Selasa, Oktober 23, 2012

Isu Selangor : 15 penjaja lapor SPRM terhadap Manoharan?



Seramai 15 penjaja kecil India di daerah ini mendakwa kehilangan punca pendapatan akibat tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Kota Alam Shah, M. Manoharan mengatur pemilihan penempatan semula tapak gerai di Jalan Tengku Kelana di sini.

Kumpulan penjaja yang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Manoharan kira-kira pukul 10.45 pagi ini menyifatkan tindakannya menimbulkan pelbagai persoalan kerana pemilihan tapak gerai itu dibuat secara senyap tanpa pengetahuan mereka.

Mereka mendakwa, Manoharan hanya memberikan tapak gerai tersebut kepada Persatuan Penjaja Jalan Tengku Kelana dan bukannya secara terbuka termasuk penjaja yang bukan ahli persatuan tersebut melalui undi.

Presiden Persatuan Kebajikan India Malaysia (PKIM), A. Prakash yang mewakili para penjaja tersebut berkata, tindakan Manoharan dilihat meragukan kerana sebagai wakil rakyat, dia sepatutnya berusaha membantu para penjaja lain.

''Kita dimaklumkan Manoharan turut memberi peruntukan sebanyak RM25,000 kepada persatuan itu. Kita tidak tahu apa tujuan sebenar dia memberikan peruntukan tersebut sama ada merupakan bantuan atau sebaliknya.

''Jika peruntukan yang diberikan Manoharan kepada persatuan tersebut untuk membantu golongan penjaja kecil, dia sepatutnya membantu juga penjaja lain yang bukan merupakan ahli persatuan sebagai satu daripada tanggungjawabnya sebagai wakil rakyat," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Prakash berkata, perkara yang paling dikesalkan ialah tindakan Manoharan menghalang wakil penjaja kecil yang terlibat daripada menghadiri mesyuarat bersama Majlis Perbandaran Klang (MPK) Mei lalu selain wakil rakyat itu menuduh mereka sebagai pengacau.

Dalam soal pemilihan tapak gerai bagi bazar Deepavali pula, beliau turut mempersoalkan borang yang dikeluarkan oleh MPK dengan menyatakan syarat pemilihan tapak tersebut harus dibuat secara undian kecuali tapak di Jalan Yeo Guan Hup yang dikecualikan daripada syarat tersebut.

''Kenapa di Jalan Yeo Guan Hup dikecualikan daripada syarat pengundian. Keadaan itu memperlihatkan seolah-olah pemilihan tapak gerai telah pun ditetapkan," katanya.

Sementara itu, seorang penjaja, G. Rajendran, 52, mendakwa Manoharan pernah mengugut penjaja dengan menghantar sekumpulan gangster supaya mereka tidak membuat tuntutan tapak gerai terbabit termasuk keputusannya memberikan tapak itu kepada persatuan berkenaan.

''Ekoran tindakan Manoharan itu, kita tidak menolak kemungkinan wujudnya unsur-unsur penyelewengan atau salah guna kuasa. Kita harap SPRM dapat melakukan siasatan dan mengambil tindakan sewajarnya jika wujud elemen-elemen seumpama itu,'' katanya.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: