Rabu, Jun 05, 2013

Selamatkan demokrasi: Kekang pertukaran alamat palsu?


Cuba teliti rekod Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ini. Untuk Mac tahun ini sahaja, jumlah permohonan pertukaran alamat mengundi mencapai 9,000 orang. Kebanyakan di Kuala Lumpur, Selangor dan Perak. Itu belum termasuk pendaftaran pengundi baharu untuk bulan berkenaan yang mencatat 40,000 orang, angka tertinggi direkodkan setakat ini.

Untuk April, sejumlah 20,000 pendaftaran pengundi baharu dicatatkan dengan perubahan alamat mengundi sahaja mencecah 4,500 orang. Sekali lagi Kuala Lumpur, Selangor dan Perak menjadi sasaran.

Bagi Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, pihaknya mengakui terdapat lompang besar di bawah undang-undang apabila rakyat yang mahu menukar alamat dalam mykad atau kad pengenalan mereka, boleh berbuat demikian pada bila-bila masa terutamanya menjelang pilihan raya umum.

"Senang sangat, anda pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk tukar alamat. Ini kelemahan paling besar.


"Sepatutnya sesiapa sahaja yang nak tukar alamat tempat tinggal perlu sertakan dokumen tertentu. Contohnya, perjanjian jual beli rumah, perjanjian rumah sewa, bil TNB dan bil air yang tertera alamat rumah.

"Tetapi perkara-perkara ini tidak disertakan. Risikonya amat besar yang mana apabila alamat tempat tinggal diubah atau ditukar, perkara itu boleh dirancang oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," kata Wan Ahmad kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi semalam.

Dalam hal ini, kata beliau, SPR sendiri tidak boleh berbuat apa-apa kerana pihaknya bergantung kepada pangkalan data JPN .

"Sebabnya kita berpandukan alamat yang tertera dalam Mykad. Asas yang kita pakai dalam menerima permohonan tukar alamat mengundi adalah alamat yang tertulis di Mykad," katanya.

Dalam aspek ini, kata beliau, apa yang berlaku ialah sesuatu parti boleh mengubah kedudukan kuasa kerajaan yang memerintah serta menentukan kerusi-kerusi di Dewan Rakyat.


Maknanya, mereka boleh merencanakan kemenangan kerusi dengan tidak berasaskan kepada kedudukan pengundi sebenar.

"Padahal pengundi yang bermastautin di situ kena mengundi wakil rakyat yang hendak berkhidmat kepada mereka dan bukannya sekadar nak menangkan seseorang wakil atau menjaya atau memenangkan agenda politik parti mereka.

"Ini kelak akan merosakkan sistem demokrasi berperwakilan yang dipraktiskan di Malaysia," kata Wan Ahmad.

Menurut beliau, minat rakyat Malaysia untuk menentukan pucuk pimpinan negara pada PRU-13 lalu memang amat luar biasa.


"Meskipun SPR telah maklumkan pilihan raya umum pada 5 Mei itu hanya boleh memakai daftar pemilih setakat suku keempat (Disember) 2012, masih ramai yang mendaftar sebagai pengundi atau menukar alamat tempat mengundi pada suku pertama (Januari, Februari dan Mac) tahun ini.

"Jumlah ini pun bukan sedikit tetapi naik mendadak, untuk Februari 2013 sahaja mencecah 50,000 orang," kata beliau.

Sedang menyiapkan persediaan untuk menghadapi petisyen pilihan raya yang akan ditutup failnya pada 12 Jun ini, Wan Ahmad menarik perhatian JPN: "Kalau tidak dikekang pertukaran alamat sewenang-wenangnya dalam Mykad oleh pihak yang berkepentingan ini, nescaya kita hanya akan menyaksikan sistem demokrasi yang tidak sihat, semata-mata untuk menjatuhkan sesebuah parti yang berwibawa di tangan musuh politiknya." -UMO

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

buragas berkata...

tu pasl la SPR kene bang kaw2.sbb x buat keje..mkn gaji buta!