Selasa, September 18, 2012

Mungkinkah Malaysia menuju kepada negara Republik!



Pernahkah sesiapa terfikir akhirnya Malaysia akan menjadi sebuah negara republik? Nama Malaysia kelak ialah Republik Malaysia, atau mungkin Republik Rakyat Malaysia?

Siapa kata ia tidak boleh berlaku? Ia mungkin boleh berlaku. Dengan situasi politik Malaysia sekarang ia kemungkinan boleh berlaku. Bukan tujuan saya mahu menakut-takutkan rakyat Malaysia, tapi ia boleh berlaku.

Adakah ia tidak pernah terfikir di fikiran sesetengah pihak? Atau adakah ia memang berada dalam fikiran sesetengah pihak? Atau adakah ia memang pernah dicadangkan oleh sesetengah pihak? Dan, atau adakah ia memang pernah diperkatakan oleh sesetengah pihak?

Orang yang memikir mengenainya, mencadangkan mengenainya dan memperkatakan mengenainya sememangnya cukup berfikiran jauh. Jika dia tidak berfikiran jauh maka dia tidak akan memikir, mencadang atau memperkatakan mengenainya.

Tapi adakah salah berfikiran sebegitu, jika ia boleh dilakukan? Tiada salahnya berfikiran sebegitu jika sokongannya atau mandatnya mencukupi. Dan tiada salahnya berfikiran sebegitu juga semua orang menyetujuinya.

Republik Malaysia atau Republik Rakyat Malaysia boleh berlaku. Sama seperti yang berlaku di negara-negara jiran. Kalau sesiapa pun selepas pilihan raya 13 ini menang, walaupun tidak secara 2/3 ia masih boleh berlaku.

Yang menang itu akan mencadangkan dimansuh (bukan dipinda) Perlembagaan Malaysia bagi diganti dengan yang baru melalui satu referendum (pungutan suara). Pungutan suara itu boleh dicapai, kerana jika sesiapa pun berkuasa maka ia boleh memanipulasi keputusan itu untuk memihak kepadanya. Siapa kata ia tidak boleh berlaku.

Apa yang tidak boleh berlaku ialah meminda perlembagaan yang memerlukan perkenan kesemua raja-raja Melayu.

Maka itu, Malaysia boleh menjadi republik.


Sistem pemerintahan Malaysia sekarang ialah sistem raja berperlembagaan. Sebagai negara republik, Malaysia akan memisahkan sistem beraja. Maka dengan itu fungsi institusi raja-raja Melayu akan dipisahkan daripada sistem kerajaan.

Pada masa itu raja-raja Melayu masih wujud, tapi ia tidaklah lagi berfungsi. Buat sementara waktu raja-raja Melayu itu akan terus menikmati kemudahan, sehinggalah ia mungkin kemudiannya akan ditarik sedikit demi sedikit(?).

Itu tidak mustahil berlaku. Ia boleh berlaku. Ada yang sudah mula mengatakan fungsi raja-raja sekarang pun bukanlah besar sangat selain daripada hanya berkisar mengenai hal-hal berkaitan adat istiadat Melayu dan agama Islam.

Rata-rata orang Melayu di Malaysia masih tidak mempercayai adanya usaha untuk mengubah sistem pemerintahan negara ini kepada sebuah negara republik. Mereka berkata mustahil orang-orang itu berfikiran sedemikian. Namun ada juga orang Melayu yang tidak peduli jika ia berlaku.

Tetapi ada yang berkata mengapa perlu dimansuhkan sistem raja berperlembagaan di negara ini sedangkan ia adalah antara yang berunik di dunia. Raja-raja Melayu bergilir-gilir dipilih untuk menjadi Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara persekutuan Malaysia ini.

Mengapa sistem itu mahu dihapuskan bagi digantikan dengan sebuah republik? Adakah ada pihak yang berfikiran kotor sebegitu hanya kerana raja-raja itu merupakan custodian atau penjaga kepada Perkara 153?

Jangan tanya saya mengapa ada usaha ke arah itu. Sekali lagi saya tidak berniat menakut-takutkan sesiapa pun di negara ini, apa yang saya lakukan hanyalah sekadar mahu menyampaikan fikiran seumpama itu.

Secara peribadi, saya beranggapan ( mungkin ada yang tidak bersetuju ) orang yang berfikiran sedemikian amat bahaya kepada negara ini. Apa sebenarnya motif orang yang berfikiran seperti itu?

Orang semacam itu, jika ada, harus dihukum sekeras-kerasnya. Orang semacam itu harus dibuang negeri jauh-jauh kerana dia cuba mengkhianati sistem pemerintahan negara ini. Jika dalam undang-undang tentera, orang yang mempunyai perancangan seumpama ini boleh dihukum mati.

Tapi persoalan kita lagi, wujudkah manusia semacam ini? Benarkah ada? Adakah orang seperti ini pernah menyatakan ideanya itu di tempat-tempat terbuka atau tertutup? Sebagai negara yang mengamalkan sistem demokrasi tidak bolehkah dia mengajukan pandangannya seperti itu?

Sebagai negara yang mengamalkan kebebasan bersuara, salahkah dia?

Tapi siapakah orang itu? Adakah dia orang biasa? Atau dia orang luar biasa. Adakah dia seorang terkenal, dikenali atau bertaraf pemimpin dan memimpin? Jika orang-orang biasa mungkin apa yang diperkatakan itu tidak membawa kesan. Jika orang yang berkata itu luar biasa, maka kesannya juga tentulah luar biasa.

Saya berharap janganlah ada mana-mana orang yang luar biasa itu tadi pernah membuat kenyataan yang semacam itu.

Seperti yang saya kata, bukan niat saya mahu menakut-takutkan mana-mana pihak. Ia hanyalah ingatan supaya jangan diganggu-gugat sistem yang telah kita bina selama 54 tahun ini. Selama ini sistem itu tidak pernah pun menganggu-gugat sesiapa pun.

Malaysia, yang selama ini tidak pernah pun menjadi republik, terus makmur, maju dan berjaya juga. Semua rakyat tidak kira bangsa dan agama hidup aman dan menikmati kekayaan seluas-luasnya di atas bumi bertuah ini. Malah banyak juga negara di Eropah pun terus mengekalkan sistem monarki dan menyanjung tinggi raja-raja mereka.

Oleh itu, mengapa perlu diganggu-gugat keharmonian itu? Mengapa perlu ada fikiran seumpama itu? Mengapa? Apa motifnya?

Oleh : Cuit - Zaini Hassan

Sila klik di sini : ketuanan-rakyat-versi-anwar-ibrahim.

Suara politik
Taminsari

Tiada ulasan: