Selasa, Oktober 09, 2012

Noh cabar MB Selangor jawab isu air susut!



Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dicabar memberikan jawapan berhubung masalah penyusutan air di Terusan Besar Sungai Sireh, Tanjong Karang yang bakal menjejaskan ribuan pesawah dan petani di kawasan Sabak Bernam.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, cabaran itu dibuat kerana Abdul Khalid dan barisan Exconya sendiri sebelum ini ‘berlagak pandai’ dalam memperkatakan tentang masalah bekalan air di negeri ini seolah-olah mereka sudah berpuluh-puluh tahun memegang tampuk pentadbiran Selangor.

Sekarang berlaku masalah air di Tanjong Karang yang memberikan kesan besar kepada tanaman padi, masalahnya sama dengan tindakan kerajaan negeri cuba menghalang pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 iaitu apabila kementerian ingin melaksanakan pembinaan kolam takungan air di Sungai Haji Dorani.


Macam-macam masalah masa kita hendak memulakan projek takungan air itu sehingga kerajaan negeri mahu menyaman kementerian dengan membuat dakwaan projek itu tidak mengikut peraturan," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis Penyampaian Bayaran Elaun Sara Hidup Nelayan Secara Tunai Peringkat Parlimen Klang dan Kapar di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai penyusutan air semakin serius di Terusan Besar Sungai Sireh sehingga menjejaskan ribuan petani dan pesawah di sekitar Sabak Bernam. Sila lihat di sini.

Kira-kira 30,000 penduduk Kuala Selangor dan Sabak Bernam juga mungkin terjejas ekoran Loji Rawatan Air Sungai Sireh terpaksa mengurangkan pengeluaran air bersih hingga ke tahap 50 peratus sejak semalam akibat penurunan paras air terusan itu, yang menjadi sumber air mentah.

Loji Pembersihan Air Sungai Sireh menyusut sejak seminggu lalu sehingga melebihi paras kritikal.

Noh berkata, kementerian telah membuat keputusan meneruskan projek pembinaan takungan air bernilai RM220 juta tersebut demi memastikan kepentingan pesawah di kawasan barat laut Selangor tidak terjejas jika berlaku penyusutan air di terusan tersebut.

Takungan tersebut perlu bagi melepaskan air ketika berlaku masalah kekurangan air untuk disalurkan ke sawah. Kalau kita takut-takut dengan Menteri Besar, kolam tersebut tidak boleh dibuat.

Dengan pembangkang apa pun tidak boleh buat, perkara ini akan menyebabkan negara terus jadi mundur," katanya.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: