Jumaat, Februari 08, 2013

Nik Aziz @ Pok Nik terima 'hadiah istimewa'?


Zawawi Mohamed (kanan) menerima anak benih pokok getah daripada Kamarudin Kassim sambil diperhatikan ahli Gerakan Tukar di Kota Bharu, Kelantan, semalam.

Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat@ Pok Nik hari ini menerima 'hadiah istimewa' daripada Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Gerakan Tukar) iaitu 23 anak pokok getah dan sawit di pejabatnya di sini.

Pemberian itu sebagai simbolik terhadap tindakan Kerajaan Pas Kelantan menjual lebih 4,000 hektar tanah di Gua Musang kepada pemimpin DAP Perak.

Anak pokok itu yang dibawa kira-kira 50 ahli Gerakan Tukar juga bertujuan memberi peringatan kepada Nik Aziz mengenai penderitaan peneroka asal tanah tersebut yang menanam sawit dan getah sejak lebih 20 tahun tetapi akhirnya disodok oleh pemaju untuk mengaut hasil balak.

Pengerusi Gerakan Tukar, Kamarudin Kassim yang mengetuai kumpulan tersebut turut menyerahkan satu memorandum tujuh perkara bertajuk Tanah Rakyat Adalah Maruah Rakyat kepada Nik Aziz bagi membantah penjualan tanah itu.

"Tanah itu adalah maruah rakyat yang diusahakan sejak lebih 20 tahun tetapi akhirnya dijual kepada pemimpin DAP dan kami yakin masih banyak lagi tanah yang dijual tetapi kita tidak tahu," katanya ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum itu kira-kira pukul 11 pagi di sini.

Kumpulan tersebut bagaimanapun tidak dibenarkan masuk ke dalam bangunan untuk berjumpa Nik Aziz dan memorandum itu hanya diserahkan kepada Pegawai Khas Menteri Besar, Zawawi Mohamed.

Utusan Malaysia sebelum ini menyiarkan pengakuan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham bahawa beliau dan Nga Kor Ming yang juga Setiausaha DAP negeri melabur dalam syarikat Upayapadu Plantation Sdn. Bhd. yang mendapat projek pembalakan di Kelantan itu.

Sebelum itu, blog pisau.net mendedahkan dakwaan kedua-dua pemimpin tersebut ditawarkan tanah balak lebih 4,000 hektar di Gua Musang oleh Nik Aziz sebagai balasan membenarkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menjadi Menteri Besar Perak selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Sementara itu, dalam memorandum tersebut, kerajaan negeri diminta menjawab beberapa persoalan berhubung penjualan tanah tersebut yang jelas hanya merugikan dan menindas rakyat.

"Sudah tiadakah syarikat milik bumiputera atau syarikat milik bukan bumiputera tetapi orang Kelantan yang mampu menjayakan satu projek usahasama seperti ini sehingga terpaksa dipajakkan kepada syarikat yang baharu berusia setahun?.

"Rakyat Kelantan juga menuntut kerajaan negeri mendedahkan senarai nama semua syarikat dan keluasan tanah yang dipajakkan atas nama pembangunan," jelas memorandum itu.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: