Isnin, Februari 25, 2013

Pok Nik..Pok Nik...Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa?




Ketika jutaan rakyat Malaysia bersyukur dengan pelbagai bantuan yang diberikan Kerajaan Pusat, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebaliknya menyamakan usaha murni itu sebagai ‘memberikan hampas kelapa dan padi serta jerami kepada ayam dan lembu’.

Menurut Menteri Besar Kelantan itu, pemberian wang ringgit sangat mendapat sambutan kerana sama dengan ayam dan lembu yang akan datang sekiranya manusia memberikan haiwan tersebut makanan yang digemari.

Sehubungan itu, beliau menambah, pemberian wang ringgit adalah salah di sisi Islam kerana ajaran Islam yang sebenar adalah memberikan ilmu kepada manusia.

Orang yang menawarkan (wang) kepada orang, (sama seperti) kalau kita panggil ayam nak suruh ayam datang dekat, kita tabur hampas kelapa, tabur padi. Kalau nak panggil lembu kita bubuh (bagi) jerami.

Tapi kalau nak beri Islam, kita nak panggil ayam cakap nak ceramah, mana ayam datang, nak panggil lembu, mana datang, jadi kalau kita beri barang kepada orang, beri RM10, RM50 (orang akan datang ambil).

Ini bukan cara Islam, (cara) Islam ialah beri ilmu kepada manusia," katanya ketika berucap di hadapan lebih 1,000 rakyat Kelantan yang menyambut kepulangannya dari Mekah di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini hari ini.

Kerajaan Pusat melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 2.0) tahun ini memperuntukkan kira-kira RM3 bilion untuk mengagihkan sebanyak RM500 kepada kira-kira 4.3 juta isi rumah manakala kira-kira 2.7 juta individu bujang berumur 21 tahun ke atas menerima sebanyak RM250.

Sementara itu, Nik Abdul Aziz berkata, pilihan raya umum kali ini penting kepada Pas kerana bukan sekadar mahu membentuk kerajaan tetapi menukar kerajaan sekular kepada kerajaan Islam.

Dilihat Nik Aziz@ Pok Nik begitu celupar sehingga sanggup menghina rakyat yang berpendapatan rendah yang sangat menghargai dan memerlukan bantuan tersebut setidak-tidaknya dapat meringankan perbelanjaann anak-anak bersekolah. Kita berasa amat sedih apabila Nik Aziz sanggup menganggap pemberian tersebut seperti makanan kepada haiwan peliharaan!

Bagaimana pula dengan keadaan beliau sendiri sebelum ini yang boleh menerima sedekah puluhan ribu ringgit untuk perbelanjaan beliau dan keluarga menunaikan haji? Adakah yang ini pula dipanggil haiwan liar dan ganas..!!!

Suara Politik
Belantan




1 ulasan:

Insan Susah Hati berkata...

Adakah minta royalti minyak drp kerajaan BN @ petronas itu sama macam ayam dan lembu minta makan jerami padi & hampas kelapa kot. Maluuuuuu........ org skrg mana ada tau malu.