Isnin, Oktober 29, 2012

Isu Selangor : MB Khalid dipersoal lupus lima aset?



Tindakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mempertaruhkan premis- premis perniagaan yang menjadi payung kepada peniaga Melayu dipersoalkan sedangkan pada masa sama membeli hutang Talam Corporation Bhd. (Talam).

Sehubungan itu, Koodinator UMNO Selangor, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed mencabar Abdul Khalid tampil menjelaskan rasional dasar baharu kerajaan negeri Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut dengan segera.

Tegas beliau, Abdul Khalid perlu memberi pemahaman kepada rakyat kerana tindak-tanduk yang dilakukan kerajaan negeri ketika ini semakin membimbangkan rakyat.

Selama ini rakyat Selangor sedia maklum Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ditubuhkan untuk membantu rakyat seperti menyediakan rumah-rumah kos rendah dan sederhana serta premis komersial dengan harga berpatutan.

Tetapi jika semua yang disediakan untuk rakyat khususnya orang Melayu itu mahu dijual, adakah ini dasar baharu yang kita semua tidak tahu atau wujud agenda tersembunyi?" katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Selangor, Datuk Seri Noh Omar yang mencabar Abdul Khalid memberi penjelasan berhubung dakwaan Lembaga Pengarah Perbadanan PKNS meluluskan penjualan lima aset milik anak syarikat kerajaan negeri itu berjumlah RM321 juta.

Lima aset berkenaan ialah Menara PKNS Petaling Jaya, Pusat Konvensyen Shah Alam, Kompleks PKNS Shah Alam, Kompleks PKNS Bangi dan Wisma Yakin.

Jelas Mohd. Zin, meskipun butiran pembelian hartanah itu masih belum diputuskan, Abdul Khalid turut dicabar menjual harta-harta strategik tersebut kepada syarikat milik kerajaan (GLC) yang mempunyai perniagaan hartanah seperti Permodalan Nasional Bhd. atau Lembaga Tabung Haji.

Katanya, tindakan itu bagi membuktikan kerajaan negeri benar-benar jujur membantu dan melindungi peniaga Melayu kerana kedua-dua GLC tersebut sudah terbukti berupaya melindungi kepentingan orang Melayu.

Saya membuat cabaran ini kerana kita tidak mahu hartanah-hartanah strategik ini menerima nasib sama seperti bangunan Yayasan Selangor," ujar beliau.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin turut mempersoalkan kepimpinan Abdul Khalid yang menganggap pentadbiran Selangor sebagai peluang mengaut keuntungan tanpa memikirkan kebajikan rakyat.

Cadangan penjualan aset-aset itu cukup mengecewakan kerana PKNS sepatutnya menambah pegangan dan bukan mengurangkan aset- aset yang ada.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: