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) negeri ini hari ini mendesak kerajaan negeri supaya bersikap lebih bertanggungjawab kepada nasib rakyat dengan membenarkan pembinaan Lori Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) bagi mengatasi masalah bekalan air bersih di negeri itu.

Desakan tersebut dibuat oleh Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Sekretariat Orang Muda Selangor (Serang) dan Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS).

Ketiga-tiga NGO itu ketika dihubungi di sini mahu kerajaan negeri pimpinan pakatan pembangkang mengenepikan sikap ego serta tidak bermain politik dalam isu berkenaan kerana ia hanya menyusahkan rakyat selain merencatkan pembangunan ekonomi Selangor.

Ketua GPRS, Zubir Zainudin berkata, sikap degil kerajaan negeri tidak meluluskan projek Langat 2 menyebabkan rakyat menderita apabila mereka akan berdepan catuan bekalan air bersih ekoran krisis air mula melanda Lembah Klang.


"Namun, kerajaan negeri masih lagi bermain politik dengan meminta Kerajaan Pusat mengiktiraf aset seperti paip dan loji sebagai milik mereka. GPRS yang mewakili rakyat Selangor kesal dengan sikap kerajaan negeri dan menuntut agar projek ini diluluskan segera," katanya.

Menurut Zubir, pihaknya memberikan tempoh seminggu kepada kerajaan negeri untuk membuat keputusan mengenai pembinaan Langat 2 atau akan mengadakan bantahan secara besar-besaran di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sekiranya tiada sebarang jawapan diberikan mengenai perkara itu.

Semalam, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) bercadang melaksanakan catuan bekalan bagi mengatasi krisis kekurangan air yang melanda kawasan Kuala Lumpur, Hulu Langat dan Klang sejak April lalu.


Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ruslan Hassan memaklumkan catuan bekalan air itu akan dilaksanakan jika ia sudah mendapat kelulusan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

Menurut Ruslan, catuan bekalan air tersebut perlu dilakukan berikutan penurunan paras air yang mendadak sejak bulan lalu di beberapa kolam takungan sehingga ada yang mencapai tahap negatif berbanding jumlah simpanan yang sepatutnya iaitu minimum sebanyak 20 peratus.

Pada masa sama, Pengerusi GAPS, Hamidzun Khairuddin pula menyokong cadangan Syabas mengenakan catuan kerana langkah itu adalah pilihan terakhir bagi memastikan krisis air tidak berlaku sebelum jangkaan awal iaitu menjelang 2014.

Dalam hubungan ini katanya, kerajaan negeri tiada pilihan selain meluluskan projek Langat 2 dengan segera bagi menangani masalah berkenaan.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: