Rabu, Februari 27, 2013

Gagal patuhi syarat kebenaran merancang punca banjir?




Kegagalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kinrara, Teresa Kok dan Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) memantau dan memastikan syarat kebenaran merancang yang diberi kepada pemaju dipatuhi antara faktor utama banjir kilat di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) berlaku.

Semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional syarat kebenaran merancang telah dikenakan ke atas pemaju-pemaju terlibat di Puchong. Antara yang terlibat adalah Pilihan Megah Sdn. Bhd. (IOI Mall 2), Bandar Setia Alam Sdn. Bhd. (Setia Walk) dan Flora Development Sdn. Bhd. untuk Bandar Puteri Puchong.

Pihak IOI Mall 2 telah disyaratkan untuk membina sebuah parit monsun terus ke kolam Unitin milik Selangor In Cooperated (SIC) kepunyaan kerajaan negeri dibelakang IOI Mall semasa pembinaan IOI Mall 2, malangnya ia tidak dibina selepas Pilihan Raya Umun Ke-12.



Pihak pemaju Setia Walk juga telah mengecilkan parit dari Bandar Puteri 1 menuju ke parit besar di belakang Setia Walk. Selain itu, kegagalan pihak LDP membersih semua sungai dan parit yang berada disebelah tepi dan bawah lebuhraya tersebut turut menjadi punca banjir!

Dalam perkembangan sama kegagalan pihak IOI menyelesaikan isu limpahan air yang mengalir di atas Persiaran Bandar Puteri menuju ke LDP turut menjadi faktor. Pihak LDP sebelum ini pernah disyaratkan membina sebuah parit besar menyeberangi LDP ke parit besar Taman Perindustrian Puchong.



Namun keengganan pihak berkenaan untuk mengambil kira jumlah air yang turun dari kawasan bukit melalui Persiaran Puchong Jaya Selatan, Persiaran Warisan serta Persiaran Bandar Puteri turut menambahkan risiko kejadian.

Turut dilihat menjadi punca banjir adalah kerja-kerja yang dijalankan oleh pihak Syarikat Prasarana Negara Bhd. (Prasarana) bagi projek sambungan aliran transit ringan (LRT) jyang didakwa telah merosakkan serta menutup kebanyakan parit jalan di sepanjang lebuhraya LDP, Jalan Bandar 3 serta Persiaran Puchong Perdana hingga ke Persiaran Puchong Prima.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: