Rabu, Jun 26, 2013

Perlukah identiti Petaling Street di kekalkan?



Peniaga HARAM menyerbu kaunter SSM di Petaling Street!

Sebut saja nama Petaling Street (PS), Kuala Lumpur. Pasti rakyat Malaysia ketahui di mana lokasinya yang berhampiran Pudu Raya dan berhadapan Sinar Kota.

Baru-baru ini ketika Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) 'melawat' kawasan tersebut, keadaan menjadi agak kelan kabut apabila kaunter SSM 'di serbu' oleh orang ramai ( peniaga HARAM )!

Lihatlah berapa ramai peniaga-peniaga di PS yang berebut-rebut mendaftar perniagaan mereka.



SSM telah turun padang ke lokasi PS menggunakan van bergerak bagi memudahkan urusan peniaga-peniaga Cina yang telah berniaga berpuluh-puluh tahun di situ mendaftarkan perniagaan mereka.

Lihatlah betapa untungnya orang Cina di sana yang ditatang bagai minyak yang penuh dimana mereka diberikan layanan istimewa oleh kerajaan untuk terus berniaga dan diberikan cara paling mudah mendaftarkan perniagaan tanpa perlu ke pejabat SSM yang terletak di KL Sentral.

Yang ketara sekali kita boleh lihat bahawa masih ramai rupanya peniaga di sana yang jelas sekali tidak pernah langsung mendaftarkan syarikat dan perniagaan mereka. Berapa banyak keuntungan yang mereka telah perolehi berniaga tanpa lesen yang sah?

Persoalannya disini adalah, perlukah identiti Petaling Street ini di kekalkan?

Perlukah dilupuskan Petaling Street dan kembalikan Petaling Street sebagai sebuah laluan kenderaan! Tidak perlu ada imej China di Petaling Street terutama sekali dengan lambakan barangan tiruan, ciplakan dan penipuan serta kesamsengan di kawasan berkenaan!

Pernahkah kita mendengar peniaga Cina telah bertindak memukul seorang pembeli yang tidak mahu membeli. Peniaga Cina yang memaksa membeli barangan mereka telah bertindak memukul pembeli tresebut secara berkumpulan apabila pembeli ini menolak secara elok sehingga mengakibatkan kecerderaan.

Kejadian ini juga telah berulang kali berlaku di Petaling Street yang mana jika kita amati peniaga disana langsung tidak hormat kepada pembeli! Maklumlah ramai peniaga HARAM di sana!

Perlukah Petaling Street ini di kekalkan!

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

MELAYUJATI berkata...

Kalau karajaan melayu berani tutup Petaling Street, aku orang pertama sekali yang akan bertelanjang berlari kat petaling street tu.....