Jumaat, November 29, 2013

Pakatan Haram ibarat 'ludah ke langit, terkena muka sendiri'?


Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor semalam telah menyaksikan meluluskan kenaikan mendadak gaji termasuk elaun Menteri Besar, Speaker dan Timbalan Speaker DUN serta wakil rakyat di antara 80 peratus hingga hampir 400 peratus yang mana pembayarannya akan dibuat mulai Januari tahun depan.

Kenaikan itu mengundang kritikan pelbagai pihak yang mana ada di antara mereka tidak bersetuju dengan kenaikan tersebut yang dilihat tidak setara dengan keperluan rakyat Selangor yang dikatakan masih lagi menagih janji-janji manifesto kerajaan negeri.

Malah, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali tidak puas hati dengan kenaikan gaji anggota pentadbiran kerajaan negeri termasuk Menteri Besar sendiri.

Menurut Anwar, meskipun beliau bersetuju dengan kenaikan gaji itu, beliau bagaimanapun menyifatkan kadar kenaikan yang dibuat adalah terlalu tinggi selain meminta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menilai semula kadar yang telah diputuskan itu.

Berdasarkan keputusan DUN Selangor semalam, ia menyaksikan gaji dan elaun bulanan Menteri Besar naik pada kadar 106 peratus iaitu daripada RM14,175.15 sebulan kepada RM29,250 sebulan manakala gaji dan elaun Speaker DUN turut naik daripada RM6,109.29 kepada RM22,500 sebulan iaitu pada kadar 268 peratus.

Kenaikan itu turut memperlihatkan Timbalan Speaker DUN menerima peratusan kenaikan gaji dan elaun tertinggi iaitu 373 peratus bersamaan RM15,750 sebulan berbanding RM3,327.50 sebelum ini.

Selain itu, Exco kerajaan negeri pula menikmati kenaikan gaji dan elaun sebanyak RM20,250 sebulan iaitu kenaikan 231 peratus daripada RM6,109.29 sebelum ini manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) menerima kenaikan gaji dan elaun 87.5 peratus iaitu RM6,000 sebelum ini kepada RM11,250.

Bagaimanapun, melihat daripada keputusan kerajaan negeri itu, tindakan tersebut boleh dianggap sebagai 'meludah ke langit, terkena muka sendiri' apabila pakatan pembangkang pada Oktober 2011 membantah cadangan Kerajaan Pusat untuk menaikkan elaun dan elaun 222 Ahli Parlimen menerusi peruntukan Bajet 2012.

Berdasarkan laporan media tempatan, antara pemimpin pakatan yang kuat membantah cadangan tersebut ketika itu ialah Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali; Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng; Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub termasuklah Anwar sendiri yang merupakan Ketua Pembangkang Parlimen.

Sungguhpun begitu, keputusan kenaikan gaji dan elaun bulanan anggota pentadbiran Selangor itu dikatakan tidak munasabah terutamanya melibatkan Menteri Besar, Exco, Speaker dan Timbalan Speaker DUn memandangkan peratusan kenaikannya adalah terlalu tinggi sehingga hampir 400 peratus.

Maka tidak hairanlan apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuang, Datuk Abdul Shukor Idrus menempelak kerajaan negeri yang sepatutnya mengkaji secara mendalam kenaikan gaji serta elaun bulanan Menteri Besar, Exco, Speaker dan Timbalan Speaker terlebih dahulu sebelum mendapat persetujuan DUN semalam.

"Kenaikan gaji dan elaun (Menteri Besar, Exco-exco, Speaker dan Timbalan Speaker) ini tidak mengambil kira denyut nadi rakyat di peringkat bawahan yang masih memerlukan lebih pembelaan daripada kerajaan negeri apatah lagi di saat-saat kenaikan kos hidup yang ditanggung rakyat Selangor hari ini," ujarnya.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: