Khamis, Mei 16, 2013

Sekolah Cina: Kerajaan perlu henti berlembut?


Desakan pelbagai pihak untuk memansuhkan sekolah vernakular bagi memperkasa perpaduan nasional di negara ini mungkin sukar dilaksanakan memandangkan perkara itu termaktub dalam kontrak sosial.

Namun bagi bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi sudah tiba masanya untuk kerajaan berhenti berlembut mengenai beberapa perkara melibatkan sekolah vernakular yang menyumbang kepada peluasan polarisasi kaum di negara ini.

Salah satu perkara itu katanya, mengenai penempatan guru-guru Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang sememangnya ditentang hebat oleh pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina terutamanya Dong Zhong.

"Selama ini saya akui kementerian berlembut kerana menghormati pandangan mereka. Mereka kata masalah guru tidak boleh berbahasa Cina akan menganggu kelancaran pembelajaran akibat masalah komunikasi.

"Disebabkan itu mereka tidak mahu terima guru-guru Melayu di SJKC. Sampaikan guru yang mengajar Bahasa Melayu pun mereka mahu guru Cina yang mengajar.

"Tetapi perkara sama tidak pula berlaku di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT). Bagi saya, perkara sebegini menjarakkan lagi polarisasi kaum di negara ini dan sudah tiba masanya untuk dibendung," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.


Semalam tokoh pendidik, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad menyifatkan perpaduan nasional hanya akan menjadi impian yang tidak tercapai selagi sekolah vernakular kekal di negara ini.

Ini bukanlah kali pertama isu tersebut dibangkitkan kerana beberapa pihak termasuk tokoh sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim sebelum ini turut meminta agar masyarakat Cina dan India mengorbankan sekolah vernakular yang didakwanya boleh memburukkan polarisasi kaum.

Puad menambah, meskipun isu kewujudan sekolah vernakular terkandung di dalam kontrak sosial, namun itu tidak bererti sekolah-sekolah berkenaan tidak boleh dihapuskan kerana perkara tersebut tidak termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Kalau rakyat bersetuju, memang kita boleh wujudkan hanya satu aliran persekolahan sebab perkara itu tidak termaktub dalam Perlembagaan. Cumanya dalam keadaan sekarang, saya fikir susah untuk kita dapatkan persetujuan itu.

"Buat masa ini, kita perkukuhkan sekolah kebangsaan dari segala sudut termasuk prestasi dan infrastruktur termasuk di pedalaman. Apabila segalanya berada di tahap terbaik, Insya Allah semua kaum akan menjadikan sekolah kebangsaan sebagai pilihan utama," ujarnya.

Suara Politik
Belantan

2 ulasan:

siti berkata...

Cukup lah memberi banyak bantuan untuk cinapek...kerajaan patut tumpukan usaha memperkasakan SK.enough!enough!enough! ..pembesar melayu jangan mudah tertipu dengan populariti.

Tanjong 1 berkata...

Semua nya dah terbukti puncha nya dari sekolah.Lihat lah anak2 sekolah china di ajar memegang bendera Malaysia terbalik dan yang anak2 belia china ramai2 pegang bendera Malaysia sebelah tangan sambil tangan yang satu lagi menunjokkan pertanda ka bawah.Ini ada lah sudah terlau kurang hajar.
Yang paling kurang hajar ada lah guru2 china yang mengajar mereka. Jadi apa perlu nya kita buang masa dan kudrat untok menjaga sensiviti mereka.Bangsa china ini tak munkin ada perasaan berterima kaseh pun.Sudah berdekat2 pun kementerian pelajaraan berusha supaya anak2 sekolah tak kira dari bangsa apa sekalipun supaya menjadi raayat yang baik berbudi dan berjasa kepada negara.Tetapi yang dihasilkan dari sekolah2 china ada lah anak2 kominis morden seperti dalam diam china2 sudah berhasil menubohkan read bean army markas nya di pening.
Chuba di lihat china2 sebelum merdekah mereka amat baik dan sopan faham habis akan adat dan susilah orang melayu,sangat faseh berbahasa melayu sampai berpantun pun boleh.Lah ni bukan lagi tak tahu berchakap melayu kalau boleh
melayu negeri ni mahu mereka jajah macaham portugis jajah melaka dulu.
Berbaik sudah kita lakukan mengalah pun dah kita tunjokan hasil nya biadap di balas dan juga ditudoh perkauman,alang2 di tudoh wajib lah kita lakukan.Agenda perkauman tidak ada salah nya
Tanyakan kepada china yang biadapt tu,apa boleh kah kerajaan china bangunkan sekolah melayu dan beri bantuan untok orang2 melayu jika ada orang melayu berhijrah ramai2 di negeri china.Dan satu lagi chuba ajar mereka mengeja perkataan 'MALAYSIA' hasil nya perkataan pertama yang di sebut MALAY erti nya melayu jadi ini negeri melayu apa hak mereka nak kurang hajar.
Begitu juga negeri china nama nya negeri china tak munkin kerajaan china bakal bangunkan sekolah melayu.China tetap china memang bangsat