Khamis, Oktober 04, 2012

Gagal selesai isu berbangkit, Khalid nak heret Sultan pula?



Sidang Dun khas bincang isu Talam, air?

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor akan mengadakan sidang Dun khas bagi membincangkan, antara lain isu hutang Talam Corporation dan penyusunan semula industri perkhidmatan air di Selangor.

"Saya telah pun menghadap Sultan Selangor (Sultan Sharafuddin Idris Shah) hari ini bagi menyatakan hasrat kerajaan negeri mengadakan sidang khas dewan,” katanya dipetik Bernama.

“Sekiranya mendapat perkenan Tuanku Sultan, saya jangka sidang khas ini akan diadakan dalam tempoh dua minggu hingga tiga minggu akan datang," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Akibat terdesak, Khalid tidak punya pilihan selain daripada menggunakan 'Talian hayat' iaitu sidang Dun untuk menyelamatkan diri! Sebelum ini beliau 'mendabik dada' memberitahu rakyat yang kerajaan negeri pimpinannya boleh menyelesaikan kesemua isu terbabit?

Persoalannya disini adalah mengapa perlu diadakan sidang Dun khas jika merasakan diri terlalu hebat? Adakah dengan adanya sidang Dun khas ini peluang bagi Khalid untuk menyalahkan kerajaan terdahulu akibat kegagalannya sendiri?

Dan mungkin Khalid bertambah panik apabila Azmin mengancam untuk mengambil alih kerusi Menteri Besar sekiranya PKR masih lagi berpeluang untuk menang dalam PRU ke 13 nanti! Bukan apa, takut-takut MB Kahlid tak sempat membayar hutang peribadinya dengan BIMB sebelum melepaskan kuasa ketangan BN dan bukannya kepada Azmin!
Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

tokgaru berkata...

Terkini di muka depan Utusan ... Kabinet Bayangan PR.

Dengan tersiarnya kabinet bayangan kerajaan PR ini maka tahu lah kita akan status Pas dalam kabinet PR.

Saya masih menjadikan Hudud sebagai isu pokok. Pas berkeras nak laksana Hudud. Syabash diucapkan. Persolannya BOLEH ka ?

Khas untuk penyokong Pas yang rata2 tak berapa celik metamatik. Daripada 33 ahli kabinet PR hanya ada 10 orang dari Pas (30.3%). PKR pula hanya ada 9 orang wakil beragama islam. Yang selebihnya adalah wakil bukan islam.

Penyokong2 Pas yang tak berapa pandai metamatik, mereka sokong Pas kerana yakin Pas akan laksana Hudud jika diberi peluang ke Putrajaya. Ya memang benar, peluang dah diberi, tapi cuba tengok kedudukan taukey Pas sendiri, dalam apa jawatan dia berada .... setakat jadi TPM1 saja. Kalau dia nak juga laksana Hudud dia terpaksa melalui banyak halangan :

1. Hadi Awang kena langkah kepala Anwar.
2. Hadi Awang kena lobi YB islam dari PKR.
3. Hadi Awang kena lobi YB dari Umno.
4. Hadi Awang kena dapatkan sokongan 2/3 ahli dewan.

Kalau dia lulus empat halangan itu, saya gerenti Hudud akan menjadi kenyataan.

Saya tak halang orang2 Pas kalau nak undi Pas ... undilah kerana dia parti kamu. Tapi janganlah undi Pas kerana duk pasang angan2 kononnya Pas akan melaksanakan Hudud sedangkan Umno tidak. Janganlah jadi bodoh sampai macam tu sekali.

Saya tak harap penyokong Pas nak undi Umno. Cuma saya harap jangan kerana benci kan Umno sampai sanggup undi DAP. Umno tak laksanakan Hudud, ya saya akui memang benar dakwaan itu. Tapi pernah kah kita terdengar atau terbaca atau terpandang Umno menolak dan menentang Hudud ... yang pernah tolong sebut Bila ? Dimana ? Siapa ?. Sedangkan DAP terang2 menolak dan menentang Hudud ... Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng satu nada.

Saya nak ulang. Tak apa orang Pas tak mahu undi Umno. Tapi jika orang Pas undi DAP maknanya orang Pas juga sebenarnya secara terang2 menolak dan menentang Hudud ... kerana jika DAP menerima dan menyokong perlaksanaan Hudud maka wajarlah orang2 Pas memberi undi kepadanya atas nawaitu ingin melihat hukum Allah itu ditegakkan di bumi Malaysia ini.

Saya percaya orang2 Pas ni bukan lah robot yang tak punya akal dan fikiran, mereka juga manusia seperti orang2 Umno yang mampu berfikir dengan waras tanpa dipengaruhi oleh emosi.

Maaf terpanjang sedikit leteran saya. Bukan apa cuma nak bagi sahabat2 dalam Pas ni cerdik sikit.