Sabtu, November 30, 2013

Hanya di Selangor...!!! Patutlah kerajaan negeri ada 'rizab simpanan berlebihan', rupa-rupanya...?


Mungkin ramai yang tidak tahu yang kerajaan Selangor menggunakan duit kerajaan Persekutuan untuk membayar gaji Menteri Besar. Kerajaan Selangor di bawah pentadbiran TS Khalid Ibrahim sering mendabik dada bahawa mereka berjaya mengumpul rizab yang tinggi.

Oleh sebab itulah mereka menganggap apa yang mereka lakukan itu berjaya, maka gaji Menteri Besar dan kuncu-kuncunya perlu dinaikkan. Tahukah anda bahawa sebenarnya Kerajaan Negeri menggunakan dana Kerajaan persekutuan untuk meningkatkan rizab negeri?

Kalau tak tak percaya? Ini buktinya!

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjelaskan peruntukkan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) yang disalurkan kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri boleh disimpan untuk kegunaan pada masa akan datang dan tidak semestinya perlu dihabiskan mengikut jangka masa tertentu.

"Kita boleh memasukkan lebihan peruntukkan ini ke dalam tabung penyelenggaraan jalan, ia boleh. Jika ia tak habis (digunakan) ia boleh dimasukkan dan boleh digunakan pada tahun hadapan.

"Atau boleh juga dimasukkan atau disimpan sebagai rizab negeri dan boleh juga digunakan pada masa hadapan. Jadi duit itu ada, tak hilang. Maknanya kegunaannya akan dipantau," jelasnya ketika sesi pertanyaan di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini.

MARRIS merupakan peruntukkan penyelenggaraan tahunan jalan raya bagi tujuan memperbaiki dan meningkatkan kualiti jalan raya di setiap negeri.


Sebelum ini, kerajaan negeri yang diterajui Pakatan Rakyat (Pakatan) didakwa menyalahgunakan peruntukkan MARRIS berjumlah RM320 juta untuk dijadikan simpanan dan membayar gaji pekerja serta perkara lain yang tidak sepatutnya dibelanjakan.

Jadi sepatutnya Kerajaan Negeri membelanjakan pendapatan termasuk dana dari Kerajaan Pusat untuk tujuan pembangunan. Bukannya simpan dalam rizab. Bila rizab dah penuh, gunakan alasan tersebut untuk menaikkan gaji Menteri Besar.

Lihatlah betapa punya pandai Khalid Ibrahim menipu rakyat Selangor sebagaimana beliau berjaya untuk tidak perlu membayar semula wang pinjaman bagi membeli saham Gutrie sebanyak lebih 60juta! Sudah ada peruntukkan pun masih 'kedekut' untuk dibelanjakan bagi kemudahan dan kesenangan rakyat (jalan raya dibaiki). Fikir dan renongkan lah..!!!













Sementara itu : Pejabat MB Selangor mengesahkan tuntutan yang dituntut oleh Penasihat Ekonomi Selangor tahun 2012 berjumlah RM 15 juta. Ianya merangkumi tuntutan elaun perjalanan,elaun keraian dan beberapa lagi elaun lain - Selangorkini

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: