Sabtu, Februari 23, 2013

Mampukah pembangkang memenuhi impian ke Putrajaya?




Pakatan pembangkang bernafsu besar untuk menakluki Putrajaya. Mereka terbuai dengan kejayaan pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12. Tsunami politik ketika itu telah memihak kepada mereka.

Barisan Nasional (BN) pula terkejut besar kerana mengalami mimpi ngeri dengan kemerosotan prestasi paling buruk dalam sejarah pilihan raya umum di Malaysia sejak 1959. Keputusan Pilihan Raya Umum 2008 banyak mengundang permasalahan kepada BN. Krisis kepercayaan mula menerjah dalam UMNO, MCA dan MIC yang merupakan tunjang kepada BN yang sebelum 1974 dikenali sebagai parti Perikatan.

Budaya selesa telah menguasai minda pemimpin-pemimpin BN, sejak kemenangan besar dalam PRU-11 pada 2004. Ia juga menjalar ke akar umbi kerana terlalu ghairah dengan kemenangan besar yang diperolehi. Sekali gus, budaya selesa telah mengundang malapetaka kepada BN dalam PRU-12. Pembangkang sebaliknya bekerja keras dengan mengapplikasikan pelbagai kaedah untuk memenangi hati pengundi. Mereka menggunakan media sosial dengan seluas-luasnya, sedangkan BN ketika itu masih teraba-raba untuk mengenali dunia siber yang banyak dikuasai oleh pembangkang.

Keputusan pilihan raya umum 2008 menempelak BN dengan pukulan separuh maut. Walaupun BN memperolehi sejumlah 140 kerusi di Dewan Rakyat, namun pembangkang meraih pertambahan besar suara dengan menduduki 82 kerusi. Suatu yang mereka sendiri tidak jangkakan. Sebenarnya, Pilihan Raya Umum 2008 merupakan peluang terbaik buat pembangkang untuk mereka menduduki Putrajaya. Namun nasib tidak menyebelahi mereka.

Dalam PRU-12 yang diadakan pada 8 Mac 2008 sebanyak 20 parti politik menyertainya. Ketika itu, walaupun pembangkang tidak mempunyai pakatan yang rasmi, tetapi Pas, PKR dan DAP mampu mewujudkan persefahaman yang dikenali sebagai pakatan rakyat untuk menentang BN. Pembangkang memperolehi 82 kerusi atau kira-kira 37 peratus dari seluruh kerusi di Dewan Rakyat manakala undi popular dicapai sekitar 47 peratus. Mereka menjadi teruja dengan dividen politik yang diperolehi. DUN Kelantan terus dikuasai Pas manakala empat negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor turut kecundang ke tangan pembangkang.



Prestasi parti-parti komponen BN mengalami kemerosotan sokongan yang menyaksikan beberapa pemimpin tertinggi tersungkur. BN memperolehi 140 kerusi atau sekitar 62 peratus jumlah kerusi di Dewan Rakyat manakala undi popular yang diraih kira-kira 52 peratus.

Keadaan yang berbeza berlaku untuk parti pembangkang. Pas memperolehi 23 kerusi dari 66 kerusi yang ditandingi dan undi popular sekitar 14.5 peratus. DAP mencatatkan kejayaan lebih baik berbanding dengan Pilihan Raya Umum 2004 dengan memenangi 28 kerusi dari 48 kerusi yang ditandingi dan 14 peratus undi popular. PKR pula merekodkan kemenangan paling cemerlang dengan menguasai paling banyak kerusi Parlimen daripada kalangan parti pembangkang dengan memperolehi 31 kerusi dari 95 kerusi yang ditandingi dan 19 peratus undi popular.

Fenomena undi rosak telah menjejaskan prestasi BN. Sebanyak 175,400 undi rosak pada PRU-12 berbanding dengan 163,328 undi pada tahun 2004. Undi rosak paling banyak berlaku di Selangor, Perak dan Kedah. Berkemungkinan pengundi-pengundi di negeri tersebut melakukan undi protes kepada kerajaan BN dengan merosakkan undi sehingga menyebabkannya tumbang di negeri-negeri berkenaan. Situasi sama juga dialami di Johor, Pahang dan Sabah tetapi masih tidak cukup kuat untuk mengalahkan kerajaan BN. Persoalannya, mampukah pembangkang melangkah ke Putrajaya dengan hanya berlandaskan pencapaian mereka dalam PRU-12?

Sebenarnya, cita-cita pembangkang untuk menguasai Putrajaya akan melalui jalan yang cukup sukar. Banyak faktor yang akan menggagalkan hasrat mereka. Antaranya, masalah dalaman yang sedang dihadapi Pas. Pengikut akar umbi mereka mula mempertikaikan kepimpinan atasan Pas kerana bekerjasama dengan DAP. Mereka mempertikaikan pendirian kepimpinan DAP tidak menghormati pendirian Majlis Syura Pas terhadap penggunaan kalimah Allah. DAP juga tidak menyokong pembentukan negara Islam yang dicadangkan oleh Pas.



Penyokong akar umbi ramai yang bersetuju dengan pendirian Datuk Dr. Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa terhadap beberapa isu berkaitan dengan Islam dan kedudukan orang Melayu. Rata-rata sudah terdapat perpecahan sokongan dari dalam.

Masalah yang dihadapi PKR lebih berat lagi apabila ramai daripada tokoh pendiri parti itu telah meninggalkan parti. Malah jentera dan penyokong-penyokong di peringkat bawahan bercempera lari untuk tidak lagi menggerakkan jentera parti seperti semangat yang terdapat dalam PRU-12.

Mereka yang dahulunya terlalu yakin dan bersimpati dengan Anwar Ibrahim mula menjauhkan diri, kerana hilang kepercayaan kepadanya kerana Anwar dilihat sebagai mengetepikan perjuangan Islam.

Anwar dilihat oleh mereka terlalu banyak bermain politik, setelah sanggup berkompromi atas penggunaan kalimah Allah oleh agama lain, sokongannya kepada LGBT, pluralisme dalam agama dan permasalahan lain. Bagi mereka perjuangan Anwar untuk membela nasib orang Melayu jauh menyimpang daripada matlamat asal.

Masalah yang dilalui DAP juga agak parah. Parti itu didapati hanya berjuang untuk kepentingan masyarakat Cina dan meminggirkan kaum lain dalam kepimpinan atasan. Masalah Kampung Buah Pala di Pulau Pinang belum diselesaikan. DAP dan Pas tidak sepakat dengan pelantikan jawatan Perdana Menteri, sekiranya pembangkang berjaya ke Putrajaya. DAP mahukan Anwar sebagai Perdana Menteri, manakala Pas meletakkan Abdul Hadi Awang sebagai calon mereka.

Perbezaan pendirian terhadap pemilihan calon Perdana Menteri dijangka menimbulkan permasalahan besar antara kedua-dua parti. Pas juga diberitakan akan menonjolkan tokoh di luar pakatan pembangkang untuk menjadi Perdana Menteri. Hal ini sudah pasti tidak akan dipersetujui oleh DAP kerana mereka perlukan Anwar sebagai calon Perdana Menteri.



Manifesto pakatan pembangkang untuk PRU-12 yang lalu, kebanyakannya gagal dilaksanakan. Malah terdapat dalam kalangan kepimpinan mereka mengatakan manifesto bukan janji. Justeru, janji yang terdapat dalam manifesto tidak perlu dilaksanakan. Oleh itu, manifesto pakatan pembangkang bertemakan 'Demi Rakyat' akan hanya merupakan sekali lagi janji palsu yang tidak akan ditunaikan, kerana bagi mereka, manifesto bukan janji.

Pengundi atas pagar tidak akan memberikan peluang kepada calon-calon pembangkang kerana telah hilang kepercayaan. Apatah lagi dengan janji-janji baharu yang akan dibentangkan dan sekali lagi akan dibuat untuk menipu rakyat.

Berbeza dengan prestasi Datuk Seri Najib Tun Razak sejak menjadi Perdana Menteri dengan pelbagai program transformasi berupa ETP, GTP, PTP serta produk-produk baharu Gagasan 1Malaysia dan Strategi Nasional Lautan Biru.

Kesemua produk yang diperkenalkan oleh Najib bukan sahaja akan diteruskan selepas PRU-13 malah akan ditambah nilai. Manifesto BN untuk PRU-13 nanti pasti akan menghidangkan banyak produk baharu untuk rakyat. Harapan sebahagian besar pengundi tegar cukup tinggi kepada BN.

Pengajaran yang diperolehi melalui PRU-12 telah banyak menukar corak BN menterjemahkan program demi kepentingan rakyat banyak. Jalan yang akan dilalui oleh pembangkang untuk ke Putrajaya semakin berliku dan sukar.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: