Sabtu, Jun 01, 2013

Guan Eng dicabar tunjuk isi kandung surat ROS?


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dicabar menunjukkan isi kandungan surat Pendaftar Pertubuhan (ROS) kepada umum bagi membuktikan beliau tidak berbohong dan tidak pernah memanipulasi surat bertarikh 17 April 2013 itu.

Bekas Ketua Cawangan DAP Sungai Pelek, Tan Tuan Tat berkata, sekiranya cabarannya tidak disahut, itu membuktikan Guan Eng berdusta dalam isu surat tersebut semata-mata mahu meraih simpati rakyat.

Ujarnya, beliau sendiri membaca surat ROS kepada DAP itu dan di dalam surat berkenaan, langsung tidak dinyatakan pihak ROS mahu membatalkan pendaftaran DAP serta melarang penggunaan logonya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

''Sebaliknya ROS hanya meminta DAP membuat pemilihan semula Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) yang diadakan pada 15 Disember 2012 lalu. Itu sahaja.

''Ini yang menghairankan saya apabila tiba-tiba muncul isu pembatalan pendaftaran DAP dan juga larangan menggunakan logo DAP pada PRU-13. Kedua-dua isu ini langsung tidak disebut di dalam surat berkenaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Tuan Tat berkata, apa yang dilakukan oleh Guan Eng dan konco-konconya itu merupakan taktik kotor demi survival politik mereka di dalam DAP.

Selain mahu mendapatkan simpati rakyat, beliau berkata, tujuan Guan Eng memanipulasi isi kandung surat itu adalah untuk memudahkan 'tugasnya' meletakkan segala kesalahan kepada ROS dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

''Mereka mahu rakyat melihat ROS dan BN yang bersalah sedangkan dalam isu ini jelas DAP yang bersalah kerana gagal menyatakan kebenaran surat yang telah dihantar oleh ROS itu kepada masyarakat umum," ujarnya.

Hakikatnya, Tuan Tat berkata, Guan Eng takut untuk melakukan pemilihan semula CEC kerana terdapat 753 perwakilan DAP yang dinafikan haknya untuk memilih barisan kepemimpinan utama parti pada pemilihan parti Disember lalu.

''Seperti yang saya katakan sebelum ini jika 753 perwakilan ini dibenarkan hadir dan melakukan pemilihan, kemungkinan Guan Eng akan berada ke bawah di antara calon yang bertanding. Guan Eng tidak mahu perkara ini berlaku," katanya.

Sementara itu, Ramai ahli DAP tidak terima notis!

Hasil siasatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mendapati ramai ahli DAP yang layak menghadiri Kongres Kebangsaan Ke-16 parti itu tahun lalu, tidak menerima notis panggilan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, perkara itu didedahkan sendiri oleh ahli-ahli DAP terbabit.


Disebabkan tidak menerima notis panggilan menghadiri kongres tersebut katanya, ramai dalam kalangan mereka yang layak mengundi pada pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti diadakan pada tahun itu gagal berbuat demikian.

"Ahli DAP yang layak tidak menerima notis itu telah dinafikan hak untuk mengundi dalam pemilihan CEC tersebut.

"ROS juga akan terus menyiasat isu-isu lain yang dikemukakan pengadu dan mengkaji semua dokumen berkaitan sebelum membuat keputusan berdasarkan Akta Pertubuhan 1966," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Isu pemilihan CEC DAP tahun lalu, menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan selepas parti itu dikatakan gagal memberi notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah untuk mengundi dalam pemilihan tersebut.

Keputusan pemilihan itu yang diadakan pada 15 Disember tahun lalu menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih. Tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjumlahan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari sebagai ahli CEC.

Insiden itu membawa kepada peletakan jawatan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong selain beberapa ahli parti membuat aduan kepada ROS berikutan bimbang terdapat unsur-unsur manipulasi dalam keputusan tersebut.

Ekoran itu, ROS menjalankan siasatan selain membuat ketetapan tidak memberi pengiktirafan kepada pemegang-pemegang jawatan yang dibentuk oleh CEC pada 15 Disember 2012 melalui notis yang dikeluarkan pada 17 April lalu.


Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: