Isnin, Februari 18, 2013

Sandiwara terbaru Hadi Awang...!!! Pas mungkin keluar pakatan pembangkang?




Dalam usaha meredakan kemarahan ahli dan penyokong Pas berikutan isu kalimah Allah, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat bermain politik apabila menegaskan parti itu tidak teragak-agak keluar daripada pakatan pembangkang jika kerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) merugikan Islam.

Ketika menyampaikan ucapan di Himpunan Kebangkitan Rakyat Pas Ganti UMNO di Kampung Banggol Peradong, dekat sini hari ini, Presiden Pas itu berkata, selagi ketiga-tiga parti tersebut mampu bekerjasama dalam mempertahankan Islam, Pas akan meneruskan permuafakatan berkenaan.

"Pas beri jaminan kerjasama Pas dengan DAP dan PKR selagi dapat pertahankan Islam, tetapi sekiranya kerjasama itu merugikan Islam, Pas akan keluar dari pakatan rakyat (pembangkang), tiada ragu-ragu lagi," katanya.

Kampung Banggol Peradong merupakan lokasi di mana Abdul Hadi pernah menyampaikan satu ucapan yang seterusnya dijadikan Amanat Haji Hadi pada tahun 1981 yang mengakibatkan umat Islam berpecah belah kerana berbeza fahaman politik.



Bagaimanapun, dalam ucapan hampir sejam itu, Abdul Hadi langsung tidak menyentuh isu kalimah Allah yang mencetuskan kemarahan ahli dan penyokong parti tersebut.

Kemarahan itu berikutan kegagalan kepimpinan Pas untuk membatalkan persetujuan yang dicapai dengan PKR dan DAP pada 8 Januari yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah suci tersebut.

Sedangkan Majlis Syura Ulama Pas yang bermesyuarat pada 11 Januari lalu tidak bersetuju kalimah Allah digunakan oleh bukan Islam.

Tetapi malangnya, isu yang mendapat perhatian tersebut langsung tidak disentuh oleh Abdul Hadi bagi memperjelaskan apa sebenarnya pendirian Pas sama ada berpegang kepada persetujuan yang beliau lakukan bersama PKR dan DAP atau keputusan majlis syura.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: