Jumaat, Oktober 19, 2012

Riak dan ego seorang Tok Guru, 'Tiada yang layak sebagai Mursyidul Am Pas'?



Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah menyatakan dalam satu majlis bahawa tiada siapa dalam Pas yang layak menggantikan beliau untuk memegang jawatan Mursyidul Am.

Sumber dalaman Pas berkata, walaupun Nik Abdul Aziz yakin bahawa terdapat beberapa calon yang layak menggantikannya bagi menjawat jawatan Menteri Besar, namun beliau melihat sebaliknya bagi jawatan Mursyidul Am.

Menurut sumber itu, Nik Abdul Aziz berkata demikian ketika berucap di hadapan barisan pimpinan Pas Kelantan selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) dan sebelum beliau berlepas ke Mekah untuk menunaikan umrah di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik).

"Dalam ucapan dalam satu majlis di Putik di hadapan pimpinan Pas Kelantan selepas PRU-12 dan sebelum beliau menunaikan umrah, Nik Abdul Aziz berkata, beliau melihat tidak ada siapa dalam Pas yang layak untuk menggantikan beliau sebagai Mursyidul Am Pas," kata sumber tersebut ketika dihubungi, di sini.

Beberapa pihak sebelum ini menggesa supaya Nik Abdul Aziz berundur dari kedudukannya selaku pemimpin tertinggi parti itu kerana dilihat sering mengeluarkan kenyataan memenangkan DAP walaupun sekutunya itu jelas menentang dasar perjuangan Pas.

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad antara individu yang lantang menggesa Nik Abdul Aziz berundur dari jawatan tersebut.

Ini kerana, menurut Ismail, Nik Abdul Aziz gagal bertindak secara mursyid sehingga terikut-terikut dengan rentak dan percaturan politik golongan 'Anwarinas'.

Terbaru, bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali turut menggesa supaya Nik Abdul Aziz menyerahkan jawatannya itu kepada Timbalannya, Datuk Haron Din.

Kenyataan itu dibuat Hasan yang juga Presiden jati ekoran Nik Abdul Aziz menegaskan bahawa Pas tetap akan bekerjasama dengan DAP demi mencapai kejayaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 meskipun mendapat tentangan daripada ahli Pas di peringkat akar umbi.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: