Sabtu, Februari 02, 2013

Akhirnya Anwar bersuara, ambil pendirian?



Seperti dijangka Anwar Ibrahim mengambil pendirian bersama dengan DAP dan Lim Guan Eng dalam isu penggunaan kalimah Allah. Pertama, Anwar tidak menghormati proses syura yang merupakan asas penting dalam sesebuah jemaah Islam. Isu yang berbangkit bukan isu biasa. Ia menyentuh mengenai perkara pokok dalam Islam iaitu akidah tauhid.

Kedua, sekian lama Anwar memimpin ABIM dulu, penulis percaya proses syura sifatnya binding atau terikat sebagai suatu keputusan yang sah dan perlu dipatuhi.

Sebagai 'tokoh' perjuangan Islam suatu ketika dulu, apakah Anwar tidak memahami proses ini sehingga berkeras mahukan Haji Hadi Awang menerima keputusan mesyuarat pakatan pembangkang pada 8 Januari lalu supaya kalimah Allah digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu.

Anwar tentu tahu bahawa penggunaan kalimah Allah berhubung dengan Bible dan agama Kristian mempunyai implikasi akidah, ibadah, syariah dan akhlak. Kalimah Allah tidak sekadar suatu istilah yang boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh mana-mana pihak kerana ia membawa makna Allah Yang Satu, sedangkan God atau My Lord dalam Bible membawa konsep Trinity iaitu Satu Dalam Tiga dan Tiga Dalam Satu.

Apakah bila Allah dalam Bible versi Melayu membawa maksud Allah Yang Satu dan membawa makna penyembahan Allah Yang Satu terhubung dengan patung dan salib yang diamalkan oleh orang Kristian.

Bukan maksud penulis menghina agama Kristian kerana perbezaan adalah sesuatu yang wujud dalam anutan agama. Al-Quran memberi pedoman, "kamu agama kamu dan kami agama kami." Rasulullah SAW menasihatkan supaya jangan menghina agama lain nescaya penghinaan juga boleh berlaku terhadap agama kamu.

Isu yang berbangkit ialah mengapa pihak Kristian dan Anwar berkeras mahu menggunakan kalimah Allah dalam versi Bible bahasa Melayu sedangkan mereka tahu bahawa ia adalah isu sensitif dan boleh membawa kepada kufur dan syirik, kata Dr. Haron Din.

Datuk Harun Taib, Tuan Ibrahim Tuan Man dan Nasrudin Tantawi berkeras supaya kalimah Allah tidak digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu. Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan Karpal Singh berkeras supaya persetujuan 8 Januari dalam kalangan pimpinan utama pakatan termasuk Haji Hadi binding dan perlu dipatuhi.



Persetujuan 8 Januari itu bukan keputusan Syura. Haji Hadi khilaf membuat pendirian sebegitu sebelum merujuk kepada Majlis Syura. Lazimnya amalan sebuah jemaah politik Islam akan berpegang kepada keputusan syura sebagai sesuatu yang binding atau terikat dan perlu dipatuhi.

Khalayak menunggu kenyataan tegas Haji Hadi mengenai perkara ini setelah Anwar menyatakan pendiriannya. Kalau Haji Hadi seperti pemimpin Pas yang lain bertegas dengan keputusan Majlis Syura, Haji Hadi tidak ada pilihan lain melainkan kena terima keputusan Majlis Syura.

Kalau Haji Hadi tidak menyatakan dengan tegas dan jelas mengenai pendiriannya sebaliknya masih bertahan dengan kenyataan 8 Januari bersama dengan Anwar dan DAP - bermakna kedudukan Haji Hadi sebagai Presiden Pas tidak lagi relevan. Ia menjadi tidak relevan kerana sebagai Presiden, keputusan Majlis Syura adalah binding. Mahu tidak mahu Haji Hadi kena patuh dan taat dengan keputusan itu.

Anwar masih bertegas dengan pendiriannya tentang penggunaan kalimah Allah atas pertimbangan politik pilihan raya. Anwar ingin segera menjadi Perdana Menteri Malaysia. Pas mengambil pertimbangan syarak kerana isu kalimah Allah adalah perkara pokok dalam akidah Islamiah. Apakah Pas sanggup menggadaikan prinsip syarak dan mengutamakan matlamat politik Anwar?

Kalaulah isu pokok ini Pas tidak mampu bertegas dan masih cair dengan strategi Anwar, apa makna perjuangan Islam yang sekian lama didukung oleh Pas. Takdirnya pakatan pembangkang menang kali ini (minta dijauhkan Allah) apakah agenda pokok Negara Islam dan syariah Islamiah boleh berjalan di Malaysia?

Atau Anwar ingin menggunakan Pas sebagai batu loncatan untuk menjadi Perdana Menteri dan DAP bersama dengan Pas untuk mendapat kerusi lebih supaya dominasi politik terjadi. Akhirnya Pas dapat apa? Fikir-fikirkan lah!

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Unknown berkata...

Jgan kerna kuasa ugama dperdagangkan.biarlah kmu rasak.memang dah rosak.jgn bawa org lain ikut rosak