Ahad, Januari 27, 2013

Punca lawatan Najib ke Gaza diperlekehkan?



Seperti diduga ada pihak khususnya penyokong-penyokong Pas bagaikan cacing kepanasan apabila Datuk Seri Najib Tun Razak bukan sahaja mencatatkan sejarah sebagai Perdana Menteri yang pertama dari Malaysia menjejak kaki ke Palestin tetapi juga pemimpin Islam pertama dari bukan dalam kalangan negara Arab berbuat demikian.

Walaupun lawatan itu dibuat atas niat yang ikhlas bagi menunjukkan sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin yang ditindas oleh rejim Zionis, namun bagi puak-puak berkenaan mereka lebih suka melihatnya dari sudut politik yang sempit dan dangkal.

Justeru serangan dilakukan melalui facebook, blog dan tidak terkecuali khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi memperlekehkan keberanian Najib memasuki zon perang seperti mana dipuji oleh media-media Arab. Pelbagai andaian mereka lakukan kononnya pihak Palestin tidak menerima kehadiran Najib, biar pun sepanjang lawatan itu Perdana Menteri Palestin Ismail Haniyeh berada di dalam satu kereta meninjau situasi di Gaza bersama Perdana Menteri.

Mungkin akibat kekurangan ilmu dan maklumat serta dibaluti pula perasaan politik kebencian yang mendalam maka bantahan oleh pergerakan Fatah dijadikan modal untuk memperlekehkan lawatan Najib.

Inilah sikap puak-puak yang mengaku memperjuangkan Islam tetapi di hati mereka terpalit perasaan dengki dan iri hati apabila melihat lawatan kemanusiaan Najib itu mendapat pujian majoriti rakyat Malaysia.


Perdana Menteri melakukan lawatan berkenaan bukan atas tujuan politik apatah lagi mempunyai udang di sebalik batu, Najib tidak melakukan lawatan itu semata-mata untuk mencari populariti, mencari populariti politik dengan memasuki zon perang bukanlah tindakan politik yang bijak.

Sebaliknya apa yang dilakukan oleh Najib ialah untuk menunjukkan sokongan padu Malaysia kepada perjuangan rakyat Palestin yang sebelum ini didahului dengan pelbagai bantuan melalui kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negara kita.

Kehadiran Najib dianggap kemuncak kepada sokongan berkenaan dan memberikan mesej yang jelas kepada Palestin serta dunia bahawa Malaysia berdiri teguh bersama rakyat Palestin untuk mewujudkan sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Tetapi puak-puak yang hati mereka sudah dikotori dengan politik kepartian dan kebencian peduli apa, mereka berusaha memperlekehkan lawatan Najib kerana lawatan berkenaan adalah satu tamparan kepada mereka. Selama ini tidak ada pemimpin utama mereka yang menjejak kaki ke bumi Palestin. Mereka berdegar-degar bercakap soal Islam, menjerit-jerit menyatakan sokongan kepada rakyat Palestin dan meletakkan Israel sebagai rejim laknatullah. Tetapi tiada seorang pemimpin mereka pun berani memasuki zon perang tersebut.

Sepatutnya, mereka berbangga sebagai seorang Islam dan rakyat Malaysia, Najib bersedia mempertaruhkan nyawa bersama rombongan beliau memasuki Gaza yang boleh dimusnahkan dalam sekelip mata oleh rejim Zionis. Najib melakukan lawatan itu bukan atas nama Presiden UMNO atau Pengerusi Barisan Nasional (BN) tetapi atas nama Perdana Menteri Malaysia, ertinya kalau mereka rakyat Malaysia, mereka pasti akan tumpang berbangga dengan kejayaan lawatan Najib itu.


Namun oleh kerana fikiran sudah ditutup dengan ketaksuban politik dan di hati diselubungi dengan perasaan iri hati hanya kerana berbeza ideologi politik maka tindakan Najib yang boleh dianggap satu jihad bagi membantu sesama Islam dipolitikkan.

Justeru tidak hairanlah apabila mereka juga mengatur 'serangan' bertubi-tubi ibarat serangan tidak berperikemanusiaan rejim Zionis ke atas rakyat Palestin kepada Nasharudin Mat Isa yang mengikuti lawatan berkenaan. Pelbagai SMS diterima oleh bekas Timbalan Presiden Pas itu termasuklah menuduh beliau tali barut UMNO, munafik, ada udang di sebalik batu dan macam-macam lagi kata nista hanya kerana Nasharudin yang juga Pengarah Yayasan Al-Quds Malaysia menyertai lawatan yang amat mulia di sisi Islam tersebut.

Apa yang memalukan, ketika puak di dalam Pas menghamburkan pelbagai kata nista kepada Nasharudin dan Perdana Menteri dengan tujuan memperlekehkan lawatan ke Gaza, Nasharudin turut menerima SMS daripada rakyat Malaysia bukan Islam yang bangga dengan lawatan bersejarah itu. Persoalannya kenapakah puak-puak ini begitu iri hati dengan lawatan Perdana Menteri? Kenapakah perlu mengutip dosa-dosa kering dengan melakukan tohmahan, fitnah dan tuduhan kepada peserta-peserta rombongan khususnya Nasharudin?

Kalau pun sudah tidak ada modal politik berikutan pelbagai kemelut dan masalah yang berlaku kepada pakatan pembangkang, janganlah soal memperjuangkan nasib rakyat Palestin pun mahu dipolitikkan!


Sememangnya penulis akui ada bantahan daripada Fatah kerana berlaku salah tafsir terhadap tujuan lawatan Najib, mereka melihat dari sudut politik kononnya lawatan Najib itu akan memberi kelebihan kepada politik Hamas. Tetapi hakikatnya, ia adalah lawatan kemanusiaan dan bukannya lawatan bagi mencampuri urusan dalaman Palestin termasuk penubuhan kerajaan perpaduan antara Fatah dan Hamas.

Tetapi kerajaan Malaysia bukan seperti kedudukan Pas dalam pakatan pembangkang yang menjadi pak turut kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, tetapi Malaysia adalah negara berdaulat dan berhak membuat keputusansendiri. Apatah lagi menjejak kaki ke bumi Palestin sudah lama menjadi idaman Najib sejak beliau menjadi menteri lagi dan sekarang apabila berada dalam kedudukan yang boleh dijadikan platform bagi menunjukkan manifestasi kemuncak sokongan Malaysia kepada rakyat Palestin maka Najib melangkah ke Gaza, apakah itu satu dosa?

Daripada puak-puak tersebut terus menghabiskan masa memperlekehkan usaha Najib dan kerajaan Malaysia dalam isu Palestin adalah lebih baik mereka memberi sedikit ruang untuk berdoa agar perjuangan rakyat Palestin mencapai kejayaan. Langkah itu lebih baik daripada terus mengutip 'dosa-dosa' kering akibat sudah semakin pekak, buta dan tuli untuk membezakan yang mana tindakan bertujuan politik dan yang mana satu mencari keredaan Allah SWT serta menyahut seruan Rasulullah SAW agar umat Islam sentiasa prihatin terhadap nasib umat Islam yang lain.

Justeru tidak perlulah kita melayan dan berasa gundah dengan sebarang usaha memperlekehkan lawatan kemanusiaan Najib ke Gaza kerana menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13, apa pun yang dilakukan oleh beliau dan pemimpin kerajaan khusus UMNO pasti akan dipolitikkan oleh golongan yang semakin muflis modal politik akibat dibaluti politik kebencian mendalam!-UMO

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Megat Alam Gempita berkata...

Puak-puak PAS ni hanya tau kutip derma untuk Palestin tapi duit-duit tersebut hilang ditengah jalan di songlap berjemaah oleh lebai-lebai bersarban.
Kalau setakat bagi derma sekotak dua mee maggi lepas tu kibar bendera PAS di Gaza, highlightkan dalam harakah kununnya PAS prihatin pada Palestine, tak de maknanya wahai-lebai-lebai celup PAS ooii. You are nothing but stupid low class!