Sabtu, Julai 21, 2012

Negara Terlepas Ancaman APPC!


Anwar disambut oleh Kolonel Gregory Gardner, Komender Ketiga Angkatan Bersenjata (tengah) dan William Cohen, Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat semasa lawatan Anwar ke Pentagon Pentagon pada 16 April 1998. Cohen bertanggungjawab menyerang Iraq kali pertama pada tahun 1998.

Peristiwa yang perlu dijadikan iktibar. Kepada seluruh rakyat fikirkan sejenak hakikat ini.

Amerika Syarikat terus mengamalkan sikap biadabnya dengan mencampuri urusan negara lain. Sebelum ini mereka mengakui Indonesia adalah antara negara yang termasuk dalam senarai itu. Kuasa besar itu seolah-olah tidak senang duduk jika membiarkan negara lain mengurus diri sendiri.

Umum tahu Amerika Syarikat jugalah yang memainkan peranan mempengaruhi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melantik Australia mengetuai pasukan antarabangsa di Timur Timor dengan menuduh Indonesia gagal menangani masalah di wilayah itu. Mereka memberi tekanan kepada bekas Presiden BJ Habibie yang akhirnya bersetuju membenarkan tentera Australia menjejaki bumi Timor Timur hingga memaksa tentera Indonesia berundur.

Red Carpet : Perhatikan layanan Amerika Syarikat terhadap Anwar. Anwar diberi penghormatan tertinggi dengan tembakan meriam dan red carpet. Bukan calang calang orang yang boleh mendapat penghormatan sedimikian rupa. Apakah Anwar itu begitu hebat dan penting kepada Amerika sehingga memberikan penghormatan sedimikian?

Sikap keterlaluan Duta Besar Amerika Syarikat ketika itu, Robert Gelbard, campur tangan dalam urusan dalaman Indonesia adalah episod memalukan lakonan kuasa besar dunia itu. Menteri Pertahanan negara itu, William Cohen pernah datang ke Jakarta memberi amaran kepada Indonesia supaya tidak mencampuri urusan Timor Timur. Katanya, jika Indonesia berdegil, Amerika Syarikat akan memberi tekanan kepada negara itu. Lihat betapa hina rakyat Indonesia diperlakukan sedemikian rupa.

Belum pun isu itu reda, Gelbard memaksa pula Menteri Kewangan, Bambang Sudibyo supaya tidak menggantikan Ketua Badan Penyehatan Perbankan Nasional (BPPN), Glenn Yusuf. Mereka mengancam jika Glenn digantikan, kepentingan ekonomi Amerika Syarikat di Indonesia akan tergugat, bermaksud segala bantuan kewangan yang terjalin dengan institusi kewangan antarabangsa, akan dibekukan.

Gus Dur dalam pidato sulungnya selepas menjadi presiden menegaskan mahu merenggangkan dirinya dengan kuasa besar. Seperti negara Asean lain, Indonesia melihat campurtangan asing akan memporak-perandakan negara yang dibina rakyat atas landasan demokrasi.

Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia bermesyuarat empat mata dengan William Cohen, Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat di Pentagon pada 16 April 1998

Kuasa asing ini akan memainkan jarum beracunnya secara perlahan-lahan untuk menjadikan pemimpin sesebuah negara itu bonekanya sebelum mengaut kekayaan yang ada. Kebiasaannya, semua ini dilakukan oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA), badan yang mempunyai agenda besar untuk menjatuhkan pemimpin yang tidak mengikut kata Amerika Syarikat.

Mungkin pada sesetengah pihak, semua ini dianggap sebagai cerita lama. Malah ada yang berpendapat apabila ada masalah politik domestik negara membangun, kerap kali CIA dijadikan sebagai alasan untuk dipersalahkan.

Namun yang jelas, walaupun pada dasarnya CIA sebagai agensi untuk mengumpul maklumat bagi pihak Amerika Syarikat, semuanya itu dilakukan bagi menjayakan agenda yang tersembunyi. Dengan menguasai politik dan pemimpin domestik sesebuah negara, kuasa besar itu akan mudah menentukan dasar luar negara lain berkiblat kepadanya.

Seperti di Indonesia, perkara yang sama juga boleh berlaku di Malaysia. Amerika Syarikat tidak akan senang hati selagi banyak negara di rantau ini tidak patuh mengikut telunjuknya. Beberapa percubaan mereka di Malaysia untuk menjatuhkan pemimpin sedia ada semakin dapat dihidu. Mereka tahu tanpa pemimpin dan kerajaan yang kuat, Malaysia tidak mungkin stabil.

Anwar Ibrahim (tengah) diapit oleh dua tokoh zionis yang terlibat sebagai arkitek perang di Amerika Syarikat dalam makan malam anjuran The Cohen Group pada 24 Februari 2005, di Hotel Washinton DC. Dari kiri: Sir William S Cohen(dari parti Demokrat) seorang bangsa Yahudi yang pernah dilantik menjadi Setiausaha Pertahannan Amerika Syarikat. Manakala di sebelah kanan adalah Paul Wolfowitz, dari parti Republikan, seorang Yahudi yang pernah dilantik sebagai Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat.

Justeru, Amerika Syarikat akan menyokong apa juga tindakan oleh sesiapa dan mereka akan berusaha melemahkan kerajaan. Dan inilah yang sebenarnya cuba dilakukan olah Anwar Ibrahim selama ini.

Dia membina politik hasil pijakan ke atas maruah bangsa. Bagi mencapai maksud politiknya Anwar sanggup menyimpan dan memelihara anjing kepada agen Barat Douglas H. Paal melalui agensi Asia Pacific Policy Centre (APPC) yang diwujudkannya dengan pelaburan jutaan ringgit.

Keringat bangsa dan wang rakyat digunakan bagi menjahamkan negara untuk duduk di bawah belenggu kuasa asing. Mujur Tuhan menyelamatkan negara ini dari malapetaka yang menakutkan itu. Anwar sememang pengkhianat dan layak mendapat kutukan seumur hidupnya.

Suara Politik
Taminsari


Tiada ulasan: