Jumaat, Oktober 19, 2012

Isu Selangor : Khalid didesak jelaskan hubungan 'istimewa' dengan Ah Chye?



Menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didesak memberi penjelasan tentang hubungan istimewa beliau dengan Talam Corporation Bhd. (Talam) dan Pengerusinya, Tan Sri Chan Ah Chye.

Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), SD Mohamad Johari Yasin berkata, penjelasan tersebut perlu dibuat kerana beberapa tindak tanduk Abdul Khalid mustahil dapat dilakukan tanpa pertimbangan istimewa.

Transaksi pembelian tanah-tanah itu cukup menimbulkan keraguan munasabah. Bagaimana hartanah yang dinilai sebanyak RM95 juta dibayar pada harga RM391.986 juta?

Apa istimewanya Ah Chye kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR). Kalau tiada hubungan istimewa, perkara itu tidak akan berlaku," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas hartanah Talam yang didakwa dibeli lebih empat kali ganda berbanding harga pasaran RM90 juta.

Berikutan itu, Mohamad Johari mencabar Abdul Khalid supaya memperinci transaksi tersebut seperti yang didakwa oleh Jaringan Melayu Malaysia (JMM).

Mohamad Johari yang turut mempersoalkan kewibawaan Abdul Khalid dalam meluluskan transaksi tersebut tidak menolak Menteri Besar itu mahupun PKR mungkin mendapat sesuatu.

Perkara ini bukan mustahil bagi Abdul Khalid dan PKR demi politik mereka," ujarnya.

Sehubungan itu, Mohamad Johari berkata, jika Abdul Khalid boleh memberi bantuan istimewa kepada Talam, Menteri Besar Selangor itu juga didesak membantu golongan miskin dan pembeli yang tidak mampu melunaskan hutang rumah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor seperti bantuan yang dinikmati Ah Chye.

Tetapi, untuk memastikan golongan berkenaan mendapat bantuan yang adil seperti Ah Chye yang kaya-raya itu, saya cabar Khalid membantu membeli hartanah itu dengan nilai empat kali ganda berbanding harga pasaran, sama pengambilalihan tanah-tanah Talam.

Itu baru adil kerana rakyat miskin memang berhak dan layak untuk dibantu oleh Kerajaan Selangor dan Khalid," tegas beliau.-UMO

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: