Selasa, Februari 26, 2013

Nik Aziz celupar kata perokok sama seperti haiwan dan penyembah syaitan?






Sebelum ini Pok Nik kata merokok membahayakan. Walhal rokok tidak sama dengan arak dari segi agama. Arak setitik haram, tetapi ramai salah faham rokok seperti arak. Mereka fikir sedut haram dan gelapkan hati. Walhal ia tidak sebegitu. Bahkan cukai rokok paling besar menyumbang kepada negara dan petani melayu penanam tembakau itulah yang meraih hasil daripadanya. Tak percaya pergi lihat di Kelantan?

Kemudian Pok Nik kata perokok lebih hina daripada lembu! Pok Nik berkata, umat Islam yang cuba menonjolkan keislaman mereka melalui pakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok adalah lebih hina daripada lembu.

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas berkata, amalan menghisap rokok dikeji serta diharamkan oleh agama dan doktor kerana ia memudaratkan kesihatan.

"Contohnya, lembu yang berak di tengah jalan tidak boleh diambil tindakan undang-undang kerana tidak mempunyai otak dan fikiran. Tetapi manusia yang mempunyai otak sanggup melakukan perbuatan yang menyalahi agama dan kesihatan, apatah lagi dalam keadaan berpakaian melambangkan Islam (kopiah atau berjubah).

"Maka, mereka yang melakukan perbuatan (menghisap rokok) itu dianggap lebih hina daripada lembu," katanya ketika menyampaikan kuliah Jumaat di Dataran Ilmu di sini. Nik Abdul Aziz berkata, ada antara umat Islam yang mencuri-curi menghisap rokok di serambi masjid sambil bersembang sementara menunaikan solat.

Beliau mengingatkan umat Islam supaya menghentikan amalan yang dianggap jijik dan tidak berdisiplin itu.



Fatwa terbaru Nik Aziz kepada mereka yang menghisap rokok adalah dihukumkan sebagai penyembah syaitan, dan tempat bagi penyembah syaitan ini sudah pastinya didalam neraka, rupanya amalan merokok ni sebegitu berat hukumnya, dan kemungkinan besar adalah haram bagi penghisap rokok untuk mengundi Pas, jika ingin mengundi Pas, pastikan anda bukan seorang perokok. Anda Mampu Mengubahnya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: