Khamis, September 06, 2012

Najib: Saya sedia jumpa ayah pelajar 'tunjuk punggung'!



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia menerima permohonan maaf daripada ayah kepada seorang remaja yang dikaitkan dengan insiden menghina pemimpin ketika perhimpunan Janji Demokrasi semasa sambutan ambang merdeka di Kuala Lumpur, 30 Ogos lepas.

"Tidak ada masalah, saya terima sesiapapun tetapi prinsipnya proses undang-undang tak boleh dikompromi dan mesti diteruskan.

Soal dia nak berjumpa dengan saya tu boleh diatur bila-bila masa," katanya kepada pemberita disini hari ini. Media hari ini melaporkan permohonan maaf ayah kepada seorang pelajar lelaki kolej swasta yang menunjuk punggung ke atas gambar pemimpin negara pada malam kejadian itu.

Ayah pelajar itu turut menyatakan hasrat bertemu Najib bagi meminta maaf secara peribadi. Jelas Perdana Menteri, semua rakyat Malaysia perlu menghormati kedaulatan undang-undang negara.

Pihak pengurusan sebuah kolej swasta di Cheras dilapor mengambil keputusan memberhentikan pelajar itu berikutan insiden tunjuk punggung terbabit.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata keputusan sama ada pelajar itu boleh merayu untuk menyambung semula pengajiannya terpulang kepada budi bicara kolej berkenaan.

Pelajar berusia 19 tahun ini ditahan polis sebaik tiba dari kampungnya berkaitan tindakan menunjuk punggung pada gambar pemimpin negara pada 30 Ogos lalu

Dalam ucapan beliau sebelum ini, Perdana Menteri dalam menyentuh tindakan tidak bertamadun sekumpulan peserta perhimpunan "Janji Demokrasi" dengan memijak gambar pemimpin serta menunjukkan punggung, berkata pemikiran seperti itu yang merosakkan perjuangan untuk membina sebuah negara bangsa yang berjaya.

"Sebuah negara boleh merdeka, tetapi untuk membina sebuah negara bangsa mesti ada ikatannya, ada nilai-nilai utamanya dan mestilah bersandar kepada ideologi kebangsaan kita, iaitu Rukun Negara.

"Tetapi bila baru-baru ini pada sambutan Hari Merdeka yang ditaja pembangkang, di mana letaknya nilai seseorang itu apabila gambar pemimpin dipijak, seluar dilondehkan, di mana nilai seseorang itu apabila bendera kita mahu ditukar kepada bendera Sang Saka yang baru.

"Kalau inilah caranya, Raja tidak dihormati, Perlembagaan tidak dijulang, undang-undang tidak dipedulikan, apa akan jadi pada masa depan," tegasnya.

Perdana Menteri juga menegaskan pilihan raya umum ke 13 tidak lama lagi disifatkan "bukan sebarang pilihan raya" kerana ia bakal menentukan masa depan negara ini.- Bernama

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: