Jumaat, Jun 07, 2013

Ooii Dong Zong, BN tak rasis lah...!!! Nak jadi Menteri Kabinet tak perlu pandai berbahasa Mandarin?


Penulis terdetik untuk mengulas rasa tidak puas hati Dong Zong kerana wakil Cina dalam Kabinet tidak pandai berbahasa Mandarin. Ini jelas menunjukkan betapa dangkalnya pemikiran anggota persatuan itu.

Apa hak Dong Zong mempersoal mahupun menuntut apa-apa lagi daripada kerajaan BN kini sedangkan mereka sendiri menolak calon BN daripada parti komponen Cina?

Sepatutnya mereka bersyukur kerana Perdana Menteri tetap mahu wakil Cina dalam Kabinet selepas parti Cina dalam BN sendiri menolak sebarang jawatan.

Persoalan keperluan anggota Kabinet berbahasa Mandarin juga satu penghinaan kepada rakyat Malaysia memandangkan bahasa kebangsaan adalah untuk semua rakyat Malaysia.

Jika mencari pekerja di sesetengah syarikat Cina mereka mahu kebolehan berbahasa Mandarin. Tetapi wajarkah jawatan Kabinet yang diberi atas keprihatinan Datuk Seri Najib juga diletakkan syarat bahasa tersebut? Adakah orang Cina di Malaysia hanya tahu berbahasa Mandarin atau bahasa Inggeris?

Cukuplah penghinaan Dong Zong kepada Perdana Menteri ketika Majlis Tahun Baru Cina sebelum ini. Walaupun Najib memberi pengiktirafan yang tidak pernah diberi mana-mana Perdana Menteri sebelumnya, Dong Zong tetap menuntut pelbagai perkara dan lebih mengalu- alukan Anwar Ibrahim.


Kepada Perdana Menteri, cukup- cukuplah melayan tuntutan kelompok ini. Tidak salah menjaga kebajikan orang Cina tetapi jangan digula-gula lagi mereka yang majoritinya jelas tidak akan kembali kepada BN.

BN perlu kembali mengutamakan hak dan keperluan orang Melayu, bumiputera Sabah dan Sarawak serta penyokong BN.

Biarkan sahaja jika ada yang mahu tuduh kita rasis kerana mempertahankan hak bangsa. Itu cuma perang psikologi songsang kumpulan politik jalanan yang tidak sepatutnya melemahkan semangat perjuangan bangsa dan agama dalam BN, khususnya UMNO.

Pastikan undi Melayu kekal kerana Melayu serta bumiputera Sabah dan Sarawak yang banyak memenangkan BN pada PRU-13. Biarkan Dong Zong dengan 'labu-labunya'.

BN kini perlu mulakan kerja khususnya dalam menarik kembali undi Melayu pertengahan, khususnya di bandar, serta menyedarkan golongan muda serta yang belum mendaftar agar menjalankan tanggungjawab mereka.

Walaupun benar bukan semua Cina ultra kiasu, tetapi kesilapan mereka adalah memilih pemimpin dan parti politik yang ultra kiasu, termasuk Anwar dan pemimpin Melayu liberal lain yang digunakan demi mencapai agenda menjaga kepentingan kaum Cina.

Sama ada menyokong ultra kiasu atau tidak, orang Cina juga tidak boleh menyalahkan orang Melayu jika bangkit menentang dengan perjuangan bersifat 'ultra kiasu' seperti mana pemimpin pilihan mereka itu.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: