Selasa, Julai 31, 2012

Rentetan Peristiwa 16 Sept. Anwar Nak Jadi PM [3] : Malam D-Day kononnya nak berkuasa…Anwar tampil dengan ‘skrip baru’!


Bagi kurang dari 10,000 penyokong pakatan pembangkang yang hadir di Stadium Kelana Jaya Isnin malam, malam tersebut adalah malam penentuan. Harapan mereka tinggi mengunung untuk mendengar bukti dan fakta ‘yang boleh diterima akal’ menjelang pengistiharan kerajaan 16 September.

Namun seperti yang sudah dijangkakan mereka semua tetap pulang melopong diambang kononnya barisan pembangkang akan tawan Putrajaya Selasa menerusi tindakan para Ahli Parlimen Barisan Nasional melompat parti.

Apapun Anwar Ibrahim tetap bergaya dan tidak menghampakan mereka apabila beliau tampil dengan 'skrip baru' yang dipercayai untuk menutup malunya tidak dapat mengotakan gembar-gembur yang sudah didendangkan selama enam bulan lamanya.

Beliau mengakui pelan 16 September untuk mengambil alih kerajaan terpaksa diubah.

Setelah sekian lama mendakwa beliau sudah ada 'the numbers' yakni jumlah Ahli Parlimen BN yang cukup, jalan cerita terbaru Penasihat PKR itu ialah beliau akan berjumpa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi meminta perubahan kuasa kepadanya dilakukan secara aman dan teratur.

Ini bermaksud kini kerajaan Barisan Nasional yang ada 140 kerusi di Parlimen berbanding 82 kerusi pembangkang terpaksa tunduk kepada kehendaknya. Jalan cerita itu tetap disertai dengan dakwaannya kononnya angka Ahli Parlimen BN yang diperlukan sudah cukup.

Bagaimanapun, dalam ucapannya hampir sejam di majlis Sambutan Hari Malaysia ke 45, itu, Anwar tidak menyebut langsung berapa jumlah ahli parlimen Barisan Nasional yang sudah set nak lompat dan siapa mereka.

Kata barisan pembangkang sudah menghantar surat kepada Perdana Menteri yang ditandatangan beliau, penasihat DAP, Lim Kit Siang serta Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang.

“Siang tadi (Isnin) wakil PAS, PKR dan DAP sudah ke Putrajaya ke pejabat PM dan serah surat minta pertemuan segera. Kita minta perundingan ini, kerana kita mahu perubahan ini dibuat dengan aman dan teratur.

“Kenapa saya dan ketiga-tiga kami berani menulis dan menandatangani surat bincang masa depan negara? Ini kerana kita sudah ada jumlah yang cukup dan sedia,” katanya.

Anwar turut menjadikan pemergian para Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan dan penahanan Ahli Parlimen DAP Seputeh yang juga Exco kerajaan Selangor, Teresa Kok di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai alasan pelan 16 September tidak jadi kenyataan.

“Kenapa 16 (Sept) tak jadi, macam mana nak jadi, sebab mereka bawa pelari ke Taiwan, seorang masuk tahanan ISA, kita ada 82 (ahli parlimen) dah kurang satu..Teresa Kok hilang. Tapi saya nak jelaskan, kita ada cukup jumlah nak kalahkan BN,” katanya.

Menurut Anwar, kenapa pembangkang tidak ubah kerajaan esok (16 Sept) adalah kerana tidak mahu memaksa mengheret mereka yakni kerajaan BN di Putrajaya turun.

“Sebab itu kita memilih untuk berunding dengan Datuk Dollah (Abdullah). Ini jumlahnya, ini kekuatan kita...bagaimana? ...nak seminggu (serah kerajaan)...nak dua minggu,” katanya.

Anwar turut menabur janji akan menurunkan 30 sen harga minyak pada hari sama pembangkang mengambil alih kerajaan, membebaskan semua tahanan ISA manakala 20 peratus royalti minyak akan diserahkan kepada Sabah dan Sarawak.

Pembangkang juga katanya ada memberi cuti umum pada 16 September sempena sambutan Kebangsaan selain cuti umum 31 Ogos bagi sambutan Kemerdekaan.

Apa yang jelas, majlis malam tadi tidak lain dan tidak bukan digunakan Anwar bagi menjelaskan kenapa pelan 16 September atau 916 yang disebut Kit Siang tidak jadi kenyataan.

Walaupun mendapat tepukan gemuruh orang ramai di stadium yang boleh memuatkan 30,000 orang itu, yang jelas 60 peratus daripada kurang 10,000 yang hadir adalah masyarakat Cina. Ini mengingatkan pada apa yang pernah dikatakan Naib Presiden PAS, Mat Sabu sebelum ini, bahawa Anwar sebenarnya hanya berjaya menarik pengundi Cina dan India sahaja.

Satu ketika dalam ucapannya, Anwar menyatakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng lebih taqwa berbanding orang UMNO. Maka tidak hairanlah apabila mereka yang jawab pertanyaan apa khabar oleh Anwar lebih ramai berbanding yang menjawab salamnya.

Majlis malam tadi walaupun atas nama Sambutan Hari Malaysia, tetapi tumpuan ucapan beberapa pemimpin pembangkang termasuk Anwar sendiri banyak berlegar soal mansuhkan ISA.

Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng umpamanya menyentuh mengenai Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang letak jawatan kerana tidak sokong kerajaan melaksanakan ISA. Sambil menyebut peribahasa masyarakat Tionghua mengenai ‘tukar langit’ , Kit Siang berkata, sudah tiba masa rakyat menukar kerajaan melalui pelan 916 bagi menghapuskan ISA.

Turut berucap di majlis itu Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaafar serta Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku tuan rumah sambutan. Pihak penganjur telah menyediakan 1 juta bendera jalur gemilang dan 1 juta gelang tangan getah untuk diedarkan kepada mereka yang hadir.

Ikut ceritanya Anwar akan bagi sidang akhbar khas di ibupejabat PKR dekat Petaling Jaya pagi Selasa. Apa pula skripnya pada hari yang sepatutnya jadi D-Day iaitu 16 September ? - 15/9/2008

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: