Ahad, Jun 30, 2013

Kenapa tiada tindakan undang-undang diambil untuk ahli Parlimen yang menghina titah Agong?


Setiausaha Agung DAPig, Lim Guan Eng diingatkan tidak mempertikai dan memperlekehkan titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mua'dzam Shah semasa majlis pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen Ke-13 di Dewan Rakyat baru-baru ini!

Peringatan itu disuarakan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) negeri ini yang melihat Ahli Parlimen Bagan itu seolah-olah tidak menghormati institusi raja selain Perlembagaan negara.

Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak), Wan Khairul Ihsan Muhammad berkata, Guan Eng tidak sepatutnya mempolitikkan titah Seri Paduka dengan menyifatkannya sebagai skrip yang disediakan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Katanya, pemimpin DAP itu sepatutnya memandang serius titah ucapan Seri Paduka dalam usaha memperkasakan tanggungjawab setelah mendapat mandat daripada rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

"Tetapi kalau dari awal lagi Guan Eng sudah menunjukkan sandiwara politik sempitnya dan mahu menjadikannya sebagai isu, sampai bilapun politik pembangkang tidak selesai dan rakyat tidak akan mendapat apa-apa manfaat yang diperjuangkan mereka," katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Guan Eng yang mendakwa titah Seri Paduka dalam majlis berkenaan sebenarnya telah disediakan kerajaan BN, tidak melibatkan kepentingan rakyat malah terdapat banyak kepincangan kerajaan yang cuba disorokkan.

Dalam pada itu, Wan Khairul Ihsan berkata, pemimpin pembangkang termasuk Guan Eng sepatutnya memberi tumpuan penuh pada usaha pembangunan rakyat dan negara, bukannya 'mencuri' kesempatan untuk terus memenuhi kepentingan politik satu pihak.

Sementara itu, Presiden Angkatan Generasi Melayu Muda (Agenda), Mohd. Zaidan Abdul Rahim berkata, selaku ketua negara, Yang di-Pertuan Agong sememangnya sedia maklum landskap politik semasa, maka titah Seri Paduka itu bukan satu omong kosong yang boleh dipandang remeh.

Katanya, titah Seri Paduka tersebut perlu dijadikan landasan oleh semua pemimpin bagi memastikan setiap amanah rakyat akan dilaksanakan dengan penuh bertanggungjawab.

"Rakyat tidak akan dapat mengecap sebarang perubahan atau kemajuan yang sepatutnya selagi pemimpin yang dipilih mereka terus meletakkan politik di hadapan," katanya.

Maruah bangsa Melayu sedang di conteng oleh Cina DAPig sebenarnya! Sama-samalah kita renongkan dan sampai bila kita harus berdiam diri apabila maruah bangsa 'direntap' sewenang-wenangnya oleh 'pendatang asing' yang lupa asal usul mereka ini?

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: