Jumaat, Julai 06, 2012

Awas..!!! Isu Persaraan Anwar Boleh ‘Menjentik’ Hati Rakyat!



Inilah strategi terbaru Anwar untuk mendapat 'undi simpati'! Dengan alasan - jika pakatan PKR, DAP dan Pas tidak berjaya merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang, Anwar Ibrahim membayangkan beliau mungkin bersara daripada politik.

Dalam perkataan lain, Anwar sendiri dapat merasakan yang dia tiada banyak masa lagi untuk menunggu lebih lama bagi membolehkannya dilantik menjadi perdana menteri.

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini mungkin menjadi peluang terakhirnya untuk ‘merasa’ kuasa perdana menteri yang diidam-idamkannya sekian lama.

Sebab itu dalam wawancara dengan akhbar yang beroperasi dari London, Financial Times baru-baru ini, Anwar memberitahu hasratnya itu supaya akan timbul rasa simpati di kalangan pemujanya.

Apa yang akan dilakukan Anwar? Dengan nada lembut, Anwar berkata “Kita persembahkan manifesto, dasar-dasar kita, dan sudah tentu sekiranya diberikan mandat, saya teruskan, atau pun saya akan fikirkan kembali untuk mengajar."

Anwar sendiri mungkin membayangkan kedudukan pakatan pembangkang dengan masalah dalaman masing-masing dan satu demi satu tembelang diri sendiri dan PKR, DAP dan Pas dibongkarkan dalam media, menjejaskan peluang mereka pada PRU-13.

Sebagai orang yang sudah masak dengan politik Malaysia dan bijak menanam rasa simpati rakyat kepadanya, kesempatan membangkitkan ‘fenomena baru’ adalah kepakaran yang ada pada Anwar.

Sesetengah pemerhati politik berpandangan nyawa politik Anwar sudah hampir ke penghujung, tetapi dia masih mahu ‘menjentik’ hati rakyat supaya memberi peluang terakhir untuknya menjadi perdana menteri.

Dalam permainan ini, pengundi yang memegang amanah rakyat dan negara perlu berwaspada. Mana mungkin dengan begitu mudah Anwar mahu melupakan cita-citanya untuk duduk di kerusi perdana menteri. Ucapan ‘bersara’ sekiranya pakatan pembangkang tewas pada PRU-13 belum begitu meyakinkan kita.

Pemimpin-pemimpin parti pembangkang tidak seperti pemimpin parti komponen Barisan Nasional. Lihat Presiden UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain sudah silih berganti. Bagaimana dengan pemimpin PKR, DAP dan Pas. Lebih sedekad, dua dekad malah ada tiga dekad masih menonjolkan muka peneraju yang sama.

Tak ada peluangkah bakat-bakat yang ada untuk ambil alih tampuk kuasa parti? Kalau ada pun mungkin kaum kerabat dan kroninya sahaja yang punya kelebihan.

Cerita pemimpin pembangkang menyatakan hasrat untuk bersara jika partinya tewas bukan baru, Lim Kit Siang sudah berapa kali meluahkan hasrat itu. Tapi sampai sekarang masih pegang jawatan dalam DAP. Pas juga sama, berapa kali kita mendengar Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata dia sedia mengundurkan diri.

Kata-kata pemimpin PKR, DAP dan Pas dalam soal ‘bersara’ politik tidak boleh dipercayai. Jadi janganlah bersedih bila mendengar kenyataan terbaru Anwar itu. Ia hanya satu episod sandiwara Anwar untuk meraih simpati rakyat.

Anwar tidak akan mudah mengalah untuk menjatuhkan Barisan Nasional dan merampas Putrajaya. Kalau tewas dalam PRU-13, jika umurnya panjang Anwar pasti terus berjuang dan tidak mudah berundur begitu sahaja. Banyak komitmen yang perlu dibereskannya.

Jangan lupa, kalau Anwar bersara, siapa akan menggantinya - bolehkah PKR mengharapkan kepada Azmin Ali atau Nurul Izzah? Atau kalau Anwar bersara, ini peluang terbaik untuk Abdul Hadi Awang. Ataupun mungkin peluang terbaik Kit Siang, Lim Guan Eng atau Karpal Singh jadi perdana menteri.

Pada masa itu jika pakatan pembangkang berjaya menawan Putrajaya, usia pemimpin mereka pun sudah terlalu tua untuk Malaysia. Mungkin juga Anwar akan terus bersara selepas PRU-13 sebab usianya pun tidak begitu mengizinkan untuk menghadapi PRU-14.

Sama-samalah kita fikirkan. Wallahuallam...!!!

Pahit-Pahit Kopi

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: