Jumaat, November 08, 2013

Anwar Bukan Tuhan – Adun PKR Sabah?



KOTA KINABALU : Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Matunggong Datuk Jelani Hamdan dilihat semakin membina jarak dengan kepimpinan PKR, menguatkan jangkaan yang beliau akan meninggalkan parti.

Dalam ‘posting’ Facebook beliau sejak beberapa hari lepas, Jelani menuduh pemimpin-pemimpin PKR “mengamalkan undang-undang hutan” berhubung niat mereka untuk mengeluarkan satu surat tunjuk sebab kepada beliau berikutan rungutan terbukanya tentang kepimpinan PKR.

Posting beliau pada 5 Februari berkata, pemimpin PKR Anwar Ibrahim “bukan Tuhan” dan beliau perlu bersedia untuk menghadapi kritikan.

“Anwar telah memanggil saya garang. Apabila saya menyuarakan pendapat saya, saya juga dijenamakan pengkhianat. Sejak bila kita dilarang daripada mengkritik Anwar. Dia bukan Tuhan,” katanya.

Dan kepada ketua PKR Sabah Datuk Seri Lajim Ukin , yang meninggalkan Umno untuk PKR sebelum pilihan raya umum 5 Mei, Jelani berkata sinis: “Mr Perfect dan Bersih. Tidak boleh dikritik. Kaki saya,” menutup ayat dengan emoticon ‘senyum’.

Beliau berkata rungutan utama beliau kepada kepimpinan PKR adalah pelantikan Lajim sebagai Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Sabah dan sebagai Ketua PKR Sabah.

Beliau juga berkata terdapat “kekurangan ” berkaitan wakil dari Kadazandusun Murut dan Rungus dalam jawatankuasa perhubungan negeri parti.

Jelani berkata beliau telah membawa isu-isu ini kepada kepimpinan PKR sebelum ini tetapi “keputusan adalah berbeza daripada pelaksanaan.”


Mengenai kenyataan Naib Presiden PKR Tian Chua bahawa parti itu akan mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada beliau berhubung kritikan beliau terhadap kepimpinan parti, beliau berkata: ” Apa yang mereka lakukan ini? Mereka mengamalkan undang-undang hutan atau mereka orang hutan?!!”

Dalam jawapan kepada rakan Facebook terhadap posting beliau, Jelani berkata, ia kelihatan seperti kepimpinan PKR cuba untuk memaksa beliau meletakkan jawatan dari parti atau menghadapi pemecatan dengan mengeluarkan kepadanya surat tunjuk sebab.

“Mereka cuba untuk memberi pilihan kepada saya. Madu di tangan kanan mu, racun di tangan kiri mu,” katanya.

Jangkaan Jelani akan keluar daripada parti itu semakin meningkat sejak rakan beliau, Adun Kadamaian Jeremy Malajad mengumumkan keluar dari PKR pada Isnin.

Jeremy bersama-sama Jelani telah dijangka keluar parti selepas ketiadaan mereka dari pertemuan dengan ketua parti Anwar Ibrahim di sini hujung minggu lalu.

Ketika dihubungi, Jelani memberitahu The Star: “Saya tidak sampai ke tahap itu lagi. Walau bagaimanapun saya tidak menolak kemungkinan meninggalkan parti.”

Beliau berkata beliau tidak menghadiri mesyuarat perhubungan PKR Sabah dengan Anwar pada Sabtu kerana beliau dan Jeremy tidak melihat tiada gunanya menghadirinya.

“Kita tidak boleh bekerja dengan Lajim lagi,” katanya – mstar

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: