Khamis, Januari 24, 2013

Kemuncak sokongan Malaysia terhadap negara merdeka Palestin!



Dalam laman rasmi sebuah pertubuhan bukan kerajaan iaitu Aman Palestin, tercatatkan sejarah berikut: “Pembentukan negara haram Israel pada 15 Mei, 1948 di bumi Palestin 65 tahun lalu telah mengundang malapetaka besar di mana dunia mulai menyaksikan kekejaman rejim Zionis melalui pertempuran demi pertempuran yang mengakibatkan beribu-ribu warga negaranya gugur syahid, jutaan pelarian yang meninggalkan tanah airnya sendiri berhadapan masalah pengangguran dan cacat anggota.

‘‘Tidak kurang juga anak-anak menjadi yatim kerana kehilangan ibu bapa dan isteri menjadi janda kerana kehilangan suami yang terkorban mempertahankan Palestin dari terus dijajah dan dicabuli. Penderitaan dan kesengsaraan berpanjangan yang ditanggung rakyat Palestin menjadi satu keinsafan bagi umat Islam menghulurkan bantuan.’’

Semangat berkobar-kobar rakyat Malaysia untuk membantu rakyat Palestin bukan sekadar omong kosong, dan semalam boleh dianggap ‘kemuncak’ kepada semangat berkenaan apabila Datuk Seri Najib Tun Razak menjejakkan kaki di bumi Palestin.

Kehadiran beliau ke Gaza bukan sahaja mencatatkan sejarah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang pertama berbuat demikian malahan lebih daripada itu ia mempunyai signifikannya tersendiri.

Ternyata kesibukan dalam membuat pelbagai pertemuan di dalam negara khususnya dengan pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13, sama sekali tidak menjejaskan keprihatinan Perdana Menteri terhadap penderitaan dan kesengsaraan rakyat Palestin.

Oleh itu, Najib mengadakan apa yang dipanggil lawatan kemanusiaan ke Gaza bersama isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Lawatan ini dikatakan memenuhi jemputan Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh yang pada 11 Disember lalu menyatakan telah menghubungi Najib untuk menjemput Perdana Menteri Malaysia itu berkunjung ke Gaza.

Biar pun lawatan ke bumi Palestin hanya beberapa jam, namun ia cukup bermakna, apatah lagi kunjungan kali ini mendapat perhatian masyarakat dunia termasuk media-media di Israel.

Kehadiran Najib sudah pasti menggembirakan pemimpin dan rakyat Palestin yang sememangnya amat memahami sokongan Malaysia terhadap perjuangan rakyat negara itu yang sedang ditindas oleh rejim Zionis.

Najib Tun Razak bersama Perdana Menteri kerajaan Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh (kiri) pada Majlis Sambutan Perdana Menteri di Rafah, semalam.

Sokongan Malaysia kepada Palestin bukan sahaja melalui pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan seperti Aman Palestin dan Aqsa Shariff tetapi oleh kerajaan Malaysia sendiri. Kehadiran Najib akan memperkukuhkan lagi sokongan berkenaan dan sekali gus memberi isyarat kepada dunia khusus umat Islam bahawa Malaysia dulu, kini dan selamanya akan terus bersama perjuangan rakyat Palestin.

Mungkin akan ada pihak tertentu di Malaysia akan memandang sinis lawatan ini dan pasti ada yang akan mendakwa kononnya pemimpin mereka sudah sampai lebih awal berbanding Najib.

Sementara kita mengakui sumbangan mereka, namun kehadiran Perdana Menteri jauh lebih signifikan dan mempunyai makna yang cukup mendalam.

Kalau pihak-pihak berkenaan akan berusaha untuk memperkecilkan lawatan Perdana Menteri maka kita juga berhak mempertegaskan bahawa datang ke Palestin jauh lebih baik berbanding pergi bertemu mana-mana pemimpin kerajaan Syria.

Tidak apalah, sememangnya bagi pihak tertentu apa pun yang dilakukan oleh kerajaan ia tidak akan dipuji namun mereka sama sekali tidak boleh menafikan bahawa lawatan Najib membuktikan bahawa Malaysia komited dalam soal perjuangan rakyat Palestin dan tidak akan mempedulikan apa juga tafsiran pihak lain terhadap komitmen tersebut.

Keprihatinan Najib untuk menjejakkan kaki ke bumi Palestin dan meninjau sendiri nasib rakyat negara itu membuktikan bahawa beliau adalah pemimpin Islam yang ‘cakap serupa bikin’.

Beliau tidak berdegar-degar bercakap soal bagaimana perjuangan rakyat Palestin harus terus disokong tetapi bersedia ke negara itu untuk melihat sendiri penderitaan mereka. Melalui cara itu Perdana Menteri percaya beliau akan mendapat gambaran yang lebih jelas berhubung keperluan rakyat bekenaan.

Sebelum ini, rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang kaum dan politik telah menghulurkan pelbagai sumbangan kepada rakyat Palestin.

Kita sudah saksikan bagaimana selepas rakyat Palestin diserang bertubi-tubi oleh rejim Zionis pada November lalu, berpuluh-puluh pihak dari Malaysia ‘berlumba-lumba’ masuk ke Gaza untuk memberi bantuan kepada rakyat Palestin.

Kekejaman dan keganasan berterusan yang ditunjukkan oleh rejim Zionis sama sekali tidak melunturkan semangat rakyat Malaysia untuk terus membantu rakyat Palestin malahan ia dianggap pembakar semangat kepada mereka.

Oleh itu apabila Najib sendiri sudi melakukan lawatan ke Gaza ia dianggap pembakar semangat dan isyarat kepada masyarakat dunia bahawa seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kerajaan atau tidak, pertubuhan bukan kerajaan mahupun individu, semua bersedia berkorban apa sahaja demi perjuangan rakyat Palestin.


Atas semangat itu jugalah, Najib ketika menyampaikan ucapan ketika menerima ijazah doktor kehormat Universiti Al-Aqsa menawarkan bantuan Malaysia untuk menjayakan pelan damai melibatkan dua pihak di Palestin iaitu Hamas dan Fatah.

Sememangnya tawaran itu penting kerana dalam apa keadaan pun kita harus menerima hakikat bahawa masa depan Palestin sama ada akan terus berada dalam keadaan konflik atau mencapai keamanan segala-galanya bergantung kepada kedua-dua pihak tersebut.

Oleh itu adalah penting jika Malaysia memainkn peranan yang lebih aktif untuk memastikan Hamas dan Fatah atas nama satu ummah menyelesaikan apa juga perbezaan antara mereka.

Nasib lebih 5 juta rakyat Palestin bergantung kepada kedua-dua pertubuhan itu, mana-mana juga negara termasuk Malaysia hanya berupaya untuk menghulurkan bantuan dan sumbangan tetapi penentu kepada usaha mewujudkan sebuah negara Palestin yang merdeka dan bermaruah bergantung kepada pihak-pihak di Palestin sendiri.

Justeru Hamas dan Fatah tidak boleh membiarkan selama-lamanya perbezaan antara mereka menjadi penghalang, Pelan Damai yang kini diusahakan oleh Mesir harus dijayakan.

Dan sebagai penyokong kuat kepada perjuangan suci rakyat Palestin sejak dulu, kini dan selamanya, tawaran Malaysia untuk turut memainkan peranan menjayakan pelan damai berkenaan tidak boleh dipandang sepi.

Apa pun sama ada tawaran Malaysia itu diterima atau tidak, terserahlah kepada pihak-pihak berkenaan untuk menentukannya tetapi apa yang pasti seperti mana kata Najib, semua manusia berhak untuk hidup secara aman, selamat dan bermaruah. Itulah harapan dan doa rakyat Malaysia untuk rakyat Palestin kerana perpaduan adalah kunci mewujudkan keamanan dan kemakmuran.

Oleh : Zulkiflee Bakar

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: