Ahad, Oktober 14, 2012

Rakyat tuntut PKNS ambil alih hutang?


Kamarudin Ahmad (kanan) dan Rushdan Mohamed (tengah) menunjukkan writ saman dan manifesto pilihan raya kerajaan Selangor di Mahkamah Tinggi, Shah Alam, semalam

Penduduk Pangsapuri Desa Mentari Jaya, Petaling Jaya mendakwa sebanyak 300 unit pangsapuri kos rendah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di kawasan itu telah dilelong pada tahun ini berikutan kegagalan para pembelinya membayar hutang rumah tersebut.

Pengerusi Persatuan Kebajikan Masyarakat India Pangsapuri Desa Mentari Jaya, Siva Murugan, 42, berkata, penduduk juga pernah didatangi pihak luar yang mengatakan rumah mereka sudah dibeli dan mengarahkan pembeli keluar daripada kediaman mereka.

Katanya, keadaan itu mendorong seramai 100 penduduk pangsapuri mengambil keputusan mengadakan demonstrasi aman di hadapan pejabat PKNS Laman Seri, Seksyen 13 di sini bagi menuntut PKNS menyelamatkan rumah mereka daripada dilelong.

Dalam demonstrasi itu, penduduk menyerahkan notis tuntutan kepada Pengurus Perhubungan Awam PKNS, Ishak Hashim yang meminta perbadanan tersebut mengambil alih hutang mereka yang berjumlah RM10 juta .

Siva menjelaskan, penduduk mahu kerajaan negeri mengambil alih hutang kediaman mereka kerana kebanyakan penduduk di pangsapuri tersebut merupakan orang miskin.

Bayangkan gaji penduduk hanya RM1,500 dan kami perlu membayar hutang rumah RM350 sebulan, mahu menghantar anak-anak ke sekolah dan perbelanjaan harian lagi.

Kami mahu kerajaan negeri mengotakan janji mereka yang mengatakan akan membantu rakyat miskin tetapi sehingga sekarang janji tinggal janji dan akhirnya rakyat juga yang merana," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum tersebut di sini hari ini.

Tuntutan tersebut dibuat kerana sebelum ini Kerajaan Negeri Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor telah menggunakan PKNS untuk menyelesaikan hutang Talam Corporation Berhad.

Pada 1 Oktober lalu, PKNS menerima tuntutan daripada 350 pembeli rumah dari Shah Alam, Taman Datuk Harun dan Kelana Jaya dekat sini agar perbadanan itu mengambil alih hutang rumah mereka yang keseluruhannya berjumlah RM50 juta bagi menyelamatkannya daripada dilelong.

Dua hari selepas itu, perbadanan tersebut menerima lagi tuntutan daripada 200 pembeli rumah di sekitar Shah Alam yang turut menuntut PKNS mengambil alih hutang kediaman mereka yang berjumlah RM15 juta.

Pada 5 Oktober pula, seramai 200 lagi pembeli rumah PKNS dari Kampung Lindungan dan Desa Mentari, Petaling Jaya berkumpul bagi menuntut perbadanan tersebut mengambil alih hutang rumah mereka yang berjumlah RM12 juta daripada pihak bank.

Malah, pada 8 Oktober lalu, PKNS turut menerima tuntutan 100 lagi pembeli rumah daripada Pangsapuri Permai, perumahan Sri Manja dan Taman Medan, Petaling Jaya agar perbadanan tersebut mengambil alih hutang rumah mereka yang keseluruhannya berjumlah RM10 juta.

Kelmarin, 200 lagi pembeli rumah PKNS dari Pangsapuri Seksyen 7, Seksyen 20, Rimba Jaya dan Hicom berkumpul bagi menuntut perbadanan tersebut mengambil alih hutang rumah mereka yang berjumlah RM12 juta daripada pihak bank.

Keseluruhannya, perbadanan tersebut telah menerima sebanyak 1,150 tuntutan daripada pembeli rumah PKNS sekitar sini yang berjumlah RM109 juta agar PKNS mengambil alih hutang kediaman mereka.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: